Koronawirus a biznes

Wytwórca łóżek - Famed Żywiec - gotów pomóc szpitalom

2020-03-14, Autor: tora

Wytwórca innowacyjnych technologii i kompleksowych rozwiązań dla sektora medycznego deklaruje gotowość do realizacji zamówień na potrzeby krajowych szpitali. W 2019 roku kierunkiem numer jeden dla Famedu Żywiec były Chiny. Firma, po dokonanej wiosną akwizycji, zanotowała na tamtejszym rynku ponad dwukrotny wzrost sprzedaży rok do roku - wynik najlepszy od początku działań w Państwie Środka. Obecnie Famed notuje w Chinach duże zainteresowanie swoimi wyrobami m.in. łóżkami szpitalnymi dedykowanymi na oddziały intensywnej terapii, które wyposażone są w technologię antyseptyczną. Ubiegłoroczne przychody krajowe i eksportowe żywieckiej spółki to 60 mln złotych.

Reklama

Famed Żywiec Sp. z o.o. deklaruje możliwość realizacji zamówień na dostawę do placówek medycznych sprzętu, w tym łóżek szpitalnych, niezbędnego do prawidłowego leczenia a będącego w jego asortymencie. Łóżka szpitalne to największy pod względem liczby egzemplarzy segment produktowy żywieckiej firmy.

– Jesteśmy o tyle wyjątkowym wytwórcą sprzętu medycznego, który niemal całość produkcji realizuje na terenie kraju, w oparciu o własne zasoby i technologie. To pozwala nam na szybką realizację zamówień na łóżka szpitalne m.in. dedykowane oddziałom intensywnej opieki medycznej i inne sprzęty pomocne w walce o zdrowie pacjentów – zapewnia Marek Suczyk, wiceprezes Famed Żywiec.

W procesie ich wytwarzania stosowane są opracowane przez spółkę technologie. Elementy łóżek szpitalnych (w tym Famed LE-13 i Famed NANO, czyli sprzętu na oddziały intensywnej terapii), w tym najczęściej dotykane przez pacjentów poręcze, wykonano w opracowanej przez Famed technologii bakteriostatycznej. Zastosowane nanocząsteczki srebra ograniczają rozmnażanie się groźnych bakterii, grzybów czy wirusów. Sprzęt posiada również segmenty przezierne dla promieni RTG, co ułatwia wykonanie obrazowania medycznego i tym samym diagnostykę pacjentów.

Początek chińskiego Roku Szczura udany dla Famedu

W pierwszym kwartale br. do klientów trafi 56 proc. całej sprzedaży (pod względem liczby egzemplarzy) z 2019 roku modeli LE-13 i NANO, czyli łóżek na oddziały intensywnej terapii. Większość tych zamówień (75 proc.) realizowana jest dla chińskich szpitali, w tym m.in. pekińskiego szpitala o profilu zakaźnym.

– W kulturze chińskiej szczur, którego rok nastał w Chinach z początkiem lutego, jest symbolem witalności, co jak wierzę stanowi dla zmagających się z epidemią koronawirusa dobry omen. Na chińskim rynku jest obecnie ogromne zainteresowanie na sprzęt medyczny, co oczywiście przekłada się na zamówienia. Szczególną popularnością cieszą się łóżka dedykowane na oddziały intensywnej terapii, w tym wyposażone w technologię antyseptyczną. To przykład rozwiązania jakie producenci sprzętu medycznego mogą zaoferować służbom medycznym, aby je efektywnie wesprzeć – mówi Marek Suczyk.

Według Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) szacunkowa wartość rynku producentów wyrobów medycznych w Polsce wynosi ok. 2,9 mld USD*. Ich sprzedaż za granicę stanowi obecnie około 1 proc. całościowego eksportu towarowego polskiej gospodarki. Znaczenia jako rynek odbiorczy nabierają Chiny. Z danych wynika, że w 2016 r. zajmowały one 11. miejsce wśród odbiorców sprzętu medycznego wyprodukowanego w Polsce (udział 2 proc.), a obecnie znajdują się na 8. pozycji (2,3 proc.)

Swój wkład w ten trend ma Famed, który systematycznie zwiększa wartość uzyskiwanych w Chinach przychodów. W ubiegłym roku stanowiły on 17 proc. eksportowych wpływów spółki. Wynik za 2019 rok (34 proc., ok. 12,6 mln zł) jest dwukrotnie lepszy. Także w ostatnich tygodniach spółka notuje duże zainteresowanie swoimi wyrobami. 

Dostawy sprzętu nie tylko na rynek chiński

W 2019 roku łączna wartość sprzedaży Famedu ukształtowała się na poziomie 60 milionów złotych. Stanowi to wzrost o ok. 7,5 proc. w porównaniu do wyniku z poprzednich dwunastu miesięcy (tj. 56 mln zł). Wartość EBIDTA osiągnęła poziom 3 mln zł (poprzednio 2,3 mln).

W ujęciu produktowym największy zysk producentowi z Żywca przynoszą stoły operacyjne, następnie łóżka szpitalne i porodowe, a na trzecim miejscu uplasował się sprzęt do obrazowania medycznego. Zmianie uległa struktura przychodów. Famed Żywiec o 40 proc. zwiększył w Polsce sprzedaż ramion C firmy GE Healthcare, których jest wyłącznym dystrybutorem w naszym kraju.

Zwiększono wolumen osiągany dzięki eksportowi produktów spółki, które obecnie są użytkowane już w 100 krajach na całym świecie. W 2019 roku miał on niemal 62 proc. udział w przychodach osiągniętych w tym okresie (nominalnie wzrósł o 10 mln złotych r/r). Największą sprzedaż (88 proc.) przynoszą rynki rozwijające się, jednak dobry wynik zanotowano także w Europie Zachodniej. Sprzedaż w tym regionie wzrosła o 23 proc. (r/r). Również w regionie Bliskiego Wschodu, kolejnym kluczowym dla siebie rynku Famed odnotował znaczący wzrost (45 proc. r/r). Między innymi realizuje tam zamówienie dla szpitala w Arabii Saudyjskiej, który zdecydował się na kompleksową wymianę starego wyposażenia na sprzęt produkcji Famedu Żywiec.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Koronawirus: jaka pomoc dla firm byłaby najlepsza?








Oddanych głosów: 334