Wiadomości

Wzrosła liczba uruchomionych pociągów, ich opóźnień również? Co mówi raport UTK o Kolejach Śląskich?

2025-04-15, Autor: bf

Urząd Transportu Kolejowego wydał coroczny raport dotyczący punktualności i opóźnień pociągów. Jak wypadają Koleje Śląskie, czy PKP Intercity?

Reklama

Coraz więcej jeździmy koleją, ale punktualność to nadal wyzwanie

Pasażerowie kolei reguralnie podnoszą, że punktualność pociągów wciąż pozostawia wiele do życzenia. Zagłębiliśmy się w ten temat, tym bardziej, że Urząd Transportu Kolejowego opublikował ciekawy dokument „Analiza punktualności pociągów pasażerskich w 2024 r.”.

Czego dowiadujemy się z tej publikacji? Dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK zaznacza na wstępie, że rok 2024 w przewozach pasażerskich w Polsce był wyjątkowy. Okazało się, że po raz pierwszy w XXI wieku liczba przewiezionych pasażerów przekroczyła 400 mln.

Pod względem liczby uruchomionych pociągów również był to rok przełomowy – na tory wyjechało ponad 2 mln składów. Średnio każdego dnia kursowało ponad 5,6 tys. pociągów pasażerskich. Tak dobre wyniki to dowód na intensywny rozwój transportu kolejowego w Polsce. Jest to efekt wielu czynników, w tym rozwoju infrastruktury, modernizacji taboru, coraz szerszej oferty połączeń, a w konsekwencji rosnącego zaufania pasażerów do kolei – zaznacza Ignacy Góra.

Dodaje, że poprawie uległa punktualność pociągów. W 2024 r. osiągnął poziom 91,64%. Ponad 40% przewoźników uzyskało wskaźnik powyżej 95%. W niektórych przypadkach było to blisko 100%. Jednak zdaniem prezesa UTK, nad tym wątkiem trzeba czuwać.

Pod względem tego parametru polska kolej zajmuje wysokie miejsce w europejskim rankingu. Nie zmienia to jednak faktu, że w uwarunkowaniach krajowych jest jeszcze wiele wyzwań związanych z punktualnością. Ale warto pamiętać, że nie na wszystkie przyczyny opóźnień system kolejowy ma pełny wpływ. Ruch opóźniają między innymi niekorzystne warunki atmosferyczne, wypadki, kolizje z pojazdami drogowymi czy zwierzętami, a także nieprzewidywalne okoliczności – jak akty wandalizmu – wymienił.

Jak poprawić punktualność? UTK wydała rekomendacje

Choć poziom punktualności pociągów w Polsce w 2024 roku był stosunkowo wysoki - przekroczył 90% zarówno w zakresie stacji końcowej, jak i na poszczególnych stacjach, to UTK widzi konieczność poprawy tego wskaźnika.

Z badania opinii pasażerów przeprowadzonej przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że blisko 90% respondentów ocenia kolej pozytywnie. Natomiast dla 70,9% ankietowanych opóźnienie pociągów jest istotnym problemem, który nastawia do kolei negatywnie. Potrzebne są zatem rozwiązania, które zwiększają zaufanie pasażerów w tej kwestii – czytamy w opublikowanej analizie.

Urząd wydał rekomendacje dla kilku obszarów i znalazły się tam takie punkty jak:

- dalsza modernizacja torów, zwłaszcza na obciążonych liniach kolejowych;

- modernizacja i naprawa mostów, wiaduktów, przejść kolejowych, budowa bezkolizyjnych przejazdów i przejść;

- ulepszenie systemów sterowania ruchem kolejowym;

- inwestowanie w technologie wykrywania usterek taboru i infrastruktury;

- nowe linie kolejowe;

- przegląd i dostosowanie rozkładów jazdy do natężenia ruchu i warunków pogodowych;

- lepsza koordynacja pomiędzy przewoźnikami w zakresie skomunikowania rozkładów jazdy;

- wprowadzenie systemów monitorujących ruch pociągów w czasie rzeczywistym;

- zapewnienie zasobów taborowych w przypadku awarii, defektów lub wyłączeń taboru z eksploatacji.

UTK: wskaźniki punktualności powyżej 90%. W dwóch miesiącach nie przekroczył pułapu

W 2024 r. przewoźnicy uruchomili ponad 2,05 mln pociągów pasażerskich. Przewiozły one 407,53 mln pasażerów, a zrealizowana praca przewozowa to 28,49 mld pasażerokilometrów. W ciągu roku pociągi pasażerskie wszystkich przewoźników pokonały ponad 205,56 mln kilometrów.

Tak wysokie parametry eksploatacyjne nie były spotykane od dawna. Polska kolej po raz ostatni przewiozła ponad 400 mln pasażerów w 1998 r., a więc 27 lat temu. Pokazuje to bardzo duże zmiany, jakie zaszły w obszarze realizacji przewozów pasażerskich na tle ostatnich lat – czytamy w analizie urzędu.

Wskaźnik punktualności na poziomie 91,64% jest o 1,54 punktu procentowego wyższy niż w 2023 r. Natomiast w stosunku do 2022 r. to poprawa o ponad 3 punkty procentowe. Poprawa punktualności nastąpiła pomimo wzrostu liczby pasażerów i liczby pociągów na sieci.

W 2024 r. każdego dnia uruchamiano ponad 5,6 tys. pociągów. To prawie 435 pociągów dziennie więcej niż rok wcześniej.


Źródło: UTK

Najlepszym miesiącem pod względem punktualności był luty, kiedy to wskaźnik ten osiągnął poziom 94,35%. Wynik ten oznacza wzrost w stosunku do 2023 r. o 3,39 punktu procentowego. W lutym każdego dnia na tory wyjeżdżało średnio 5,5 tys. pociągów.

Tylko we wrześniu 2024 r. odnotowano słabszy wynik punktualności w zestawieniu rok do roku. Punktualność na poziomie 90,93% we wrześniu, to wynik niższy o 0,06 punktu procentowego wobec września 2023 r. Jednocześnie liczba pociągów uruchomiona w tym miesiącu była wyższa o prawie 17,2 tys. w zestawieniu rok do roku (10,47%).


Źródło: UTK

Najniższy wskaźnik punktualności miał miejsce w listopadzie (89.31%), przy czym był on wyższy o 1,28 punktu procentowego, wobec listopada 2023 r.

W dwóch miesiącach 2024 r. tj. styczniu i listopadzie, wskaźnik nie przekroczył 90%, zaś w okresie od lutego do kwietnia była to wartość wyższa niż 94% (odpowiednio 94,35%, 94,09% oraz 94,21%).

Średnio, najwięcej pociągów dziennie uruchomiono w czerwcu (5768 pociągów dziennie). Wynik zbliżony do tego poziomu miał miejsce jeszcze w lipcu, sierpniu, wrześniu i listopadzie.

Liczba pociągów punktualnych według wskaźnika punktualności (tj. wliczając opóźnione do 5 minut 59 sekund), wyniosła 1,89 mln pociągów, z czego 375,26 tys. pociągów to te, dla których wskazano opóźnienie nie przekraczające 5 minut 59 sekund.

W podziale na poszczególne kwartały 2024 r. Najlepszy pod względem punktualności był drugi kwartał. Wynik punktualności za drugi kwartał to 93,02%. Z wyłączeniem danych za 2020 r. jest to najwyższy wskaźnik dla danych kwartalnych od I kwartału 2019 r., kiedy to jego wartość wyniosła 93,06%. W poszczególnych miesiącach II kwartału 2024 r. odnotowano punktualność na poziomie 94,21% dla kwietnia, 93,24% dla maja i 91,60% dla czerwca.

W przypadku poszczególnych przedziałów czasowych trwania opóźnień, liczba przypadków pociągów opóźnionych powyżej 120 minut nieznacznie wzrosła – o 56 pociągów (2,63%). Natomiast o 168 (2,29%) zmalała liczba pociągów opóźnionych w przedziale 60–120 minut. W przypadku opóźnień od 6 minut do 60 minut spadek wyniósł 8,60% tj. o ponad 15,28 tys. Pociągów.

Na Kolejach Śląskich stabilnie, choć mogłoby być lepiej

W 2024 roku śląski przewoźnik uruchomił 172 530 pociągów. To najlepszy wynik od lat. Dla porównania, w 2023 roku liczba zamknęła się na 157 345, a w 2022 – 144 299.


Źródło: UTK

Jednocześnie wzrosła też ilość odwołanych pociągów. Rok temu było 2362 takich przypadków, a w 2022 – 1279.

Punktualność Kolei Śląskich w 2024 roku wyniosła 92,14%. To sytuuje tego przewoźnika minimalnie poniżej środka rankingu.


Źródło: UTK

Tutaj macie wyniki punktualności w poszczególnych miesiącach:


Źródło: UTK

Ciekawe jest też zastawienie średniego czasu opóźnienia i liczby pociągów opóźnionych.


Źródło:UTK

Źródło do analizy Urzędu Transportu Kolejowego - TUTAJ.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,wzrosla-liczba-uruchomionych-pociagow-ich-opoznien-rowniez-co-mowi-raport-utk-o-kolejach-slaskich,wia5-3266-61667.html

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 795