Urząd Transportu Kolejowego wydał coroczny raport dotyczący punktualności i opóźnień pociągów. Jak wypadają Koleje Śląskie, czy PKP Intercity?
Pasażerowie kolei reguralnie podnoszą, że punktualność pociągów wciąż pozostawia wiele do życzenia. Zagłębiliśmy się w ten temat, tym bardziej, że Urząd Transportu Kolejowego opublikował ciekawy dokument „Analiza punktualności pociągów pasażerskich w 2024 r.”.
Czego dowiadujemy się z tej publikacji? Dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK zaznacza na wstępie, że rok 2024 w przewozach pasażerskich w Polsce był wyjątkowy. Okazało się, że po raz pierwszy w XXI wieku liczba przewiezionych pasażerów przekroczyła 400 mln.
Pod względem liczby uruchomionych pociągów również był to rok przełomowy – na tory wyjechało ponad 2 mln składów. Średnio każdego dnia kursowało ponad 5,6 tys. pociągów pasażerskich. Tak dobre wyniki to dowód na intensywny rozwój transportu kolejowego w Polsce. Jest to efekt wielu czynników, w tym rozwoju infrastruktury, modernizacji taboru, coraz szerszej oferty połączeń, a w konsekwencji rosnącego zaufania pasażerów do kolei – zaznacza Ignacy Góra.
Dodaje, że poprawie uległa punktualność pociągów. W 2024 r. osiągnął poziom 91,64%. Ponad 40% przewoźników uzyskało wskaźnik powyżej 95%. W niektórych przypadkach było to blisko 100%. Jednak zdaniem prezesa UTK, nad tym wątkiem trzeba czuwać.
Pod względem tego parametru polska kolej zajmuje wysokie miejsce w europejskim rankingu. Nie zmienia to jednak faktu, że w uwarunkowaniach krajowych jest jeszcze wiele wyzwań związanych z punktualnością. Ale warto pamiętać, że nie na wszystkie przyczyny opóźnień system kolejowy ma pełny wpływ. Ruch opóźniają między innymi niekorzystne warunki atmosferyczne, wypadki, kolizje z pojazdami drogowymi czy zwierzętami, a także nieprzewidywalne okoliczności – jak akty wandalizmu – wymienił.
Choć poziom punktualności pociągów w Polsce w 2024 roku był stosunkowo wysoki - przekroczył 90% zarówno w zakresie stacji końcowej, jak i na poszczególnych stacjach, to UTK widzi konieczność poprawy tego wskaźnika.
Z badania opinii pasażerów przeprowadzonej przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że blisko 90% respondentów ocenia kolej pozytywnie. Natomiast dla 70,9% ankietowanych opóźnienie pociągów jest istotnym problemem, który nastawia do kolei negatywnie. Potrzebne są zatem rozwiązania, które zwiększają zaufanie pasażerów w tej kwestii – czytamy w opublikowanej analizie.
Urząd wydał rekomendacje dla kilku obszarów i znalazły się tam takie punkty jak:
- dalsza modernizacja torów, zwłaszcza na obciążonych liniach kolejowych;
- modernizacja i naprawa mostów, wiaduktów, przejść kolejowych, budowa bezkolizyjnych przejazdów i przejść;
- ulepszenie systemów sterowania ruchem kolejowym;
- inwestowanie w technologie wykrywania usterek taboru i infrastruktury;
- nowe linie kolejowe;
- przegląd i dostosowanie rozkładów jazdy do natężenia ruchu i warunków pogodowych;
- lepsza koordynacja pomiędzy przewoźnikami w zakresie skomunikowania rozkładów jazdy;
- wprowadzenie systemów monitorujących ruch pociągów w czasie rzeczywistym;
- zapewnienie zasobów taborowych w przypadku awarii, defektów lub wyłączeń taboru z eksploatacji.
W 2024 r. przewoźnicy uruchomili ponad 2,05 mln pociągów pasażerskich. Przewiozły one 407,53 mln pasażerów, a zrealizowana praca przewozowa to 28,49 mld pasażerokilometrów. W ciągu roku pociągi pasażerskie wszystkich przewoźników pokonały ponad 205,56 mln kilometrów.
Tak wysokie parametry eksploatacyjne nie były spotykane od dawna. Polska kolej po raz ostatni przewiozła ponad 400 mln pasażerów w 1998 r., a więc 27 lat temu. Pokazuje to bardzo duże zmiany, jakie zaszły w obszarze realizacji przewozów pasażerskich na tle ostatnich lat – czytamy w analizie urzędu.
Wskaźnik punktualności na poziomie 91,64% jest o 1,54 punktu procentowego wyższy niż w 2023 r. Natomiast w stosunku do 2022 r. to poprawa o ponad 3 punkty procentowe. Poprawa punktualności nastąpiła pomimo wzrostu liczby pasażerów i liczby pociągów na sieci.
W 2024 r. każdego dnia uruchamiano ponad 5,6 tys. pociągów. To prawie 435 pociągów dziennie więcej niż rok wcześniej.
Źródło: UTK
Najlepszym miesiącem pod względem punktualności był luty, kiedy to wskaźnik ten osiągnął poziom 94,35%. Wynik ten oznacza wzrost w stosunku do 2023 r. o 3,39 punktu procentowego. W lutym każdego dnia na tory wyjeżdżało średnio 5,5 tys. pociągów.
Tylko we wrześniu 2024 r. odnotowano słabszy wynik punktualności w zestawieniu rok do roku. Punktualność na poziomie 90,93% we wrześniu, to wynik niższy o 0,06 punktu procentowego wobec września 2023 r. Jednocześnie liczba pociągów uruchomiona w tym miesiącu była wyższa o prawie 17,2 tys. w zestawieniu rok do roku (10,47%).
Źródło: UTK
Najniższy wskaźnik punktualności miał miejsce w listopadzie (89.31%), przy czym był on wyższy o 1,28 punktu procentowego, wobec listopada 2023 r.
W dwóch miesiącach 2024 r. tj. styczniu i listopadzie, wskaźnik nie przekroczył 90%, zaś w okresie od lutego do kwietnia była to wartość wyższa niż 94% (odpowiednio 94,35%, 94,09% oraz 94,21%).
Średnio, najwięcej pociągów dziennie uruchomiono w czerwcu (5768 pociągów dziennie). Wynik zbliżony do tego poziomu miał miejsce jeszcze w lipcu, sierpniu, wrześniu i listopadzie.
Liczba pociągów punktualnych według wskaźnika punktualności (tj. wliczając opóźnione do 5 minut 59 sekund), wyniosła 1,89 mln pociągów, z czego 375,26 tys. pociągów to te, dla których wskazano opóźnienie nie przekraczające 5 minut 59 sekund.
W podziale na poszczególne kwartały 2024 r. Najlepszy pod względem punktualności był drugi kwartał. Wynik punktualności za drugi kwartał to 93,02%. Z wyłączeniem danych za 2020 r. jest to najwyższy wskaźnik dla danych kwartalnych od I kwartału 2019 r., kiedy to jego wartość wyniosła 93,06%. W poszczególnych miesiącach II kwartału 2024 r. odnotowano punktualność na poziomie 94,21% dla kwietnia, 93,24% dla maja i 91,60% dla czerwca.
W przypadku poszczególnych przedziałów czasowych trwania opóźnień, liczba przypadków pociągów opóźnionych powyżej 120 minut nieznacznie wzrosła – o 56 pociągów (2,63%). Natomiast o 168 (2,29%) zmalała liczba pociągów opóźnionych w przedziale 60–120 minut. W przypadku opóźnień od 6 minut do 60 minut spadek wyniósł 8,60% tj. o ponad 15,28 tys. Pociągów.
W 2024 roku śląski przewoźnik uruchomił 172 530 pociągów. To najlepszy wynik od lat. Dla porównania, w 2023 roku liczba zamknęła się na 157 345, a w 2022 – 144 299.
Źródło: UTK
Jednocześnie wzrosła też ilość odwołanych pociągów. Rok temu było 2362 takich przypadków, a w 2022 – 1279.
Punktualność Kolei Śląskich w 2024 roku wyniosła 92,14%. To sytuuje tego przewoźnika minimalnie poniżej środka rankingu.
Źródło: UTK
Tutaj macie wyniki punktualności w poszczególnych miesiącach:
Źródło: UTK
Ciekawe jest też zastawienie średniego czasu opóźnienia i liczby pociągów opóźnionych.
Źródło:UTK
Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,wzrosla-liczba-uruchomionych-pociagow-ich-opoznien-rowniez-co-mowi-raport-utk-o-kolejach-slaskich,wia5-3266-61667.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
PGG otwarta na współpracę z Rudą Śląską. Kolejne rozmowy o transformacji
853Tauron z rekordową EBITDA za 2024 rok. Wzrosty mimo spadku przychodów i niższych cen energii
610Wojna celna USA - czy uderzy w polski i śląski biznes? Eksperci: Największym zagrożeniem niepewność
515Wielki Piątek na stacjach paliw. Na Śląsku najtańsze benzyna i diesel, LPG też w dobrej cenie
497Człowiek z pasją - pan Krzysztof posiada największą kolekcję dzwonków na świecie. Swoją fascynacją dzieli się z całym światem
437Wielkanoc 2025: Święta droższe niż zwykle – jak radzą sobie polskie gospodarstwa?
+4 / -0Wojna celna USA - czy uderzy w polski i śląski biznes? Eksperci: Największym zagrożeniem niepewność
+3 / -0Tauron z rekordową EBITDA za 2024 rok. Wzrosty mimo spadku przychodów i niższych cen energii
+2 / -0Stylowy taras i bezpieczny samochód - komfort na Twoim podwórku przez cały rok
+1 / -0Człowiek z pasją - pan Krzysztof posiada największą kolekcję dzwonków na świecie. Swoją fascynacją dzieli się z całym światem
+1 / -0KAS w Katowicach ostrzega: oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową
0Ostatni dzwonek na rozliczenie PIT! Nie zapomnij przekazać 1,5% podatku
0MF: Wpływy z VAT niższe niż zakładano w budżecie 2024. "Efekt nadoptymistycznych prognoz"
0"One in, two out". Przełom deregulacyjny staje się faktem - premier przedstawił propozycje dla biznesu
0UE odrobiła lekcje po powodzi 2024. Szybsze reakcje na klęski żywiołowe
0