Polecamy na Śląsku

Z kamienia na hałdach budowane są autostrady. TAURON tworzy kopalnię bezodpadową

2020-05-06, Autor: tora

800 tys. ton odpadów z kopalni Taurona było w ostatnich dwóch latach przetworzonych w pełnowartościowe produkty do budownictwa drogowego i hydrotechnicznego. Spółka znalazła sposób na wykorzystanie zalegającego na hałdach kamienia pozostałego po wydobyciu węgla kamiennego.

Reklama

Kamień na hałdach - kosztowny problem

Zagospodarowanie kamienia, który pozostawał po przeróbce surowego węgla, stanowił duży problemem dla kopalń węgla kamiennego przez wiele lat. Najczęściej składowano go na przykopalnianych hałdach, bądź wywożono na zewnętrzne składowiska, co generowało ogromne koszty.

Obecnie kruszywa powydobywcze stanowią cenny materiał dla budownictwa drogowego jako jeden z elementów warstw drogi i są substytutem dla kruszyw naturalnych. Ich stosowanie, ma również wymiar ekologiczny w kontekście ochrony zasobów naturalnych.

Kopalnia bezodpadowa TAURONA

Dlatego w TAURON Wydobycie wdrożono działania w kierunku stworzenia tzw. kopalni bezodpadowej, gdzie kruszywa powydobywcze stały się towarem przynoszącym dodatkowe zyski dla firmy.

- Realizujemy w praktyce zasady gospodarki obiegu zamkniętego, co przynosi zarówno korzyści środowiskowe jak i ekonomiczne. TAURON Wydobycie efektywnie przetwarza odpady powydobywcze, w wyniku czego otrzymywane są pełnowartościowe kruszywa budowlane, drogowe oraz dodatki do paliw – mówi Tomasz Cudny, prezes zarządu TAURON Wydobycie.

– Tylko w ciągu dwóch ostatnich lat rynkowy zbyt znalazło ponad 800 tysięcy ton tego surowca. Pozostałości procesu technologicznego udaje się ponownie wprowadzić na rynek, jako produkty do zastosowania m in. w budownictwie i inżynierii hydrotechnicznej – podsumowuje prezes zarządu.

Kruszywa do budowy dróg, autostrad

Poprzez właściwy dobór proporcji składników oraz stosując odpowiednią technologię homogenizacji skały płonnej i odpowiednich rodzajów popiołów zgodnie z technologią, uzyskuje się kruszywa i mieszanki spełniające wymagania obowiązujące dla materiałów stosowanych w budowie dróg, autostrad i budowli hydrotechnicznych.

Warunkiem wprowadzenia do obrotu otrzymanych produktów są konieczne atesty i certyfikaty, potwierdzające deklarowane własności użytkowe wydawane przez uprawnione ośrodki naukowo badawcze, posiadające specjalne akredytacje.

Spółka Bioeko Grupa TAURON (BGT), jest jedynym operatorem zewnętrznym w zakresie sprzedaży i zagospodarowania wszystkich wypadów powydobywczych oraz kruszyw wytwarzanych w przedsiębiorstwach należących do Grupy TAURON. Spółka prowadzi działania w zakresie wykorzystania tych kruszyw oraz pozyskania na nie odbiorców. Możliwości takie dają prowadzone na szeroką skalę budowy autostrad i dróg szybkiego ruchu w Polsce.

Kamień z hałdy jako budulec torów, elektrowni

Kruszywa oferowane przez BGT cieszą się dobrą opinią firm na rynku budowlanym i były wykorzystane głównie na terenie Małopolski i Śląska, m.in. przy modernizacji linii kolejowej Kraków-Katowice, do budowy nasypów drogowych oraz kolejowych przy inwestycji budowy nowego bloku energetycznego 910 MW w Jaworznie.

- Dużym wyzwaniem dla spółki będzie perspektywa wykorzystania dostępnych zasobów kruszyw przy budowie nowego odcinka drogi S1, tj. Mysłowice Kosztowy - Bielsko Biała, planowanej do realizacji w latach 2021-2023. Tylko na tę inwestycję drogową zapotrzebowanie szacowane jest na poziomie kilku milionów ton surowca – podsumował Andrzej Grela, prezes zarządu Bioeko Grupa TAURON.

Obecnie kruszywa powydobywcze z zakładów górniczych TAURON Wydobycie wykorzystywane są przykładowo przy rozbudowie drogi krajowej 81 oraz przy inwestycjach związanych z przebudową wałów przeciwpowodziowych w okolicach Oświęcimia.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.