Ponad 15 tys. pasażerów wybrało w dni robocze pociągi Kolei Śląskich na trasie Rybnik – Gliwice - podały Koleje Śląskie. Najwięcej we wrześniu, kiedy regionalny przewoźnik uruchomił dodatkowe pojazdy – łącznie 9 par dziennie.
Przypomnijmy, do połowy tgo roku Koleje Śląskie jeździły na trasie łączącej Rybnik i Gliwice tylko w weekendy. Połączenia w dni robocze na linii S17 zadebiutowały 10 czerwca i do końca miesiąca skorzystało z nich 2,2 tys. pasażerów. W lipcu i w sierpniu pociągi na tej trasie wybrało kolejno 3,5 tys. i 3,1 tys. podróżnych.
Uruchomienie nowych pociągów łączących Rybnik z Gliwicami było możliwe dzięki współpracy Województwa Śląskiego, Miasta Rybnika i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które zadeklarowały partycypowanie w kosztach przedsięwzięcia.
Szacunkowy koszt kursowania nowych pociągów w 2024 roku wynosi ok. 3,5 mln zł.
Dodajmy, że analogiczna sytuacja miała miejsce w przypadku trasy Bytom-Gliwice. Pociągami tej relacji pasażerowie nie mogli podróżować przez 8 lat. Po tej przerwie połączenie powróciło w grudniu 2021 roku.
W efekcie ten około 20-kilometrowy odcinek można teraz pokonać w niewiele ponad 20 minut, czyli niemal dwa razy szybciej niż jadąc samochodem lub autobusem.
Co więcej, dwa lata temu pisaliśmy, że rozkład jazdy będzie dostosowany do godzin pracy przedsiębiorstw zlokalizowanych na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Gliwicach. <<Wracają pociągi relacji Gliwice – Bytom. Rozkład pod godziny pracy firm w KSSE>>
W przywrócenie połączenia Bytom-Gliwice również zaangażowała się Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolia, która w całości sfinansansowała koszt uruchomienia tych pociągów.
Efekt? Po dwóch latach po przywróceniu połączenia, w listopadzie 2023 roku, było już jasne, że postawienie na szynę się Metropolii opłacało. W grudniu 2021 roku skorzystało z połączenia kolejowego Bytom - Gliwice ponad 2 tysiące osób. W maju 2022 roku było to już niemal 6 tysięcy, a we wrześniu - 8 tysięcy pasażerów.
Od marca 2023 roku liczba ta wynosiła około 10 tysięcy, aż do październikowego rekordu, kiedy z połączenia skorzystało prawie 12,5 tysiąca pasażerów - to prawie sześć razy więcej niż w grudniu 2021 roku, kiedy pociągi powróciły po 8 latach przerwy.
W tej sytuacji rodziło się pytanie, czy powrót kolejnego połączenia okaże się następnym spektakularnym sukcesem Kolei Śląskich? Sytuację komentował w rozmowie ze Śląskim Biznesem prezes spółki, Krzysztof Klimosz <<Koleje Śląskie: Rybnik-Gliwice, Gliwice-Bytom. "Widać analogię">>.
Prezes Kolei Śląskich zaznaczył przy tym, że spółka wraz z województwem śląskim, miastem Rybnik oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią na bieżąco monitoruje liczbę pasażerów na trasie.
W efekcie, w połowie października Koleje Śląskie podały kolejne statystyki.
Już ponad 15 tys. pasażerów wybrało w dni robocze pociągi Kolei Śląskich na trasie Rybnik – Gliwice. Najwięcej we wrześniu, kiedy regionalny przewoźnik uruchomił dodatkowe pojazdy – łącznie 9 par dziennie - czytamy w komunikacie przewoźnika.
– Od 1 września, między Gliwicami a Rybnikiem, kursuje nie 4, jak od czerwca, a aż 9 par pociągów. Większa dostępność od razu przełożyła się na wzrost liczby pasażerów – do 6,7 tys. – przypomina Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich i dodaje, że dane pochodzą z liczników zamontowanych w pojazdach kursujących na trasie, a na sumę składają się wejścia do pociągów na poszczególnych dworcach, stacjach i przystankach.
Najwięcej pasażerów wsiadło na dworcach w Gliwicach i Rybniku, odpowiednio 5,6 tys. i 5,4 tys. Najpopularniejsze okazały się połączenia o godz. 14:21 z Gliwic – 1,7 tys. pasażerów oraz o godz. 15:25 z Rybnika – 1,4 tys. osób.
Dodajmy, że w ostatnim czasie, oprócz codziennych połączeń między Gliwicami a Rybnikiem, Koleje Śląskie uruchomiły także linię S9 z Tarnowskich Gór przez Pyrzowice do Częstochowy. Pociągi na linii S9 kursują od grudnia 2023 roku.
Do końca wakacji z przejazdów skorzystało już ponad 400 tys. pasażerów.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Szkolenia dla rynku 4.0. Nowe centrum robotyki za ponad 13 mln zł oficjalnie otwarte
1196Hub w Jaworznie zamiast fabryki Izery. EMP zmienia taktykę
1007Pierwszy w Polsce Sky Walk w budynku mieszkalnym. Innowacyjna inwestycja powstaje w Katowicach (wizualizacje)
787Chorzów odcięty – estakada DK79 grozi zawaleniem. Sprawdź mapę objazdów
618Polska energetyka bez rąk do pracy? Eksperci: atom i OZE przyspieszają, brakuje fachowców
590JSW wycofuje nowy sprzęt ratowniczy za ponad 30 mln złotych. Największa tego typu inwestycja w historii spółki z problemami
+36 / -183,2-kilometrowy pas startowy zmienił Katowice Airport. Jubileusz jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce
+3 / -0KSSE i SRK zagospodarują tereny po kopalniach. W planie inwestycje m.in. na 80 hektarach w Jastrzębiu-Zdroju
+2 / -0Do Skandynawii przez Świnoujście i Ystad. Szyny z Dąbrowy Górniczej jadą koleją do Szwecji
+2 / -0Szkolenia dla rynku 4.0. Nowe centrum robotyki za ponad 13 mln zł oficjalnie otwarte
+1 / -0Śląsk na dwóch kółkach. Bloger „Rowerem po Śląsku” ocenia inwestycje rowerowe
0Katowice montują zdalnie sterowane kurtyny wodne. System oszczędza wodę, energię i uruchamia się automatycznie
0PGE Nowy Rybnik podsumowuje prace przy budowie największego bloku gazowo-parowego w Polsce
0Hałda Marcel w Radlinie: po osunięciu skarpy trwają zabezpieczenia i rekultywacja. PGG zapowiada teren zielony
0Inwestycja za 114 mln zł. Legendarne kąpielisko Fala wraca do TAURON Parku Śląskiego w nowej odsłonie
0