Inwestycje i nieruchomości

Zabrze: kolejne torowisko czeka na przebudowę. To etap ważnej inwestycji Tramwajów Śląskich

2022-04-06, Autor: mz

To ostatni niezmodernizowany odcinek torowiska tramwajowego między centrum Zabrza a granicą z Rudą Śląską. 4-kilometrowy fragment wydzielonego toru zostanie gruntownie zmodernizowany. W czwartek 31 marca podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac.

Reklama

W ramach aktualnie realizowanego przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. projektu inwestycyjnego na terenie Zabrza do tej pory zakończone zostały 4 zadania:

  • wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i Religi,
  • na pograniczu Zabrza i Bytomia,
  • w ciągu ul. Bytomskiej w Biskupicach,
  • na pograniczu Zabrza i Gliwic.

Pod koniec listopada 2021 roku rozpoczęła się modernizacja torowiska w Mikulczycach, która postępuje zgodnie z planem, a niebawem wystartują prace w dzielnicy Zaborze.

W czwartek 31 marca 2022 r. w siedzibie spółki Tramwaje Śląskie S.A. w Chorzowie podpisano umowę na przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Wolności w Zabrzu od wjazdu na teren browaru (ul. Wolności 327) do granicy z Rudą Śląską (włącznie z przystankiem Ruda Śląska Klary). Generalnym wykonawcą prac jest – wybrana w drodze postępowania przetargowego – Firma NJN Damian Kłosek z Knurowa.

Zadanie podzielone jest na trzy odcinki, rozdzielone fragmentami torowisk przebudowanymi w ostatnim czasie przy okazji prowadzonych prac drogowych.

Pierwszy przebudowywany odcinek rozpoczyna się przy wjeździe na teren browaru a kończy za peronem Zaborze Elektrociepłownia, na wysokości ul. Wolności 418. Drugi odcinek rozpoczyna się ok. 150 metrów przed skrzyżowaniem ul. Wolności z ul. Wyciska, na wysokości ul. Wolności 446, obejmuje tory szlakowe i pętlę Lompy kończąc się ok. 120 metrów za pętlą. Trzeci odcinek rozpoczyna się na wysokości posesji przy ul. Wolności 518 i biegnie do połączenia ze zmodernizowanym torowiskiem już po stronie Rudy Śląskiej, obejmując przystanek Ruda Śląska Klary. To w sumie ok. 8000 metrów toru pojedynczego (mtp), który poza przejazdami drogowymi i przejściami dla pieszych wybudowany zostanie w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych.

To ważny szlak tramwajowy, którym kursują linie nr 1, 4 i 5, a odcinek, który przeznaczyliśmy do modernizacji, łączy fragmenty przebudowane już wcześniej. Do tego zlikwidujemy wąskie gardło, jakim jest dwustumetrowy odcinek jednotorowy w rejonie skrzyżowania z ul. Rymera, gdzie wybudowana zostanie linia dwutorowa – zaznacza Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Dwutorowa linia tramwajowa biegnąca wzdłuż ul. Wolności w centrum Zabrza zmodernizowana została w 2015 roku, w ramach poprzedniego projektu inwestycyjnego spółki Tramwaje Śląskie. Ówczesna modernizacja objęła torowisko wbudowane w jezdnie ulic: Brysza, Lutra, plac Krakowski i Wolności, kończąc się przy wjeździe na teren browaru przy ul. Wolności, gdzie linia przechodzi na tor wydzielony.

Realizowaliśmy tę inwestycję w 2015 roku jako podwykonawca. Teraz będziemy mogli kontynuować te prace, tym razem już jednak jako generalny wykonawca – mówi Damian Kłosek, właściciel Firmy NJN.

Zgodnie z zapisami umowy całość prac modernizacyjnych ma zostać wykonana w 12 miesięcy, czyli do 31 marca 2023 r.

Prace mają być prowadzone przy maksymalnym możliwym utrzymaniu ruchu tramwajowego w systemie mijankowym. Wartość umowy wynosi niemal 39,9 mln zł netto (49 mln zł brutto).

Inwestycja jest częścią „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy rząd powinien wprowadzić dopłaty do zakupu węgla?






Oddanych głosów: 1735

Prezentacje firm