Kariera

Zainteresowanie Polaków autami elektrycznymi jest duże – przedstawiciel PSPA na EKMŚP w Katowicach

2021-10-06, Autor: Tomasz Raudner

Nasze informacje, jako Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wskazują, że zainteresowanie Polaków zmianami w trendach mobilności jest duże. Duże zainteresowanie jest też elektromobilnością – powiedział Aleksander Rajch z PSPA ŚląskiemuBiznesowi.pl w kuluarach Europejskiego Kongresu MŚP w Katowicach.

Reklama

Aleksander Rajch, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych był gościem wydarzenia Automotive i odpowiedzialna logistyka, które odbyło się 29 września w ramach specjalnej edycji EKMŚP Back to Business w Katowicach. Rozmawialiśmy z nim na temat zainteresowania Polaków elektromobilnością.

- Nasze informacje, jako Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wskazują, że zainteresowanie Polaków zmianami w trendach mobilności jest duże. Duże zainteresowanie jest też elektromobilnością – mówi.

Zainteresowanie elektrykami wśród Polaków większe niż dane o sprzedaży

Ekspert branży paliw alternatywnych posiłkuje się danymi zbieranymi w ramach kampanii Elektromobilni PL.

- Uruchomiliśmy na przykład EV Klub Polska. On zbiera wszystkich entuzjastów i użytkowników aut elektrycznych w Polsce. Od odpalenia projektu do dziś mamy 2000 użytkowników promując to tylko na naszych kanałach. Tych danych można przytoczyć więcej. One zderzają się ze stanem faktycznym, który jest taki, że mamy w Polsce 30 tys. pojazdów elektrycznych we flocie całkowitej pojazdów wynoszącej 20 mln. To jest mniej niż promil, to jest bardzo mały udział. Z tej liczby 30 tysięcy tylko 14 tys. to są pojazdy w pełni elektryczne – wylicza członek zarządu PSPA dodając, że mamy 1600 publicznych stacji ładowania.

Zauważa, że są to niskie wartości, które wymagają szybkiego wzrostu.

- Ten wzrost się prognozuje, bo to jest coś, co się po prostu wydarzy. Znamy cele wyznaczone przez opublikowany ostatnio Fit for 55, czyli wykluczenie pojazdów spalinowych do 2035 roku na terenie całej UE. Oczywiście teraz to będzie przepracowywane na terenie UE i okaże się, czy zakaz wejdzie w prognozowanym roku, ale rynek tego oczekuje. Społeczeństwo tego oczekuje – uważa Aleksander Rajch.

Polska hubem bateryjnym bez produkcji własnych aut elektrycznych

Wskazuje, że dla państw Europy, tzw. Starej Unii cele dotyczące m.in. rozwijania infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, są już celami realnymi.

- Dla Francji, Danii, Holandii czy Wielkiej Brytanii zakaz rejestracji pojazdów spalinowych od 2035 roku jest już datą realną. To dla nas jest coś bardzo ambitnego i trudnego, ale musimy temu sprostać, i to nie tylko Polska, ale cały region Europy Środkowo-Wschodniej. Bo my mamy podobną sytuację – nie mamy produkcji własnej pojazdów elektrycznych, mamy silny sektor powiązany (Polska jest hubem bateryjnym). Już teraz produkcja baterii stanowi 2 proc. wartości polskiego eksportu. Mamy największą fabrykę baterii do pojazdów elektrycznych na świecie. Inne rynki Europy Środkowo-Wschodniej też dzielą podobną pozycję, że posiadają silną produkcję komponentów, ale nie posiadają produkcji samych pojazdów. Więc my musimy sprostać temu wyzwaniu i musimy to zrobić szybko - twierdzi.

Jego zdaniem wymaga to wdrożenia realnej strategii legislacyjnej. - Czyli mówiąc wprost – nie powtarzania słusznych tez, tylko wdrożenia ich jako regulacji. Patrząc na to, że w polskim sejmie specjalna podkomisja ds. elektromobilności liczy teraz dwóch, lub trzech posłów musimy zabrać się za tę pracę szybko. My to oczywiście wspieramy – mówi przedstawiciel PSPA.

Aleksander Rajch: Dopłaty bardzo przyspieszą zakupy aut elektrycznych w Polsce

Wskazuje, że są pozytywne odgórne sygnały zachęcające do rozwoju elektromobilności.

- NFOŚiGW uruchomił w lipcu bardzo dobry, racjonalny i sprawdzony program dopłat Mój Elektryk, który my i rynek oceniamy jako bardzo dobry krok. Jesteśmy przekonani, że to bardzo przyspieszy zakup pojazdów elektrycznych. To zaś zwiększy infrastrukturę ładowania – sądzi nasz rozmówca.

Biurokracja nie sprzyja rozwojowi stacji ładowania w Polsce

PSPA podkreśla, że o ile obecnie są do dyspozycji głównie publiczne stacje ładowania, o tyle w przyszłości palmę pierwszeństwa przejmą ładowarki prywatne. - Więc tak jak dziś mamy głównie ładowarki publiczne, szacujemy, że za 5 lat będziemy mieć 43 tys. ładowarek niepublicznych, stacji ładowania i między 90 a 115 tys. prywatnych punktów ładowania. Tak więc trend się odwróci, tym bardziej, że

trwają prace nad kolejnym programem dopłat, tym razem dla infrastruktury. Tylko, że my jeszcze musimy sprostać przeszkodom administracyjnym – bo instalacja stacji ładowania zajmuje w najlepszym przypadku około pół roku, z uwagi na mnogość wymaganych pozwoleń i kroków administracynych, które trzeba podjąć. Regulacje dla operatorów systemów dystrybucji też nie sprzyjają instalacji stacji ładowania.

Jest jeszcze stabilność systemu energetycznego, a na końcu jego źródła. Więc to są wszystko wyzwania, którym musimy sprostać, ale zacząć trzeba od dopłat. Musimy przyciągnąć te inwestycje, operatorów i to musi ruszyć z kopyta. Wszystko wskazuje na to, że na przełomie roku tak się stanie – mówi Aleksander Rajch.

Zdaniem naszego rozmówcy Polaków powinna zachęcić do elektryków świadomość, że ta zmiana motoryzacyjna się zdarzy. - To przyjdzie tak czy inaczej. Zmieni się całkowicie transport drogowy. Samochody spalinowe i pewno w ogóle pojazdy osobowe będą usuwane z centrów miast. Transport ciężki będzie zeroemisyjny, bo musi być. My jako Polska mamy największą flotę transportu ciężkiego w Europie. Więc to jest dla nas kluczowe wyzwanie. Musimy wiedzieć – co się wydarzy. Musimy wiedzieć, czym jest elektromobilność. A na rynku są już dostępne zarówno auta elektryczne premium, jak i auta w cenie standarowych pojazdów spalinowych – kończy.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Blokada miliardów z UE. Kto ma rację?



Oddanych głosów: 213

Prezentacje firm