Inwestycje i nieruchomości

„Zakręt idiotów” zniknie. GDDKiA rusza z budową węzła Bielsko-Biała Hałcnów

2023-05-02, Autor: tora

Kierowcy, za sprawą ostrego łuku, owiali to miejsce złą sławą. Chodzi o fragment północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej stanowiącej cześć trasy biegnącej pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem. Niedługo w jego miejscu powstanie węzeł, który docelowo połączy istniejący układ dróg ekspresowych S1 od Bielska-Białej do Zwardonia i S52 w kierunku Cieszyna z budowaną S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą oraz projektowaną Beskidzką Drogę Integracyjną z Krakowa.

Reklama

Pozostałe relacje obsługiwane będą za pomocą łącznic bezpośrednich na relacjach: Mysłowice - Cieszyn, Żywiec - Kraków, Kraków - Mysłowice Cieszyn - Żywiec) i półbezpośrednich na relacjach: Kraków - Żywiec Cieszyn - Mysłowice, Mysłowice - Kraków Żywiec - Cieszyn. W ramach realizowanej inwestycji powstanie węzeł obsługujący relacje: Mysłowice - Żywiec, Żywiec - Mysłowice, Mysłowice - Cieszyn, Cieszyn - Żywiec, Żywiec - Cieszyn, Cieszyn - Mysłowice.

S1 Dankowice - węzeł Bielsko-Biała Hałcnów

Czwarty odcinek drogi S1 Mysłowice Bielsko-Biała, Dankowice - węzeł Bielsko-Biała Hałcnów w ramach którego powstaje węzeł, jest już od zeszłego roku w fazie realizacji robót, a ich zaawansowanie rzeczowe dochodzi do 11 proc. Umowny termin zakończenia kontraktu określono na 3 listopada 2023 r., jednakże z uwagi na opóźnienia w uzyskaniu decyzji ZRID szacuje się, że termin zakończenia robót przypadnie na koniec 2024 r.

S1 – historia budowy

Aby przedstawić pełny obraz sytuacji, warto sięgną wstecz aż do końca ubiegłego wieku. 29 listopada 1995 r. zawarto porozumienie pomiędzy Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Transportu, Poczty i Łączności Republiki Słowackiej o miejscu połączenia planowanej autostrady D18 po stronie słowackiej i planowanej drogi dwujezdniowej po stronie polskiej na granicy państwowej polsko-słowackiej pomiędzy miejscowościami Skalite i Zwardoń oraz ich przebiegu w strefie przygranicznej.

Trasa znajdowała się w Korytarzu Transportu Multimodalnego Nr VI Sieci Transeuropejskiej i Sieci Transeuropejskiej Autostrady Północ - Południe (TEM), 19 lipca 2001 r. - porozumienie pomiędzy Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Transportu, Poczty i Telekomunikacji Republiki Słowackiej, w który strony zobowiązały się do takiego zorganizowania budowy odcinków dróg przy granicy polsko-słowackiej, aby do końca 2005 roku utworzony został warunki dla prowadzenia transportu ciężarowego bez ograniczeń na trasie Żywiec Żylina przez drogowe przejście Zwardoń Skalite.

W rezultacie tych porozumień na przełomie września i października 2001 r. podpisano umowę finansową pomiędzy Rzeczpospolitą Polską i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Finansowanie obejmowało odcinek Żywiec-Zwardoń (I etap) w zakresie budowy, rehabilitacji lub modernizacji odcinków dróg jednojezdniowych, zgodnie z rozwiązaniami technicznymi o minimalnych kosztach. To pozwoliło na otwarcie w Zwardoniu międzynarodowego przejścia granicznego dla pojazdów ciężkich przed rokiem 2005. Potem nastąpiła realizacja kolejnych etapów.

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~m5 2023-05-13
    14:38:10

    0 0

    Zakręt zniknie, idioci zostaną.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 672