Kierowcy, za sprawą ostrego łuku, owiali to miejsce złą sławą. Chodzi o fragment północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej stanowiącej cześć trasy biegnącej pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem. Niedługo w jego miejscu powstanie węzeł, który docelowo połączy istniejący układ dróg ekspresowych S1 od Bielska-Białej do Zwardonia i S52 w kierunku Cieszyna z budowaną S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą oraz projektowaną Beskidzką Drogę Integracyjną z Krakowa.
Pozostałe relacje obsługiwane będą za pomocą łącznic bezpośrednich na relacjach: Mysłowice - Cieszyn, Żywiec - Kraków, Kraków - Mysłowice Cieszyn - Żywiec) i półbezpośrednich na relacjach: Kraków - Żywiec Cieszyn - Mysłowice, Mysłowice - Kraków Żywiec - Cieszyn. W ramach realizowanej inwestycji powstanie węzeł obsługujący relacje: Mysłowice - Żywiec, Żywiec - Mysłowice, Mysłowice - Cieszyn, Cieszyn - Żywiec, Żywiec - Cieszyn, Cieszyn - Mysłowice.
Czwarty odcinek drogi S1 Mysłowice Bielsko-Biała, Dankowice - węzeł Bielsko-Biała Hałcnów w ramach którego powstaje węzeł, jest już od zeszłego roku w fazie realizacji robót, a ich zaawansowanie rzeczowe dochodzi do 11 proc. Umowny termin zakończenia kontraktu określono na 3 listopada 2023 r., jednakże z uwagi na opóźnienia w uzyskaniu decyzji ZRID szacuje się, że termin zakończenia robót przypadnie na koniec 2024 r.
Aby przedstawić pełny obraz sytuacji, warto sięgną wstecz aż do końca ubiegłego wieku. 29 listopada 1995 r. zawarto porozumienie pomiędzy Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Transportu, Poczty i Łączności Republiki Słowackiej o miejscu połączenia planowanej autostrady D18 po stronie słowackiej i planowanej drogi dwujezdniowej po stronie polskiej na granicy państwowej polsko-słowackiej pomiędzy miejscowościami Skalite i Zwardoń oraz ich przebiegu w strefie przygranicznej.
Trasa znajdowała się w Korytarzu Transportu Multimodalnego Nr VI Sieci Transeuropejskiej i Sieci Transeuropejskiej Autostrady Północ - Południe (TEM), 19 lipca 2001 r. - porozumienie pomiędzy Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Transportu, Poczty i Telekomunikacji Republiki Słowackiej, w który strony zobowiązały się do takiego zorganizowania budowy odcinków dróg przy granicy polsko-słowackiej, aby do końca 2005 roku utworzony został warunki dla prowadzenia transportu ciężarowego bez ograniczeń na trasie Żywiec Żylina przez drogowe przejście Zwardoń Skalite.
W rezultacie tych porozumień na przełomie września i października 2001 r. podpisano umowę finansową pomiędzy Rzeczpospolitą Polską i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Finansowanie obejmowało odcinek Żywiec-Zwardoń (I etap) w zakresie budowy, rehabilitacji lub modernizacji odcinków dróg jednojezdniowych, zgodnie z rozwiązaniami technicznymi o minimalnych kosztach. To pozwoliło na otwarcie w Zwardoniu międzynarodowego przejścia granicznego dla pojazdów ciężkich przed rokiem 2005. Potem nastąpiła realizacja kolejnych etapów.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Duża inwestycja w Pyrzowicach. Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu Katowice Airport
601Historyczna inwestycja Polonii Bytom za 26 mln złotych wkracza w drugi etap
560Bytom inwestuje w energię z biogazu. 31,5 mln zł na nową instalację
502Związkowcy o Elektrowni Rybnik: dokument z 2020 r. nie ma dla nas mocy. Elektrownia mogłaby podziałać jeszcze kilkanaście lat (wideo)
482Najem zwrotny - rewolucja w inwestowaniu w nieruchomości
406Nie było żadnej, będą dwie fabryki. Boom na wodorowe inwestycje w województwie śląskim
+4 / -1W Katowicach, w miejscu dawnego dworca autobusowego, wyrosną trzy nowe wieże (wizualizacje)
+3 / -0Z Rybnika do Gliwic Kolejami Śląskimi. Linia S17 coraz popularniejsza
+3 / -0Duża inwestycja w Pyrzowicach. Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu Katowice Airport
+2 / -0To będzie przełom w świecie skoków. Śląskie firmy tworzą rewolucyjny projekt
+2 / -0PiS do PO ws. Elektrowni Rybnik: weźcie się do roboty!
0PGE GiEK: pismo z 2020 roku o Elektrowni Rybnik ma moc prawną
0Katowice rozbudują Inteligentny System Transportowy o dwie nowe lokalizacje
0Duża inwestycja w Pyrzowicach. Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu Katowice Airport
0Bytom inwestuje w energię z biogazu. 31,5 mln zł na nową instalację
0
~m5 2023-05-13
14:38:10
Zakręt zniknie, idioci zostaną.