Szereg nowości, w tym budzących kontrowersje wprowadza Tarcza 4.0. Przedstawia je apl. adw. Karol Gajewski z Kancelarii Adwokackiej Jarosław Reck Adwokaci z Katowic.
Tarcza 4.0 czyli Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowanych kredytów udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 została opublikowana w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej. Tym samym zaczęła obowiązywać. Co takiego zmienia?
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, pracodawca może udzielić pracownikowi, w terminie przez siebie wskazanym urlopu wypoczynkowego niewykorzystanego przez pracownika w poprzednich latach kalendarzowych w wymiarze do 30 dni urlopu bez potrzeby uzyskania zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów. Z kolei pracownik jest zobowiązany tak przydzielony urlop wykorzystać.
Należy zwrócić uwagę, że dotychczas obowiązujące przepisy prawa pracy nie przewidywały wprost takiego rozwiązania. Niemniej jednak takie rozwiązanie było znane i ugruntowane w orzecznictwie Sądu Najwyższego oraz chętnie stosowane przez pracodawców, albowiem uprawniało pracodawcę do udzielenia pracownikowi zaległego urlopu bez potrzeby uzgadniania z pracownikiem terminu wykorzystania tego urlopu, z zastrzeżeniem zachowania terminu określonego w prawie pracy na wykorzystanie tego urlopu, tj. najpóźniej do 30 września następnego roku kalendarzowego.
Tarcza 4.0 precyzuje przepisy regulujące pracę zdalną. I tak, praca zdalna może zostać polecona, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy, a rodzaj pracy pozwala na jej zdalne wykonywanie.
W ustawie nowelizującej wskazano obowiązek pracodawcy zapewnienia pracownikom narzędzi i materiałów potrzebnych do wykonywania pracy zdalnej pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. W związku z faktem, że pracodawca ma mniejsze możliwości kontroli pracy wykonywanej w formie zdalnej zyskał on uprawnienie do kontroli pracy zdalnej wykonywanej przez pracownika poprzez polecenie temu pracownikowi prowadzenia ewidencji wykonanych czynności, uwzględniającej w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania.
Praca zdalna może zostać w każdym czasie w drodze polecenia pracodawcy odwołana. Wdrożone rozwiązanie ocenić należy za słuszne, albowiem dotychczasowe przepisy w żaden sposób nie regulowały sytuacji pracowników, którzy nie byli zaawansowani technologicznie na tyle, aby móc w domu samodzielnie świadczyć pracę.
Wprowadzona zmiana polega na tym, iż w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, strony umowy o zakazie konkurencji obowiązującym po ustaniu m.in. stosunku pracy na rzecz, których ustanowiono zakaz działalności konkurencyjnej, mogą ją wypowiedzieć z zachowaniem terminu 7 dni. Termin ten jest bardzo krótki, zważając przecież, że takie umowy zazwyczaj zawierana są na kilkuletni czas oznaczony.
W praktyce były pracodawca może zaprzestać wypłacania należnego w związku z taką umową odszkodowania już po upływie wspomnianych 7 dni tracąc przy tym uprawnienia wynikające z umowy o zakazie konkurencji. Z kolei były pracownik traci należne odszkodowanie z tytułu ww. umowy, mając jednocześnie szansę na szybszy angaż w firmie konkurencyjnej. Mimo to dalece wątpliwa pozostaje faktyczna potrzeba oraz słuszność wdrożenia tego rozwiązania.
W razie stwierdzenia spadku obrotów gospodarczych lub istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń, wysokość odprawy, odszkodowania lub innego świadczenia pieniężnego wypłacanego przez tego pracodawcę pracownikowi w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, jeżeli przepisy przewidują obowiązek wypłacenia świadczenia, nie może przekroczyć dziesięciokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, tj. kwoty 26.000,00 zł. Rozwiązanie to stosuje się odpowiednio w przypadku wypowiedzenia albo rozwiązania umowy zlecenia, umowy o świadczenie usług, umowy o dzieło albo w związku z ustaniem odpłatnego pełnienia funkcji, z wyłączeniem umowy agencyjnej.
Nadto, pracodawca pozyskał uprawnienia do zawieszenia obowiązków tworzenia lub funkcjonowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, dokonywania odpisu podstawowego, a także wypłaty świadczeń urlopowych. W okresie epidemii i kryzysu finansowego pracodawcy, nie stosuje się także postanowień układów zbiorowych pracy lub regulaminów wynagradzania, ustalających wyższą wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz inne świadczenia o charakterze socjalno-bytowym.
W przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej placówki, do których uczęszcza dziecko (do lat 8) albo niemożności sprawowania opieki przez nianię lub dziennego opiekuna z powodu COVID-19, ubezpieczonemu przysługiwał dodatkowy zasiłek opiekuńczy do dnia 28 czerwca 2020 r. W tarczy wprowadzono także godny uwagi zapis, zgodnie z którym Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania COVID-19, w drodze rozporządzenia, określić dłuższy okres pobierania dodatkowego zasiłku opiekuńczego mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.
Pracodawcy, u którego wystąpił spadek przychodów ze sprzedaży towarów lub usług w następstwie wystąpienia COVID-19 i w związku z tym wystąpił istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń, może obniżyć wymiar czasu pracy pracownikom o 20% nie więcej niż do 0,5 etatu z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie będzie niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy pracownika przed jego obniżeniem. Pracodawca może także objąć pracownika przestojem ekonomicznym, z zastrzeżeniem, że pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%, nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.
Przez istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń należy rozumieć zwiększenie ilorazu kosztów wynagrodzeń pracowników, z uwzględnieniem składek na ubezpieczenia społeczne pracowników finansowanych przez pracodawcę i przychodów ze sprzedaży towarów lub usług z tego samego miesiąca kalendarzowego dowolnie wskazanego przez przedsiębiorcę i przypadającego od 1 marca 2020 r. do dnia poprzedzającego skorzystanie przez pracodawcę z tego uprawnienia, nie mniej niż o 5% w porównaniu do takiego ilorazu z miesiąca poprzedzającego (miesiąc bazowy).
Za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku, gdy okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, to jest w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego. Wprowadzone rozwiązanie może być stosowane maksymalnie przez okres 12 miesięcy od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, w zależności od zmian poziomu ilorazu kosztów wynagrodzeń i przychodów. Wymaga przypomnienia, że obniżenie wymiaru czasu pracy oraz wprowadzenie przestoju ekonomicznego wymaga zawarcia porozumienia z przedstawicielami pracowników.
Tarcza 4.0. wprowadza także regulację uprawniającą pracodawcę do zwrócenia się z wnioskiem o przyznanie dofinansowania z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do wynagrodzeń pracowników także bez konieczności obniżenia wymiaru czasu pracy lub wprowadzania przestoju ekonomicznego w następstwie wystąpienia COVID-19, a w związku z tym także bez potrzeby zawierania porozumienia z przedstawicielami pracowników.
Warunkiem uzyskania dofinansowania do wynagrodzeń jest odnotowanie spadku obrotów gospodarczych, a przyznawana dofinansowanie opiewa na kwotę maksymalnie połowy wynagrodzenia pracownika, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, jak również obejmuje dofinansowanie należnych składek na ubezpieczenie społeczne ze strony pracodawcy. Dofinansowanie przyznawane jest na okres do 3 miesięcy począwszy od miesiąca złożenia wniosku. Wsparcie to jest dopuszczalne wyłącznie w przypadku, jeśli zainteresowany uprzednio nie uzyskał pomocy w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłat na rzecz ochrony miejsc pracy.
Oddanych głosów: 1332
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Prezesowi się oberwało, związkowcy mieszają się z błotem. Burza w szklance wody w JSW
1217Płaca minimalna w 2025 r. znowu w górę. Cudzoziemcy pracujący w Polsce zadowoleni
293Praca zamiast studiów. Dla młodych Polaków wyższe wykształcenie nie jest już priorytetem
281GUS o zarobkach m.in. w Śląskiem. Gołym okiem widać spore różnice w wynagrodzeniach dla mężczyzn i kobiet
170Najstarsza marka turystyczna na świecie przejęta przez katowicką firmę Łukasza Habaja
+4 / -0Praca zamiast studiów. Dla młodych Polaków wyższe wykształcenie nie jest już priorytetem
+2 / -0Płaca minimalna w 2025 r. znowu w górę. Cudzoziemcy pracujący w Polsce zadowoleni
+0 / -1Ceny węgla koksującego lecą na łeb na szyję. Czy spadki pogrążą JSW?
+0 / -2GUS o zarobkach m.in. w Śląskiem. Gołym okiem widać spore różnice w wynagrodzeniach dla mężczyzn i kobiet
0Płaca minimalna w 2025 r. znowu w górę. Cudzoziemcy pracujący w Polsce zadowoleni
0Praca zamiast studiów. Dla młodych Polaków wyższe wykształcenie nie jest już priorytetem
0Prezesowi się oberwało, związkowcy mieszają się z błotem. Burza w szklance wody w JSW
0