Kariera

Zarabiają nawet 24 000 zł. Raport płacowy Hays o centrach usług biznesowych

2020-01-16, Autor: tora

Centra nowoczesnych usług dla biznesu zatrudniają dziś w Polsce 300 tys. osób, a zarobki sięgają tu nawet 24 tys. zł. Tak wynika z najnowszego raportu płacowego Hays Poland. Aglomeracja śląska widnieje w nim jako jeden z najważniejszych ośrodków sektora w Europie.

Reklama

Według Hays Poland stabilny wzrost w roku 2019 przełożył się na kondycję sektora nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce. Dzisiaj to ponad 1 400 firm i zatrudnienie na poziomie 300 000 osób. Branża niezmiennie przyciąga inwestorów i poszerza zakres działalności.

Sektor nie jest jednak wolny od kłopotów. Coraz więcej firm obawia się jednak wyzwań związanych z rosnącymi kosztami zatrudnienia, konkurencją, rekrutacją oraz rotacją. Koszty zatrudnienia najlepiej pokazuje tabela wynagrodzeń.

Wynagrodzenia w centrach usług biznesowych

Źródło: Raport płacowy Hays Poland 2020 – Centra usług biznesowych

(Min i Max - wynagrodzenia miesięczne brutto na pełnym etacie, Opt - najczęściej oferowane wynagrodzenie zasadnicze na danym stanowisku)

Pracodawcy z branży nowoczesnych usług w całej Polsce stawiają na stabilizację. Starają się utrzymać poziom zatrudnienia i zapobiegać rotacji pracowników. Wyhamowuje to nieco ogólną dynamikę rynku pracy w sektorze, choć wiele lokalizacji nadal przyciąga inwestorów i nowych graczy. Charakter usług dla biznesu świadczonych w centrach pozostaje bardzo zróżnicowany. Na szeroką listę realizowanych zadań składa się nawet kilkadziesiąt procesów biznesowych. Podobnie jak w roku ubiegłym najliczniej reprezentowane są centra świadczące usługi w zakresie finansów i księgowości oraz IT. Silnie reprezentowane są również podmioty realizujące usługi bankowe, HR, inwestycje oraz kontakt z klientami.

Centra spodziewają się kłopotów z rekrutacją

Większość firm z branży nowoczesnych usług pytana o perspektywę roku 2020, zakłada dużą aktywność w obszarach związanych z zasobami ludzkimi. Niemal wszyscy pracodawcy planują zatrudnienie nowych pracowników. Co trzecia firma poszukiwać będzie nie tylko pracowników etatowych, ale również czasowych, którzy zastąpią osoby przebywające na dłuższych zwolnieniach i których kompetencje pozwolą na realizację określonych zadań.

Obok ambitnych planów firm rosną ich wyzwania w rekrutacji. W tym roku aż 88 proc. pracodawców z branży spodziewa się trudności w realizacji strategii zatrudnienia. Powodami są rosnące oczekiwania finansowe kandydatów, niedobór odpowiednich osób na rynku pracy oraz duża konkurencja. W odpowiedzi na wyzwania firmy z branży podejmują szereg aktywności zapobiegających luce kompetencyjnej. Część działań dotyczy zwiększania zatrudnienia – zarówno poprzez pozyskiwanie pracowników tymczasowych, jak również organizowanie praktyk, umożliwiających młodym ludziom dołączenie do organizacji i po okresie stażu związanie się z nią na stałe. Firmy są również otwarte na pracowników z innych branż oraz cudzoziemców. 

Kogo najczęściej poszukują firmy?

Jakich specjalistów poszukiwać będą najczęściej centra usług dla biznesu? Z badania Hays Poland wynika, że zdecydowanie najwięcej rekrutacji dotyczyć będzie obszaru finansów, księgowości, IT, obsługi klienta oraz administracji. Nie zabraknie też ofert dla specjalistów logistyki, HR, inżynierii, produkcji oraz sprzedaży. Niezależnie jednak od specjalizacji kluczowa pozostanie znajomość języków obcych oraz kompetencje miękkie, pozwalające skutecznie współpracować.

– Pamiętajmy, że większość firm świadczy usługi w skali globalnej, zapewniając serwis najwyższej jakości, niezależnie od wykorzystywanego języka obcego. Najpopularniejszym językiem, wymaganym przez wszystkie centra, pozostaje język angielski. Na kolejnych miejscach w rankingu popularności plasuje się język niemiecki, francuski, włoski oraz hiszpański. Mniej niż połowa centrów prowadzi swoje operacje również w języku niderlandzkim, rosyjskim, portugalskim, czeskim, duńskim i norweskim. Zdecydowanie rzadziej spotykany jest język węgierski, fiński, ukraiński, słowacki i turecki. W Polsce działają jednak centra oferujące obsługę nawet w języku japońskim, serbskim oraz hebrajskim – podkreśla Aleksandra Tyszkiewicz, ekspert branży usług dla biznesu w Hays Poland.

Firmy kuszą benefitami

Wyzwania stojące przed branżą nowoczesnych usług dla biznesu są duże, dlatego oferta pracodawców i aspekty, które przyciągają kandydatów mają szczególne znaczenie. Już teraz sektor wyróżnia się na tle pozostałych w zakresie oferty świadczeń pozapłacowych. Najczęściej w pakiecie znajduje się karta sportowa, podstawowy pakiet opieki medycznej, ubezpieczenie na życie, wyjazdy integracyjne oraz możliwość pracy elastycznej. Wszystkie benefity oferowane są jednak w branży nowoczesnych usług częściej niż w pozostałych i większy odsetek zatrudnionych z nich korzysta.

Centra pozytywnie wyróżniają się również w zakresie możliwości pracy elastycznej. Niemal 90 proc. firm oferuje swoim pracownikom ruchome – elastyczne godziny pracy oraz pracę zdalną. Pracownicy bardzo chętnie z nich korzystają – tym bardziej, że praca elastyczna pozostaje najcenniejszym benefitem dla zatrudnionych. Dzięki temu pracownicy sektora są jednymi z najlepiej oceniających swoją równowagę między życiem osobistym i zawodowym. Zdecydowanie lepiej oceniają też perspektywę kariery zawodowej w nadchodzącym czasie, posiadane kompetencje oraz dostępne możliwości rozwoju.

Czym wyróżnia się Aglomeracja Śląska?

- Aglomeracja śląska to jeden z kilkunastu najważniejszych ośrodków sektora nowoczesnych usług w Europie. Na silną pozycję regionu wpływa m.in. dynamiczny rozwój centrów globalnych firm, które zdecydowały się na ulokowanie tu swoich inwestycji.

W nadchodzących miesiącach najwięcej ofert pracy pochodzić będzie z rozwijającej się branży IT. Centra IT już teraz odpowiadają za ponad połowę zatrunienia w lokalnej branży nowoczesnych usług. Niezmiennie niemal wszystkie oferty pracy kierowane są do kandydatów posługujących się językami obcymi. Największe zapotrzebowanie dotyczy biegłości w języku niemieckim. Coraz częściej pojawiają się też rekrutacje, gdzie wymogiem jest znajomość języka węgierskiego, słowackiego albo holenderskiego – charakteryzuje region śląsko-dąbrowski Dorota Staniczek z Hays Poland.

Ekspertka dodaje, że konkurencja o pracowników na Śląsku jest bardzo duża. - Również w 2020 roku pracodawcy będą prześcigać się w innowacyjnych metodach przyciągania i angazowania kandydatów. Już teraz organizowane są hackatony, dni otwarte oraz wirtualne wycieczki po biurach. Pracodawcy dbają też o swoją rozpoznawalność i inwestują w działania wspierające wizerunek, które zapadają kandydatom w pamięć - dodaje.

Czy zaskoczyły Cię zarobki w branży usług dla biznesu?

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 534

Prezentacje firm