Kariera

Zarządzasz zespołem? Odpowiadaj na 4 pytania... to Ci się opłaci!

2018-07-10, Autor: Małgorzata Pękalska

Komunikowanie zmian, zaleceń, wskazówek to codzienność menadżerska. Przekazujesz, co masz na myśli  i jedna osoba dokładnie wie o co Ci chodzi, druga zrozumie połowę, trzeciej może coś zaświta, a co czwarta nie zrobi nic, a już na pewno nie to co miałeś na myśli. Warto zadać pytanie - czy błąd leży po stronie pracowników czy Twojej...

Reklama

W codziennym biegu nie zastanawiasz się pewnie zbyt często jak duże ma znaczenie to JAK komunikujesz swoim podwładnym to „co trzeba zrobić”. I tutaj jest pewien psikus. Bo mówisz "co trzeba" według Ciebie, według tego jak to Ty widzisz sprawę, a nawet idąc dalej – jak Ty widzisz Świat. Dobrze jest zdawać sobie z tego sprawę.

Wybierzmy się w małą podróż sentymentalną. Daj sobie na to chwilę...
Przypomnij sobie gdzie się wychowałeś, jacy byli Twoi rodzice, co było dla Was, jako rodziny ważne i co sprawiało Wam radość. Przypomnij sobie szkołę. Czy lubiłes ją, byłeś dobrym uczniem? A może takim dla którego szkoła była karą? Pomyśl o nauczycielach. Tych lubianych przez Ciebie i takich z którymi bywało ciężko. Przypomnij sobie ważnych ludzi z tamtego czasu. Przywołaj czas kiedy dorastałeś, jak się pierwszy raz zauroczyłeś. Albo jak, tak na serio-serio się kłóciłeś, jak przeżywałeś przygody i młodzieńcze rozterki. Kto Ci wówczas pomagał, kto był autorytetem i inspiracją. Ilu było takich ludzi w całym Twoim życiu? Czego się od nich nauczyłeś? Przypomnij sobie pierwszą pracę, sukcesy i porażki, wyzwania przekute w zwycięstwa i takie które Cię przerastały. Przypomnij sobie co Cię inspirowało, co napędzało do zmian, do dążenia do celu, a co sprawiało że porzucałes wcześniejsze pomysły. Pomyśl, co sprawiało, że zostawiałeś za sobą przeszłość i odchodziłeś od ludzi, posad czy różnych grup w których funkcjonowałeś. Przypomnij sobie sytuacje, które Cię zmieniły.

Przypomniałeś sobie?
W całej tej podróży przez Twoje życie, chodzi o to by zobaczyć, że to co przeżyłeś sprawia, że jesteś kim jesteś, że Twoje dotychczasowe doświadczenia, wybory i inspiracje, są podstawą tego jak widzisz Świat. Nie ma na świecie drugiego takiego człowieka, którego wnętrze składałoby się dokładnie z takich samych elementów. Może znalazłby się jedynie ktoś podobny, bardziej lub mniej. Podobny jednak w jakiejś kategorii, a totalnie inny w następnej. Mamy tendencję, by zapominać o tych różnicach. Szczególnie w pracy, gdzie teoretycznie zgadzamy się z tym jak i kiedy zadania mają być wykonane. Efekty są często dalekie od ideału, właśnie z powodu tych różnic w postrzeganiu i rozumieniu tego co dookoła nas. Inne powody oczywiście też istnieją, ale zajmijmy się póki co jedną sprawą. Nie wszystko na raz.

Te różne zasady, normy i sposoby działania, które są z nami od zawsze, sprawiają, że tak wiele razy delegujemy zadania bezskutecznie. Przy tak ogromniej ilości zmiennych, które wpływają na to jak widzimy świat, czasem zaskakujące jest wręcz, że w ogóle się dogadujemy.
Często w codziennej pracy wpadamy w pułapkę niesprawdzania jak nasze słowa są rozumiane. Nie pytamy, co zapamiętał i jak nasz przekaz zrozumiał odbiorca. Ta ważna kompetencja to słuchanie, nastawienie na feedback. Szkolenie z komunikacji managerskiej sporo czasu poświęca temu tematowi.

Dziś chcę pokazać Ci jak, odpowiadając na 4 pytania, możesz znacznie zwiększyć prawdopodobieństwo, że zespół do którego mówisz, zrozumie Twój przekaz. Zrozumie i znajdzie w nim elementy, które spowodują, że Twój przekaz do każdego indywidulanie trafi. Jeden ze sposobów porządkowania informacji, u każdego z nas, opiera się na odpowiadaniu na 4 pytania:
1) Co będziemy robić? Co jest celem?
2) Po co/dlaczego to robimy?
3) Jak to się robi? Jak będziemy to robić. Jakie metody, zadania, narzędzia, procedury, etc.
4) Co jeśli? - takiego typu pytanie też może się pojawić od razu lub po rozpoczęciu działania. Czyli co robić kiedy nie idzie zgodnie z planem, jak reagować kiedy pojawią się odstępstwa. Dla niektórych dopiero odpowiedź na to czwarte pytanie, pozwoli płynnie działać. Każdy z nas różni się w tej kwestii, po za tym, że musimy wiedzieć co jest do zrobienia.

Jednak to dopiero początek.
Osobiście jestem człowiekiem nastawionym na "dlaczego”, i jeśli się tego nie dowiem, nie „złapię” po co mam to czy tamto zrobić, to nie robię. Warunkowo jestem w stanie przyjąć tymczasowe wyjaśnienie, typu „odpowiem Ci później, teraz to nie jest ważne”. Zawsze jednak jest jakieś "dlaczego".
Jeden z moich kluczowych współpracowników jest natomiast człowiekiem nastawionym na "jak”. Mogę mu opisać całą doskonałą koncepcję dlaczego to czy tamto na sens, powołać się na dane – uwielbiane przez ludzi. Może to być dla niego bardzo ciekawe, natomiast nie ruszy z niczym, jeśli nie dostanie odpowiedzi – jak to zrobić. Dopiero kiedy widzi mniej więcej zależności, zbuduje w głowie jak ma to być zrobione, zaczyna działać.
Człowiek nastawiony na "dlaczego”, kiedy wie dlaczego, to od razu też wie jak, a przynajmniej ma motywację aby szukać i znajduje.

Nie ma tutaj gorszych albo lepszych perspektyw, są tylko inne. Kiedy nauczysz się zwracać uwagę na ten aspekt porządkowania informacji, u ludzi, w zespole, łatwiej i szybciej będziesz do nich docierać indywidualnie. Mówiąc do grupy zawsze użyj wszystkich 3 pierwszych punktów, oraz zadaj pytanie o wątpliwości – dając tym samym szansę ludziom na "co jeśli”. Zobaczysz jak ta mała zmiana Ci się opłaci.

Małgorzata Pękalska
Dyrektor merytoryczna w Progress Institute, gdzie zajmuje się „ludzką stroną” projektów generujących wzrost zysku i sprzedaży w MŚP.  Konsultant, trener i coach.

Niezmiennie urzeczona siłą i efektami, jakie niesie rozwój komunikacji międzyludzkiej, w biznesie i tym, jak te zmiany pozytywie wpływają też na życie prywatne.

www.progressinstitute.pl

Oceń publikację: + 1 + 8 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~Monika Chwistek 2018-07-25
    17:18:38

    1 0

    W dzisiejszym świecie, który cały czas gdzieś pędzi i każdego dnia za wszelką cenę staramy się przegonić siebie w wczoraj, niezwykle ważnym jest umiejętne komunikowanie się. Nie rozumiejąc, bądź źle odbierając 2gą osobę tracimy swój i jej tak cenny dziś czas.
    Zdobywając i rozwijając cenną sztukę komunikowania się, w pełni rozumiem potrzeby moich klientów, a zarazem moi klienci wiedzą że rozumiem ich. Nie ma dla mnie cenniejszej rzeczy jak dobra relacja z klientem. Nie wspomnę już o prywatnych relacjach ze znajomymi.
    Osoby nastawione na swój sukces, nie tylko zawodowy, koniecznie powinny skontaktować się z Panią Małgorzatą.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm