Inwestycje i nieruchomości

Zielone autobusy w miastach: czy nowe przepisy wykończą samorządy? Komentuje GZM

Author profile image 2024-09-19, Autor: Magdalena Zmysłowska

Od 2028 roku wszystkie nowe autobusy w największych miastach (oraz w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) będą musiały być elektryczne lub zasilane wodorem - tak wynika z planowanej nowelizacji ustawy o elektromobilności. Samorządowcy podnoszą tymczasem problem ogromnych kosztów i mówią o "przerzucaniu" na nich zielonej transformacji. Całej sprawie przygląda się resort klimatu i środowiska. Sytuację dla Śląskiego Biznesu komentuje Łukasz Zych, rzecznik prasowy Metropolii GZM.

 

Reklama

Zielone autobusy w miastach. Nowe przepisy o elektromobilności

Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności przewiduje obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie według pomiarów prowadzonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska nastąpi przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu NO2.

Z danych z 2022 roku, przytaczanych przez portal energia.edu.pl, wynika, że do przekroczeń dochodziło w glomeracjach takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław i Katowice.

Działania naprawcze, mimo wdrażania przez samorządy, nie przyniosły wystarczających efektów, co skłoniło Komisję Europejską do wszczęcia procedury naruszeniowej przeciwko Polsce za nieprzestrzeganie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy - czytamy w portalu.

Nowe przepisy będą też zobowiązywać miasta powyżej 100 tys. mieszkańców oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię do zakupu wyłącznie autobusów i trolejbusów zeroemisyjnych (elektrycznych i wodorowych) oraz do zawierania umów przewozu tylko z podmiotami korzystającymi z takich autobusów.

Samorządowcy oburzeni. "To przerzucanie na nas zielonej transformacji"

Jak informował już w maju "Dziennik Gazeta Prawna", obecnie samorządy muszą osiągnąć jedynie progi udziału autobusów zero- lub niskoemisyjnych. Od 2028 roku miało to być 30%, ale resort uznał, że realizacja tych celów jest zagrożona. Dlatego ciężar zielonej transformacji zostanie przeniesiony na większe miasta.

W odpowiedzi, samorządowcy podnoszą szereg problemów: począwszy od ogromnych kosztów zakupu i eksploatacji nowych pojazdów, licznych wyzwań technologicznych, aż po brak odpowiedniego wsparcia finansowego. To ostatnie może wręcz prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zamiast nowoczesnych, ekologicznych autobusów, miasta będą zmuszone do cięcia oferty transportowej.

Ustawa o elektromobilności pod lupą MKiŚ

Samorządowców w rozmowie z PAP poparła wiceminister klimatu i środowiska Urszula Zielińska, zaznaczając, że rządowe wsparcie jest kluczowe.

Samorządy nie mogą czuć się nadmiernie obciążone – stwierdziła, dodając, że zielona transformacja to wspólny cel, który wymaga zaangażowania państwa.

Jak sytuacja wygląda z punktu widzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii? O komentarz poprosiliśmy Łukasza Zycha, rzecznika prasowego.

Zielone autobusy w miastach. GZM: problemem nie tylko finanse

- Oprócz spraw finansowych, dodałbym jeszcze dwie problematyczne kwestie - mówi w rozmowie ze Śląskim Biznesem Łukasz Zych. - Mamy świadomość, że wdrożenie do systemu transportu publicznego GZM autobusów zero-emisyjnych niesie za sobą szereg wyzwań technologicznych, dlatego też łączymy zakup autobusów elektrycznych z niezbędną infrastrukturą ładowania.

Na bieżąco analizujemy również miejsca, gdzie muszą powstać stacje ładowania, aby zwiększyć zasięg autobusów elektrycznych i zoptymalizować ich eksploatację - uzupełnia rzecznik.

Łukasz Zych przypomina, że otrzymywane środki dofinansowania ograniczają się do kosztów zakup autobusów i stacji ładowania, natomiast sama eksploatacja autobusów elektrycznych wiąże się z wyższymi kosztami użytkowania ze względu na wysokie ceny energii elektrycznej.

Ciężko przewidzieć co nas czeka w kolejnych latach na rynku cen energii, która w ubiegłych latach wzrosła kilkukrotnie - zauważa.

Metropolia o nowelizacji ustawy o elektromoblilności: sieć Transportu GZM jest rozległa

Zapytany o inne rewolucyjne zmiany wynikające z nowelizacji przepisów, Łukasz Zych zwraca uwagę na rozległość sieci Transportu GZM, która powoduje, że niektóre linie autobusowe pokonują bardzo duże odległości.

- Generalnie pod względem liczby linii i pokonywanych kilometrów jesteśmy w Polsce liderem – rocznie nasze pojazdy pokonują ponad 100 mln kilometrów. Aby autobusy elektryczne mogły na długich liniach zastąpić spalinowe, konieczne mogą okazać się zmiany w ich kursowaniu, tak aby możliwe było ich doładowanie w ciągu dnia - zauważa rzecznik.

GZM: kluczowa optymalizacja lokalizacji stacji ładowania

Tak jak wspominałem wyżej, w procesie inwestycyjnym kluczowy jest dobór optymalnych lokalizacji stacji ładowania, a sama realizacja wiąże się z potrzebą pozyskania terenu i zgód administracyjnych oraz budowa przyłączy energetycznych. Proces ten jest czasochłonny i trwa nie raz kilka lat, działania te powinny być wykonane znacznie wcześniej i być zsynchronizowane z późniejszym zakupem pojazdów - uzupełnia.

Czy oprócz powyższych trudności, planowane rozwiązanie ma dostrzegalne zalety? Łukasz Zych przyznaje, że jest ich całkiem sporo.

Poprawa jakości powietrza to nie jedyny argument, pojazdy elektryczne są znacznie cichsze i podczas ich eksploatacji ograniczone są do minimum wycieki płynów eksploatacyjnych, które zanieczyszczają środowisko i często powodują dyskomfort użytkowników - wylicza rzecznik.

- Często słyszymy pozytywne opinie użytkowników autobusów elektrycznych, doceniających przede wszystkim komfort podróżowania nimi. Pozytywne opinie słyszymy również od przewoźników i kierowców eksploatujących na co dzień autobusy elektryczne - podsumowuje Łukasz Zych.

 

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 740