Lotnisko w Pyrzowicach przedstawiło statystyki ruchu w pierwszym półroczu 2020 roku. Jak można się spodziewać, w przypadku obsługi pasażerów jest dramat. Zgoła inna sytuacja dotyczy przewozów towarowych. Ale to nie jedyny powód do optymizmu
W pyrzowickim lotnisku, w pierwszym półroczu 2020 roku, obsłużono w ruchu ogółem 660 tys. podróżnych, to jest o 1,37 mln mniej (-67%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Bezprecedensowy spadek ruchu nastąpił w drugim kwartale br. i był skutkiem wstrzymanie lotów pasażerskich, które w przypadku Katowice Airport trwało 94 dni – od 15 marca br. do 17 czerwca br. W konsekwencji, od kwietnia do czerwca, w ruchu ogółem obsłużono w Pyrzowicach zaledwie 8 412 pasażerów, to jest aż o 1,3 mln mniej (-99,4%) w porównaniu z drugim kwartałem ubiegłego roku.
Po sześciu miesiącach 2020 roku znaczący spadek liczby pasażerów odnotowano w obydwu dużych segmentach ruchu, to jest rozkładowym i czarterowym. W pierwszym z nich podróżnych było 533 tys., to jest o 796 tys. mniej (-59,9%) w porównaniu z okresem od stycznia do czerwca minionego roku. Linie czarterowe przewiozły z Pyrzowic 110 tys. pasażerów, to jest o 581 tys. mniej (-84%). Z kolei w samym drugim kwartale, czyli w szczycie pandemicznego kryzysu, w ruchu regularnym obsłużono 7 881 podróżnych, to jest o 753 tys. mniej (-99%). W tym samym czasie podróżnych czarterowych było zaledwie…83, gdzie w drugim kwartale 2019 roku odprawionych ich 550 tys.
Pyrzowickie lotnisko najmniejsze straty spowodowane pandemią koronawirusa poniosło w segmencie przewozów cargo. W pierwszym półroczu w terminalu towarowym Katowice Airport obsłużono 9 071 ton ładunków, to jest o 715 ton mniej (-7,3% ) w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2019 roku. Nie najgorszy był także okres od kwietnia do czerwca, w którym to firmy specjalizujące się w lotniczym transporcie ładunków przewiozły z i do Pyrzowic 4 205 ton frachtu, to jest o 669 ton mniej (-13,7%) niż w drugim kwartale ubiegłego roku.
W pierwszym półroczu 2020 roku odnotowało w Pyrzowicach 9 350 startów i lądowań, to jest o 8 822 mniej (-48,5%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W bardzo trudnym drugim kwartale operacji było 2 285, to jest o 9 014 mniej (-79,9%) w porównaniu z okresem od kwietnia do czerwca ubiegłego roku. Relatywnie najmniejszy spadek liczby operacji w Pyrzowicach, w porównaniu z większością polskich lotnisk, wynika z faktu, że zakaz lotów nie dotyczył przewozów towarowych, a Katowice Airport od lat jest największym regionalnym portem lotniczym w kraju w tym segmencie ruchu.
- Dane, które spływają z całego świata po pierwszym półroczu bieżącego roku nie pozostawiają wątpliwości, że branża lotnicza jest w gronie tych działów gospodarki, które zostały najbardziej dotknięte kryzysem wywołanym przez pandemię koronawirusa. Według danych europejskiego oddziału Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych ruch pasażerski na Starym Kontynencie spadł w drugim kwartale bieżącego o ponad 95%. W tym czasie większość europejskich portów, w tym Katowice Airport, zostało praktycznie w całości odciętych od źródeł przychodów.
Na szczęście w Pyrzowicach od 17 czerwca konsekwentnie wracamy do latania. Linie lotnicze odbudowują systematycznie swoje siatki połączeń. Z każdym mijającym tygodniem widzimy znaczący wzrost zainteresowania podróżami lotniczymi i to nie tylko do pracy, czy do rodziny ale także na wakacje.
Nasz dobowy rekord, po wznowieniu lotów, to jak na razie 7 101 podróżnych. Oczywiście nie może się on równać z zeszłorocznymi wynikami, kiedy to w szczycie sezonu obsługiwaliśmy w trakcie 24 godzin nawet do 25 tysięcy pasażerów. Mimo wszystko jest to dobry prognostyk na najbliższe tygodnie.
Linie lotnicze największe wypełnienia w ruchu regularnym notują obecnie na trasach pomiędzy Pyrzowicami a Holandią i Niemcami. W przypadku czarterów najpopularniejsze są Grecja i Bułgaria. Z perspektywy odbudowy ruchu w Katowice Airport optymalna byłaby sytuacja, gdyby pojawiła się możliwość wykonywania rejsów z Polski do Turcji, Egiptu i Tunezji – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport
Tomasik dodaje, że: warto podkreślić, że zarówno lotnisko, jak i przewoźnicy są przygotowani do obsługi pasażerów w nowym reżimie sanitarny:
- Dbamy o przestrzeganie wszystkich procedur i w tym momencie, ze wszystkich działów transportu, lotnictwo jest tym, w którym nowe zasady ochrony zdrowia podróżnych są realnie oraz na dużą skalę wdrożone i stosowane.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. GTL SA przed pandemią koronawirusa prognozowało, że w 2020 roku linie lotnicze przewiozą z i do Pyrzowic rekordowe 5,5 mln podróżnych. Bezprecedensowy kryzys branży lotniczej, wywołany pandemią, wymusił konieczność weryfikacji prognoz ruchu.
Oddanych głosów: 214
Podróże samolotem te zawodowe i prywatne to dla niektórych wspaniała przygoda. Dlatego jesteśmy ciekawi jak często zdarza Wam się latać z katowickiego lotniska w Pyrzowicach i jak dużo wiecie o KTW Airport ? Sprawdźcie swoją wiedzę w specjalnie przygotowanym quizie. Powodzenia
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Fiasko kolejnego projektu wodorowego w Niemczech. "Produkcja zielonego wodoru nie ma sensu"
751Ranking: Katowice miastem przyszłości i biznesu. W sądziedztwie Glasgow i Manchester
583Katowice, Gliwice i Bielsko-Biała wygrywają w Rankingu Gmin Województwa Śląskiego
580Na A4 Katowice-Kraków wieczny remont. A Stalexport i tak zgarnia rekordowe zyski
560Black Friday: jak nie dać się omamić? Naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach podpowiadają
521Dla wielu był symbolem dzieciństwa i młodości. Legendarny dziennik "Sport" przestanie istnieć
+19 / -2Firma ze Śląska zleciła nagą sesję zdjęciową w kopalni. "Skandal! Po zaręczynach przyszedł czas na wieczór kawalerski pod ziemią?"
+14 / -2Ranking: Katowice miastem przyszłości i biznesu. W sądziedztwie Glasgow i Manchester
+3 / -0Kolosalna strata JSW w trzecim kwartale. Spółka straciła przez „składkę solidarnościową”
+2 / -0Ważą się losy Rafako. Przyszłość spółki z Raciborza wciąż pod znakiem zapytania
+2 / -0Eksperci nie mają złudzeń: ceny gazu i prądu poszybują. "Z mrożeniem czy bez"
0Absurdy górniczej rzeczywistości. Zwolniony za fikcyjne zjazdy związkowiec wraca do JSW
0Zmiany w zakazie handlu w niedziele. Wigilijny projekt PiS do kosza
0Wyrównania 500+ do 800 zł? ZUS ostrzega: to fake news!
0Dzieje się w sprawie Rafako. Zarząd przedstawia strategię, związkowcy piszą do wierzycieli
0