Wiadomości

ZUS dla firm 2023: ważna zmiana w przepisach. Przedsiębiorcy z nowym obowiązkiem

2022-09-19, Autor: mz

Od 1 stycznia 2023 r. wszyscy przedsiębiorcy, zarówno ci zatrudniający kilka osób, jak i płacący składki tylko za siebie, będą zobowiązani do posiadania profilu PUE ZUS. Dotychczas taki obowiązek był dla pracodawców rozliczających składki za więcej niż 5 osób.

Reklama

Profil PUE ZUS dla przedsiębiorcy daje wiele możliwości, pozwala nie tylko nie tylko na przesyłanie elektronicznych dokumentów do ZUS, ale też odbierać korespondencję z Zakładu. Pracodawca ma też stały dostęp do informacji na temat zwolnień lekarskich swoich pracowników, a ich chory pracownik nie musi dostarczać eZLA w formie papierowej do firmy. Natomiast jeśli takiego profilu PUE nie ma, pracownik nadal musi dostarczać „papierowe” zwolnienie (wydruk).

PUE ZUS: Od 2023 roku bez wyjątków

Od przyszłego roku, zgodnie ze zmianami w przepisach, każdy kto jest płatnikiem składek, będzie miał ustawowy obowiązek posiadania aktywnego profilu na PUE ZUS. I nie ma tutaj znaczenia, czy odprowadza składki tylko za siebie, czy też zatrudnia jedną, dwie, czy więcej osób - profil PUE będzie koniecznością. To właśnie na profil w PUE ZUS będzie przychodziła korespondencja z ZUS, dlatego ważne jest, aby profil pozostawał aktywny, by nie przeoczyć ważnych dla płatnika treści z ZUS-u – wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim.

PUE ZUS obowiązkowy. Do kiedy trzeba założyć profil?

Każdy płatnik musi założyć taki profil do końca grudnia tego roku. W razie niedopełnienia tego obowiązku profil PUE płatnikowi założy ZUS (płatnik będzie musiał przekazać do ZUS swój adres elektroniczny), zrobi to do 31 stycznia 2023.

Dobrze byłoby samemu założyć sobie taki profil i na spokojnie zapoznać się z funkcjonalnością PUE. To tam ZUS będzie kierował korespondencję do płatnika, warto wiedzieć, gdzie jej szukać, jak odpowiadać, czy wysyłać wnioski do ZUS. Jeśli ktoś chciałby wyjaśnień, wsparcia to nasi pracownicy chętnie w tym pomogą. Pomoc można uzyskać korzystając z e-wizyty w ZUS, czyli wideorozmowy z naszym ekspertem, lub osobiście w każdej placówce ZUS. Na miejscu pracownicy Zakładu pokażą też funkcjonalność PUE ZUS i możliwości jakie stwarza – zachęca rzeczniczka

Nowe regulacje wprowadzają możliwość podpisywania dokumentów elektronicznych do ZUS nie tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym (jak to było dotychczas), ale również podpisem zaufanym albo podpisem osobistym osoby odpowiedzialnej za przekazanie tych dokumentów.

PUE ZUS dla firm. Jak założyć profil?

Założenie profilu na PUE ZUS jest bardzo proste.

Zajmie ono nie więcej niż kilka minut. Żeby móc korzystać z profilu zaufanego na PUE ZUS, należy najpierw założyć profil na PUE, a następnie go „zaufać”, czyli potwierdzić tożsamość zakładającego profil - tłumaczy Beata Kopczyńska.

Płatnicy sami mogą w internecie założyć profil na PUE ZUS i następnie go potwierdzić przy pomocy bankowości elektronicznej, kwalifikowanego podpisu elektronicznego, e-podpisu czy ePUAPu.

ZUS organizuje również szkolenia online z zakresu funkcjonalności PUE. Informacje o szkoleniach można znaleźć na stronie internetowej www.zus.pl w zakładce "Szkolenia i wydarzenia". Wszystkie szkolenia są bezpłatne i może z nich korzystać każda chętna osoba.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 663