Polecamy na Śląsku

Galerie handlowe rozkwitają dzięki zakazowi handlu

2019-02-12, Autor: Tomasz Raudner

W roku 2019 handel dozwolony jest tylko w jedną niedzielę w miesiącu. Nie przeszkadza to zupełnie galeriom handlowym, które rozwijają nowe segmenty usług.

W roku 2019 mamy aż 37 niehandlowych niedziel. W przyszłym roku – o ile nie zmienią się przepisy – poza świątecznymi wyjątkami zakaz handlu odbywać się będzie we wszystkie niedziele.

Reklama

Czy galerie handlowe, które z jednej strony skupiają sklepy, z drugiej lokale gastronomiczne, kina czy kluby fitness odczuwają ubytek klientów? Wręcz przeciwnie.

- CH FORUM jest w tej komfortowej sytuacji, że posiada atrakcyjną ofertę rozrywki i zajęć na czas wolny. Składają się na nią m.in. jedyne w mieście wielosalowe kino Cinema City, ultranowoczesny klub sportowy My Fitness Place, a także unikalny na lokalnym rynku salon wirtualnej rzeczywistości ZENonVR. Już wkrótce do tego grona dołączy świetnie wyposażony dziecięcy plac zabaw Leopark – mówi Patrycja Duczmal, dyrektor CH FORUM Gliwice, z ramienia firmy JLL, zarządzającej obiektem.

I dodaje: - Wszystkie wymienione miejsca są i będą dostępne w każdą niedzielę. To oczywiście wynik przemyślanej strategii leasingowej, w której ten segment odgrywa bardzo ważną rolę. Dzięki temu notujemy w CH FORUM w tzw. niedziele niehandlowe spory ruch. Dlatego też rozwijamy ofertę strefy restauracyjnej, która jest uzupełnieniem bazy rozrywkowej. W pierwszym kwartale tego roku otworzą się u nas aż 4 nowe lokale – mówi szefowa CH Forum w Gliwicach.

Od 2018 roku, czyli od wejścia w życie ustawy o zakazie handlu w niedzielę i święta, coraz odważniej korzystamy z elementów znanych z formatów galerii społecznościowych – komentuje dla portalu ŚląskiBiznes.pl Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała. - Pomimo niedziel niehandlowych aktywnie promujemy się jako centrum otwarte i dostępne dla klientów w każdą niedzielę. Postawiliśmy na rozrywkę dla całej rodziny, żeby każdy mógł tu znaleźć coś dla siebie – od restauracji po największy w mieście fitness club. W efekcie mieszkańcy mogą u nas wypełnić swój dzień przeróżnymi atrakcjami - mówi.

Zalicza do nich największe w regionie 10-salowe kino Cinema City, a także największe w regionie studio fitness - Be Fit. W niedziele niehandlowe czynne jest również 14 naszych restauracji i kawiarni. Do dyspozycji dzieci jest natomiast strefa kids play, otwarty jest także fryzjer. Centrum prowadzi też rozmowy z kolejnymi najemcami usługowymi, m.in. apteką i kwiaciarnią. Krzysztof Brączek zauważa, że niedzielny potencjał galerii rośnie dodatkowo w sezonie wiosenno-letnim. Od kwietnia do października przy centrum handlowym działa mająca już 11,5 tys. m kw. plenerowa strefa rozrywki - Park „W DECHE!”. - Jest to największa w Polsce zewnętrzna atrakcja przy centrum handlowym. Składa się aż z 60 różnych elementów, w tym m.in.12-metrowego goryla z 2 zjeżdżalniami, 70-metrowego labiryntu, karuzeli, a także działającej w sezonie specjalnej przestrzeni relaksu z lokalami gastronomicznymi. W 2018 roku strefa ta powiększyła się o kolejne 6,5 tys. m kw. Powstał park linowy z 3 trasami mającymi łącznie ponad pół kilometra. W 2018 roku pomimo niedziel niehandlowych Park „W DECHĘ” odwiedziła rekordowa liczba aż 60 tys. osób - o 15 proc. więcej niż w 2017 roku – podkreśla dyrektor.

Dodaje, że pogłębiający się zakaz handlu powoduje, iż strefa w 2019 będzie dalej rozwijana. Powstanie tu m.in. park trampolin. - Uzupełnieniem oferty niedzielnej galerii będą także miejskie inwestycje w sąsiadującym z nami Parku Strzygowskiego. Planowana jest tam chociażby trasa dla rolkarzy. Z kolei środki z budżetu obywatelskiego pozwolą na stworzenie zielonej plaży miejskiej nad rzeką, która płynie tuż przy galerii – mówi dyrektor.

Dodaje, że w 2018 roku Gemini oddało do użytku 10 nowych stref wypoczynkowych dostępnych dla klientów także w niedziele niehandlowe. - W tym roku z kolei ruszamy z remodelingiem strefy gastronomicznej. Chcemy przekształcić ją w miejsce, w którym będzie można nie tylko zjeść, ale także spotkać się i popracować w komfortowych warunkach. Sięgamy tutaj po możliwości jakie daje nam m.in. idea trzeciego miejsca - mówi.

Zdaniem dyrektora posiadanie atrakcyjnej oferty handlowej oraz licznych atrakcji weekendowych spowodował, że bielska galeria jako jeden z nielicznych obiektów w Polsce zakończył rok 2018 na plusie – zarówno w obrotach, jak i w liczbie odwiedzających.

- W 2018 roku skutecznie oparliśmy się negatywnemu trendowi, jaki pojawił się w związku z wejściem w życie ustawy. Dzięki temu w porównaniu do 2017 roku utrzymaliśmy się blisko 5 punktów procentowych ponad średnim trendem notowanym przez indeksy rynkowe. Rok zamknęliśmy z rekordową liczbą ponad 5,3 mln klientów. Zanotowaliśmy także 11 proc. wzrost obrotów. Wzrost o 17 proc. odnotowali także najemcy strefy gastronomicznej, a segment rozrywki zyskał rok do roku 67 proc.! Jednocześnie dzięki naszej ofercie i skutecznej komunikacji od momentu wejścia w życie ustawy liczba klientów w niedziele niehandlowe wzrosła dwukrotnie – kończy dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

Swój pomysł na niehandlowe niedziele wciela od początku roku Galeria Jurajska w Częstochowie. W styczniu ruszył w niej przygotowany od kilku miesięcy projekt Niedzielnego Centrum Rozrywki.

Galeria chwali się, że to pierwsza tego typu inicjatywa na polskim rynku retail, dająca klientowi spójną i ciekawą ofertę spędzenia czasu wolnego w galerii w niedzielę. - Jest to niezwykle spójna oferta, nad którą pracowaliśmy intensywnie przez cały 2018 rok. Postanowiliśmy przekuć ograniczenie, jakie się pojawiło na rynku w szansę na rozwój obiektu. Zmobilizowaliśmy najemców, sami także podjęliśmy szereg inwestycji, umożliwiający realizację tego pomysłu – mówi Roman Bugajczyk, dyrektor Galerii Jurajskiej.

Jakie zmiany wprowadziła galeria? Po pierwsze, Jurajska odważnie sięgnęła po możliwości jakie daje jej retailtainment i poszerzenie oferty rozrywkowej. Centrum handlowe w znaczący sposób rozwinęło ofertę gastronomiczną, wprowadzając do niej m.in. lokale z obsługą stolikową. W efekcie centrum handlowe ma dziś aż 18 restauracji i kawiarni. W galerii przybyło także atrakcji dla dzieci. Dzięki ruchom na mapie najemców, dwukrotnie powiększony został także kids play Bajkowy Labirynt. Jego właściciel zdecydował się także na wprowadzenie tu konceptu 3-generacji centrum rozrywki oraz pierwszego w regionie Parku Ninja.

Po drugie, galeria mocno zainwestowała we własną infrastrukturę. W czerwcu po blisko roku prac oddany do użytku został mający aż 8,5 tys. m kw. miejski ogród na bulwarach Warty, pierwsza tego typu przestrzeń w mieście, która łączy rekreację z zakupami. W miejscu tym powstały m.in. 2 place zabaw, a także alejki i ścieżki spacerowe. Galeria zwiększyła także liczbę zewnętrznych miejsc postojowych, stworzyła także nowy parking autokarowy, motocyklowy i rowerowy. Przy obiekcie pojawiła się także stacja naprawcza dla rowerzystów. Na terenie obiektu powstały natomiast nowe poczekalnie i strefy relaksu.

- Działania podjęte w 2018 roku połączyliśmy z już istniejącymi zasobami. W ciągu ostatnich 2 lat zmodernizowaliśmy m.in. food court zgodnie z ideą trzeciego miejsca, stworzyliśmy także nową strefę dydaktyczną premium z akwariami, a także przyjazne, zielone otoczenie galerii. Do oferty wprowadziliśmy natomiast jeden z największych w mieście fitness clubów – mówi Bugajczyk.

Efektem jest blisko 100 atrakcji dla rodzin. Klienci znajdą m.in. 8-salowe kino Cinema City, studio fitness z siłownią, suną, klatką do cross-trainingu czy salą do Power Bike, mający blisko 500 m kw. kids play Bajkowy Labirynt z kilkudziesięcioma atrakcjami dla dzieci, młodzieży i dorosłych, a także 18 restauracji i kawiarni. W galerii działa także strefa z grami X-Zone, a w planach jest otwarcie w najbliższych tygodniach sklepu spożywczego.

- Mocną stroną, zwłaszcza w sezonie, jest także infrastruktura rozrywkowa galerii. Klienci mają możliwość wypoczywania lub uprawiania miejskich sportów na bulwarach Warty lub rozgrywania towarzyskich meczów na dwóch zmodernizowanych w 2018 roku boiskach do siatkówki plażowej. Przez cały rok z kolei można odwiedzać strefę z dwoma sporymi akwariami – słodko- i słonowodnym – mówi Bugajczyk.

Dodatkowo w każdą niedzielę niehandlową w centrum handlowym organizowane są wydarzenia specjalne dla całych rodzin mający charakter rozrywkowy, edukacyjny i dydaktyczny np. warsztaty zachowania się w towarzystwie psa czy zabawy budowania z klocków. Pierwsze efekty działania Niedzielnego Centrum Rozrywki już są. W dwie niedziele stycznia liczba odwiedzających galerię wzrosła o ponad 100 proc. w stosunku do średniej liczby odwiedzających w niehandlowe niedziele w 2018 roku. Większość z klientów w te dni stanowią rodziny z dziećmi.

- Popularnością cieszy się kino, restauracje i kawiarnie, a także kids play. Wiele osób wpada do nas także kupić jedzenie na wynos, np. sushi. Popularnością cieszą się także mikro-wydarzenia, jakie organizujemy w każdą niedzielę – mówi Roman Bugajczyk.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (3):
  • ~prezes 2019-02-13 08:44:20

    W ogóle mnie to nie dziwi. Jak się chce Polakom czegoś zakazać, to tym bardziej to smakuje. I tym bardziej małe sklepiki dostają po tyłku

    0 0
  • ~adrianek 2019-02-13 08:45:02

    Boiska i bulwary przy galerii? Chciałbym to zobaczyć

    0 0
  • ~Jakubwork 2019-02-13 12:49:03

    Pracując 5 dni w tygodniu, wracając późno do domu zostaje mi jedynie weekend na jakikolwiek zakupy nie mówię tylko o odzieży, jednak sobota albo kiedyś niedziela była tym dniem, że miałem na to czas.... teraz przynajmniej można wyjść z domu w niedziele jak leje i iść na kręgle i do kina , restauracji- dobrze, że jeszcze tego nam nie zakazali !

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.