Polecamy na Śląsku

Galerie handlowe rozkwitają dzięki zakazowi handlu

2019-02-12, Autor: Tomasz Raudner

W roku 2019 handel dozwolony jest tylko w jedną niedzielę w miesiącu. Nie przeszkadza to zupełnie galeriom handlowym, które rozwijają nowe segmenty usług.

W roku 2019 mamy aż 37 niehandlowych niedziel. W przyszłym roku – o ile nie zmienią się przepisy – poza świątecznymi wyjątkami zakaz handlu odbywać się będzie we wszystkie niedziele.

Reklama

Czy galerie handlowe, które z jednej strony skupiają sklepy, z drugiej lokale gastronomiczne, kina czy kluby fitness odczuwają ubytek klientów? Wręcz przeciwnie.

- CH FORUM jest w tej komfortowej sytuacji, że posiada atrakcyjną ofertę rozrywki i zajęć na czas wolny. Składają się na nią m.in. jedyne w mieście wielosalowe kino Cinema City, ultranowoczesny klub sportowy My Fitness Place, a także unikalny na lokalnym rynku salon wirtualnej rzeczywistości ZENonVR. Już wkrótce do tego grona dołączy świetnie wyposażony dziecięcy plac zabaw Leopark – mówi Patrycja Duczmal, dyrektor CH FORUM Gliwice, z ramienia firmy JLL, zarządzającej obiektem.

I dodaje: - Wszystkie wymienione miejsca są i będą dostępne w każdą niedzielę. To oczywiście wynik przemyślanej strategii leasingowej, w której ten segment odgrywa bardzo ważną rolę. Dzięki temu notujemy w CH FORUM w tzw. niedziele niehandlowe spory ruch. Dlatego też rozwijamy ofertę strefy restauracyjnej, która jest uzupełnieniem bazy rozrywkowej. W pierwszym kwartale tego roku otworzą się u nas aż 4 nowe lokale – mówi szefowa CH Forum w Gliwicach.

Od 2018 roku, czyli od wejścia w życie ustawy o zakazie handlu w niedzielę i święta, coraz odważniej korzystamy z elementów znanych z formatów galerii społecznościowych – komentuje dla portalu ŚląskiBiznes.pl Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała. - Pomimo niedziel niehandlowych aktywnie promujemy się jako centrum otwarte i dostępne dla klientów w każdą niedzielę. Postawiliśmy na rozrywkę dla całej rodziny, żeby każdy mógł tu znaleźć coś dla siebie – od restauracji po największy w mieście fitness club. W efekcie mieszkańcy mogą u nas wypełnić swój dzień przeróżnymi atrakcjami - mówi.

Zalicza do nich największe w regionie 10-salowe kino Cinema City, a także największe w regionie studio fitness - Be Fit. W niedziele niehandlowe czynne jest również 14 naszych restauracji i kawiarni. Do dyspozycji dzieci jest natomiast strefa kids play, otwarty jest także fryzjer. Centrum prowadzi też rozmowy z kolejnymi najemcami usługowymi, m.in. apteką i kwiaciarnią. Krzysztof Brączek zauważa, że niedzielny potencjał galerii rośnie dodatkowo w sezonie wiosenno-letnim. Od kwietnia do października przy centrum handlowym działa mająca już 11,5 tys. m kw. plenerowa strefa rozrywki - Park „W DECHE!”. - Jest to największa w Polsce zewnętrzna atrakcja przy centrum handlowym. Składa się aż z 60 różnych elementów, w tym m.in.12-metrowego goryla z 2 zjeżdżalniami, 70-metrowego labiryntu, karuzeli, a także działającej w sezonie specjalnej przestrzeni relaksu z lokalami gastronomicznymi. W 2018 roku strefa ta powiększyła się o kolejne 6,5 tys. m kw. Powstał park linowy z 3 trasami mającymi łącznie ponad pół kilometra. W 2018 roku pomimo niedziel niehandlowych Park „W DECHĘ” odwiedziła rekordowa liczba aż 60 tys. osób - o 15 proc. więcej niż w 2017 roku – podkreśla dyrektor.

Dodaje, że pogłębiający się zakaz handlu powoduje, iż strefa w 2019 będzie dalej rozwijana. Powstanie tu m.in. park trampolin. - Uzupełnieniem oferty niedzielnej galerii będą także miejskie inwestycje w sąsiadującym z nami Parku Strzygowskiego. Planowana jest tam chociażby trasa dla rolkarzy. Z kolei środki z budżetu obywatelskiego pozwolą na stworzenie zielonej plaży miejskiej nad rzeką, która płynie tuż przy galerii – mówi dyrektor.

Dodaje, że w 2018 roku Gemini oddało do użytku 10 nowych stref wypoczynkowych dostępnych dla klientów także w niedziele niehandlowe. - W tym roku z kolei ruszamy z remodelingiem strefy gastronomicznej. Chcemy przekształcić ją w miejsce, w którym będzie można nie tylko zjeść, ale także spotkać się i popracować w komfortowych warunkach. Sięgamy tutaj po możliwości jakie daje nam m.in. idea trzeciego miejsca - mówi.

Zdaniem dyrektora posiadanie atrakcyjnej oferty handlowej oraz licznych atrakcji weekendowych spowodował, że bielska galeria jako jeden z nielicznych obiektów w Polsce zakończył rok 2018 na plusie – zarówno w obrotach, jak i w liczbie odwiedzających.

- W 2018 roku skutecznie oparliśmy się negatywnemu trendowi, jaki pojawił się w związku z wejściem w życie ustawy. Dzięki temu w porównaniu do 2017 roku utrzymaliśmy się blisko 5 punktów procentowych ponad średnim trendem notowanym przez indeksy rynkowe. Rok zamknęliśmy z rekordową liczbą ponad 5,3 mln klientów. Zanotowaliśmy także 11 proc. wzrost obrotów. Wzrost o 17 proc. odnotowali także najemcy strefy gastronomicznej, a segment rozrywki zyskał rok do roku 67 proc.! Jednocześnie dzięki naszej ofercie i skutecznej komunikacji od momentu wejścia w życie ustawy liczba klientów w niedziele niehandlowe wzrosła dwukrotnie – kończy dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

Swój pomysł na niehandlowe niedziele wciela od początku roku Galeria Jurajska w Częstochowie. W styczniu ruszył w niej przygotowany od kilku miesięcy projekt Niedzielnego Centrum Rozrywki.

Galeria chwali się, że to pierwsza tego typu inicjatywa na polskim rynku retail, dająca klientowi spójną i ciekawą ofertę spędzenia czasu wolnego w galerii w niedzielę. - Jest to niezwykle spójna oferta, nad którą pracowaliśmy intensywnie przez cały 2018 rok. Postanowiliśmy przekuć ograniczenie, jakie się pojawiło na rynku w szansę na rozwój obiektu. Zmobilizowaliśmy najemców, sami także podjęliśmy szereg inwestycji, umożliwiający realizację tego pomysłu – mówi Roman Bugajczyk, dyrektor Galerii Jurajskiej.

Jakie zmiany wprowadziła galeria? Po pierwsze, Jurajska odważnie sięgnęła po możliwości jakie daje jej retailtainment i poszerzenie oferty rozrywkowej. Centrum handlowe w znaczący sposób rozwinęło ofertę gastronomiczną, wprowadzając do niej m.in. lokale z obsługą stolikową. W efekcie centrum handlowe ma dziś aż 18 restauracji i kawiarni. W galerii przybyło także atrakcji dla dzieci. Dzięki ruchom na mapie najemców, dwukrotnie powiększony został także kids play Bajkowy Labirynt. Jego właściciel zdecydował się także na wprowadzenie tu konceptu 3-generacji centrum rozrywki oraz pierwszego w regionie Parku Ninja.

Po drugie, galeria mocno zainwestowała we własną infrastrukturę. W czerwcu po blisko roku prac oddany do użytku został mający aż 8,5 tys. m kw. miejski ogród na bulwarach Warty, pierwsza tego typu przestrzeń w mieście, która łączy rekreację z zakupami. W miejscu tym powstały m.in. 2 place zabaw, a także alejki i ścieżki spacerowe. Galeria zwiększyła także liczbę zewnętrznych miejsc postojowych, stworzyła także nowy parking autokarowy, motocyklowy i rowerowy. Przy obiekcie pojawiła się także stacja naprawcza dla rowerzystów. Na terenie obiektu powstały natomiast nowe poczekalnie i strefy relaksu.

- Działania podjęte w 2018 roku połączyliśmy z już istniejącymi zasobami. W ciągu ostatnich 2 lat zmodernizowaliśmy m.in. food court zgodnie z ideą trzeciego miejsca, stworzyliśmy także nową strefę dydaktyczną premium z akwariami, a także przyjazne, zielone otoczenie galerii. Do oferty wprowadziliśmy natomiast jeden z największych w mieście fitness clubów – mówi Bugajczyk.

Efektem jest blisko 100 atrakcji dla rodzin. Klienci znajdą m.in. 8-salowe kino Cinema City, studio fitness z siłownią, suną, klatką do cross-trainingu czy salą do Power Bike, mający blisko 500 m kw. kids play Bajkowy Labirynt z kilkudziesięcioma atrakcjami dla dzieci, młodzieży i dorosłych, a także 18 restauracji i kawiarni. W galerii działa także strefa z grami X-Zone, a w planach jest otwarcie w najbliższych tygodniach sklepu spożywczego.

- Mocną stroną, zwłaszcza w sezonie, jest także infrastruktura rozrywkowa galerii. Klienci mają możliwość wypoczywania lub uprawiania miejskich sportów na bulwarach Warty lub rozgrywania towarzyskich meczów na dwóch zmodernizowanych w 2018 roku boiskach do siatkówki plażowej. Przez cały rok z kolei można odwiedzać strefę z dwoma sporymi akwariami – słodko- i słonowodnym – mówi Bugajczyk.

Dodatkowo w każdą niedzielę niehandlową w centrum handlowym organizowane są wydarzenia specjalne dla całych rodzin mający charakter rozrywkowy, edukacyjny i dydaktyczny np. warsztaty zachowania się w towarzystwie psa czy zabawy budowania z klocków. Pierwsze efekty działania Niedzielnego Centrum Rozrywki już są. W dwie niedziele stycznia liczba odwiedzających galerię wzrosła o ponad 100 proc. w stosunku do średniej liczby odwiedzających w niehandlowe niedziele w 2018 roku. Większość z klientów w te dni stanowią rodziny z dziećmi.

- Popularnością cieszy się kino, restauracje i kawiarnie, a także kids play. Wiele osób wpada do nas także kupić jedzenie na wynos, np. sushi. Popularnością cieszą się także mikro-wydarzenia, jakie organizujemy w każdą niedzielę – mówi Roman Bugajczyk.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (3):
  • ~prezes 2019-02-13 08:44:20

    W ogóle mnie to nie dziwi. Jak się chce Polakom czegoś zakazać, to tym bardziej to smakuje. I tym bardziej małe sklepiki dostają po tyłku

    0 0
  • ~adrianek 2019-02-13 08:45:02

    Boiska i bulwary przy galerii? Chciałbym to zobaczyć

    0 0
  • ~Jakubwork 2019-02-13 12:49:03

    Pracując 5 dni w tygodniu, wracając późno do domu zostaje mi jedynie weekend na jakikolwiek zakupy nie mówię tylko o odzieży, jednak sobota albo kiedyś niedziela była tym dniem, że miałem na to czas.... teraz przynajmniej można wyjść z domu w niedziele jak leje i iść na kręgle i do kina , restauracji- dobrze, że jeszcze tego nam nie zakazali !

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy w Polsce prowadzenie biznesu jest





Oddanych głosów: 199