Decydując się na nowy samochód coraz więcej kierowców zastanawia się nad wyborem napędu, w który będzie wyposażone nowe auto. Wybierając spośród napędów konwencjonalnych, mamy do wyboru diesel lub benzynę. Aby właściwie wybrać, to co jest dla nas najlepsze, należy zastanowić się w jaki sposób planujemy użytkować auto i poznać zalety oraz wady poszczególnych możliwości.
Zanim przejdziemy do ogólnego porównania dwóch typów napędów, warto zwrócić uwagę na to, że zakup samochodu z napędem diesla mówiąc wprost: nie ma przyszłości. Pojawia się coraz więcej informacji o wycofywaniu ze sprzedaży aut z napędem diesla, a ich faktyczna sprzedaż systematycznie spada. Główną przyczyną są coraz większe zaostrzenia norm emisji spalin, które wprowadza Unia Europejska i które sprawiają, że branża motoryzacyjna robi co może aby uniknąć konsekwencji wiążących się z przekroczeniem norm, a w rezultacie szuka rozwiązań, które będą bardziej opłacalne niż montowanie coraz to droższych technologii mających na celu oczyszczanie spalin.
Nie można również zapomnieć o ograniczeniach, związanych z ruchem pojazdów wprowadzanych przez duże miasta, lista krajów i miejsc, do których wjazd “dieslem” jest lub będzie w przyszłości utrudniony, nieustannie rośnie. Wszystko wskazuje więc na to, że era diesla powoli zbliża się ku końcowi.
Mając z tyłu głowy fakt powolnego wycofywania silników diesla z obrotu, nadal mamy jeszcze prawo do wyboru. Wszystko zależy więc od naszych potrzeb i oczekiwań względem samochodu. Musimy zastanowić się jak wygląda nasz codzienny grafik i w jaki sposób planujemy użytkować nowe auto. Jeśli na co dzień jeździmy głównie po mieście, pokonując niewielkie odległości podczas dojazdów do pracy czy szkoły to lepiej zdecydować się na silnik benzynowy. Jeśli natomiast potrzebujemy samochodu do pracy, w której często pokonujemy znaczne odległości, to lepiej rozważyć zakup diesla, który nie sprawdza się tak dobrze przy krótkich dystansach, ponieważ został stworzony z myślą o dalekich trasach, a dodatkowo jeśli tych odległości nie pokonuje to łatwiej ulega awarii.
Skomplikowana budowa diesla i obecność znacznie większej ilości części narażonych na zużycie, wśród których możemy wskazać wtryskiwacze, turbosprężarki czy filtry cząstek stałych sprawiają, że diesle są nieopłacalne jeśli mamy w planie pokonywać nie więcej niż 20 tysięcy kilometrów rocznie.
Czy wiesz, że jednostki wysokoprężne, do których należy diesel gorzej pracują w niskich temperaturach? Dodatkowo wymagają więcej czasu na rozgrzanie, zimny olej musi zostać rozprowadzony po układzie napędowym. Z kolei po zakończeniu podróży, jeśli silnik jest bardzo rozgrzany, to należy odczekać chwilę zanim go zupełnie wyłączymy. Warto więc mieć na uwadze, że decydując się na silnik diesla, decydujemy się również na wiele jego ograniczeń w użytkowaniu.
Z zalet można jednak wskazać lepsze wyniki, które jednostki diesla osiągają w przypadku kiedy szybko podwyższymy obroty. Jeśli lubisz dynamiczną jazdę, to silnik diesla dostarczy więcej satysfakcji, niż benzyna.
W dużej mierze czynnikiem decydującym o ostatecznym wyborze napędu okazuje się cena. Należy jednak pamiętać, że sama cena zakupu to jeszcze nie wszystko, musimy wziąć pod uwagę cały okres użytkowania i koszt eksploatacji pojazdu w najbliższych latach.
W najprostszym porównaniu widzimy, że auta z napędem diesla są zwykle droższe, ale dodanie do tego; pozornego mniejszego zużycia paliwa oraz samej ceny paliwa, która zwykle jest tańsza od benzyny sprawia, że finalnie silnik diesla widzimy jako bardziej opłacalną inwestycję. Problemem jednak okazuje się wcześniej wspomniana skomplikowana budowa silnika, w wyniku której diesle posiadają więcej elementów narażonych na szybsze zużycie. Wymiana każdej z tych części zwykle okazuje się kosztownym wydatkiem, a nie na ten moment pomijamy standardową konieczność wymiany płynów i innych części układu.
Bez dwóch zdań napęd diesla powoli przestaje tworzyć konkurencję dla benzyny. Większa trudność w utrzymaniu oraz rosnąca cena zakupu w połączeniu z rosnącą świadomością, że niedługo zaczną znikać z rynku, po prostu sprawia, że stają się nie wartościową inwestycją. Jeśli szukasz więc ekonomicznego rozwiązania, lepiej skierować swój wybór w stronę napędu benzynowego, a może nawet pójść o krok dalej i poznać możliwości aut z napędem hybrydowym?
Nie musisz decydować się na zakup samochodu za gotówkę, ani kilkuletnie zobowiązanie. Na rynku wśród dostępnych form finansowania aut istnieje również możliwość wynajmu auta na abonament. To coraz częściej wybierana alternatywa, dająca nie tylko poczucie komfortu i bezpieczeństwa, ale przede wszystkim umożliwiająca korzystanie z fabrycznie nowego samochodu przez 12 miesięcy, w ramach stałej miesięcznej opłaty bez zmartwień o dodatkowe koszty ewentualnych napraw, serwisu czy innych niespodzianek. W ofercie Qarsona znajdziesz modele różnych segmentów aut, wyposażonych w napęd zarówno benzynowy jak i hybrydowy, możesz więc po prostu ocenić, które auto sprawdza się w Twoim życiu lepiej.
Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
852Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
759Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
725Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
647Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
639Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
+1 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Ponad 55,3 mln zł dla Bytomia na zieloną energię
+1 / -0W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie
0Katowice: remont historycznej kamienicy przy Gliwickiej wkracza w nowy etap
0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0