Jak poinformowała GDDKiA, budowana droga S1 z Mysłowic do Bielska-Białej nie będzie przejezdna w tym roku, choć tak zakładał plan. Realizacja odcinka z Oświęcimia do Dankowic jest opóźniona o niemal rok. Wszystko przez ślady osadnictwa, na które natrafiono w Jawiszowicach.
- W trakcie budowy drogi ekspresowej S1 między Oświęcimiem a Dankowicami – na terenie Jawiszowic – natrafiono na ślady osadnictwa sprzed okresu od 7 do 10 tysięcy lat - poinformowała GDDKiA w komunikacie z 23 kwietnia.
Prace prowadzono na dwóch stanowiskach. Na jednym z nich odkryto zabytki ludności tzw. kultury łużyckiej, występującej w epoce brązu i wczesnej epoce żelaza w latach 1100 - 400 p.n.e., na drugim zaś zabytki kultury mierzanowickiej, która rozwijała się na badanym terenie we wczesnej epoce brązu tj. w latach 2300 - 1800 p.n.e.
W związku z ujawnieniem obiektów archeologicznych, wykonawca został zobowiązany do wstrzymania robót w tej części placu budowy. Inżynier kontaktu, po analizie zgromadzonych materiałów oraz roszczeń wykonawcy, uznał za zasadne przedłużenie czasu na ukończenie inwestycji o 223 dni kalendarzowe - czytamy.
Zgodnie z podpisanym aneksem termin zakończenia budowy odcinka został więc przesunięty z 26 lipca 2024 r. na 5 czerwca 2025 r.Stwierdzono także, że wykonawca jest uprawniony do dodatkowej płatności, która zostanie odrębnie określona po uzasadnieniu i udokumentowaniu.
Badania archeologiczne prowadzono zgodnie z decyzjami Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Pierwsza nakładała obowiązek przeprowadzenia badań wykopaliskowych na dwóch stanowiskach w Jawiszowicach, druga nakładała obowiązek przeprowadzenia na stanowisku archeologicznym Jawiszowice sześciu dodatkowych ratowniczych badań wykopaliskowych na obszarze 38 arów - informuje Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA.
Badania wykopaliskowe zostały wykonane przez wyspecjalizowany podmiot, wyłoniony w postępowaniu przetargowym przez GDDKiA. Na pierwszym stanowisku, gdzie badania przeprowadzono jesienią ubiegłego roku, odkryto osiem zagłębionych w ziemię obiektów archeologicznych.
Sześć z nich to głębokie jamy zasobowe, które pierwotnie pełniły funkcję piwniczek. Pozostałe dwa to tzw. jamy posłupowe, a więc pozostałości po wbitych w ziemię drewnianych słupach, które stanowiły element nieuchwyconej w trakcie badań konstrukcji naziemnej. W trakcie eksploracji obiektów natrafiono na fragmenty glinianych naczyń. Pochodzą one z okresu funkcjonowania na badanym terenie osady ludności tzw. kultury łużyckiej. Wykonywana planigrafia pozwoliła na odkrycie 12 krzemieni i 34 fragmentów ceramiki – czytamy w komunikacie.
Na drugim, oddalonym o kilkaset metrów od pierwszego, stanowisku, zarejestrowano sześć obiektów archeologicznych.
Trzy z nich to tzw. jamy posłupowe, będące pozostałościami po konstrukcjach drewnianych, dwie szeroko rozumiane jamy gospodarcze, związane z funkcjonowaniem osady, oraz obiekt określony jako rów. W wypełnisku jednego z obiektów w trakcie eksploracji natrafiono na trzy zabytki wykonane z krzemienia oraz 24 fragmenty ceramiki tzw. kultury mierzanowickiej. Na uwagę zasługuje odkrycie krzemiennego grotu strzały, misternie wykonanego z krzemienia jurajskiego. W obrębie stanowiska odkryto także 34 zabytki krzemienie i trzy fragmenty ceramiki – dowiadujemy się.
Jak informują drogowcy, obecnie zaawansowanie prac przy odcinku S1 wynosi 57 proc.
Przypomnijmy, że budowa fragmentu drogi z Oświęcimia do Dankowic jest częścią większego odcinka S1: z Oświęcimia do Bielska-Białej Hałcnowa. Ekspresowa S1, która jest częściowo w budowie, prowadzi od węzła z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie, Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza i Milówka – Zwardoń.
Inwestycja objęta jest unijnym dofinansowaniem o łącznej wartości 1 mld 22 mln zł.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Zmiany w komunikacji ZTM od 1 lutego 2025. Obejmą Katowice i Mysłowice
797Katowice i woj. śląskie chcą kupić od Węglokoksu większość akcji Katowice Airport. "Gwarancja stabilizacji"
640Nowy Wełnowiec w Katowicach - inwestycja za 3 mld zł z prestiżowym certyfikatem za projekt
639"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
602Hillwood rozbuduje centrum logistyczne w Częstochowie. Rusza budowa nowej hali magazynowej
556W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0Katowice: 27 mln zł unijnego dofinansowania do budowy Centrum Himalaizmu
0