Inwestycje i nieruchomości

Ze Śląska nad morze – 25 km eleganckiej ekspresówki zostało oddane do użytku

2023-07-25, Autor: tora

Blisko 25 km dwujezdniowej trasy z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, 24 obiekty mostowe oraz węzeł Olesno - prace przy budowie obwodnicy Olesna w ciągu S11 dobiegły końca. Dzięki temu kierowcy mają do dyspozycji pierwszy odcinek drogi ekspresowej w woj. opolskim. Droga docelowo połączy woj. śląskie z Pomorzem Środkowym.

Reklama

Nowy odcinek S11 zaczyna się na granicy woj. śląskiego i opolskiego

- Obwodnica Olesna to pierwszy w województwie opolskim fragment drogi ekspresowej S11, czyli trasy, która połączy docelowo Środkowe Pomorze z południem Polski. Dzięki inwestycji mieszkańcy Olesna odetchną od ruchu tranzytowego przebiegającego dziś przez miasto. Dla kierowców nowa obwodnica oznacza większy komfort podróżowania. Nowa, bezpieczna i wygodna droga ekspresowa zwiększy też potencjał gospodarczy regionu - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Droga kosztowała ponad 800 mln zł, z czego ponad 411 mln zł wyłożyła Unia Europejska. Droga budowana była od 2019 roku. Początek 25-kilometrowego odcinka znajduje się na istniejącej DK11 w pobliżu Kolonii Ciarka, w ramach tymczasowego ronda umożliwiającego wjazd na S11. Koniec trasy to odcinek na granicy woj. opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica.

Obiekty inżynierskie i ronda

Na 25-kilometrowej trasie powstały 24 obiekty mostowe oraz węzeł Olesno na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 wraz z dwoma rondami. Największe wśród zaprojektowanych obiektów mostowych to dwa wiadukty nad linią kolejową, relacji Tarnowskie Góry - Kluczbork, o długości całkowitej około 135 oraz 126 m.

Zbudowano również urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowano infrastrukturę techniczną (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne). W ramach zrealizowanego zadania zbudowano kanał technologiczny wzdłuż całego odcinka nowej trasy oraz zamontowano ekrany akustyczne o długości 885 m i przeciwolśnieniowe o długości 1968 m.

Ponadto w ciągu trasy głównej wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu. Obwodnica Olesna jako droga ekspresowa zawiera także elementy usprawniające działania służb w trakcie zdarzeń - wyposażona jest w 15 wjazdów awaryjnych na trasę główną oraz 7 przejazdów awaryjnych w pasie rozdziału, które służą do poruszania się pomiędzy jezdniami.

Korzyści wynikające z budowy obwodnicy

Nowa trasa zapewnia komfort dla ruchu tranzytowego, tworząc nowoczesne połączenie drogowe dla woj. wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Realizacja inwestycji umożliwia również skomunikowanie z obszarami inwestycyjnymi, wpływając na aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie S11 oraz w woj. opolskim.

Obwodnica Olesna stanowi fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i połączy porty woj. zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.

Droga ekspresowa S11 połączy cztery województwa

Do 2030 roku cała trasa S11 połączy Aglomerację Śląską poprzez woj. opolskie i wielkopolskie z Pomorzem Środkowym. Po realizacji wszystkich odcinków będzie liczyć około 550 km.

S11 w woj. opolskim

Oddana do ruchu dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami drogi ekspresowej S11.

- Dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna dysponujemy już ostateczną decyzją środowiskową i w najbliższym czasie planujemy ogłoszenie przetargu na realizację tego zadania. Trwają także prace przygotowawcze dla odcinka od końca obwodnicy Olesna, w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór. - informuje GDDKiA

S11 w woj. śląskim

W czerwcu br. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach trafił wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla prawie 30 km S11, od granicy województw opolskiego i śląskiego do granicy powiatu lublinieckiego i tarnogórskiego.

- W III kwartale br. planujemy złożyć wniosek o DŚU dla kolejnego, ponad 31-kilometrowego odcinka, stanowiącego obwodnicę Tarnowskich Gór. Złożenie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wniosków o wydanie DŚU, zakończy początkowy etap przygotowania inwestycji. Na etapie procedowania decyzji DŚU dla odcinka drugiego nie będą następowały ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie geometrii węzła Piekary Śląskie i dowiązania się do istniejącej sieci dróg – wyjaśnia Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

W dalszej części tekstu podajemy więcej szczegółów dotyczących budowy S11 w woj. śląskim, także w woj. wielkopolskim i zachodniopomorskim.

Czytaj kolejne strony:

Oceń publikację: + 1 + 11 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm