Projekt polskiego samochodu elektrycznego na kolejnym zakręcie. Okazuje się, że choć - zgodnie z umową zawartą pomiędzy Skarbem Państwa a odpowiedzialną za Izerę spółką Electromobility Poland - 3,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na elektromobilność miało trafić na rozwój fabryki w Jaworznie, ostatecznie pieniądze będą mogły zostać wydane na rozwój całej branży. O sprawie donosi 18 kwietnia Business Insider, który dotarł do nieujawnionych wcześniej dokumentów, sygnowanych przez byłego premiera Mateusza Morawieckiego.
Zgodnie z sygnowaną przez premiera Mateusza Morawieckiego w imieniu Skarbu Państwa i spółkę Electromobility Poland, odpowiedzialną za projekt Izera, 3,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy zapisane na rozwój elektromobilności miały trafić wyłącznie na budowę fabryki polskiego samochodu elektrycznego w Jaworznie - tak wynika z nieujawnionych wcześniej dokumentów, do których dotarł Business Insider Polska.
Jako głównego inwestora wskazuje się Skarb Państwa, który miałby zainwestować środki pochodzące z Funduszu Reprywatyzacji oraz Krajowego Planu Odbudowy" - czytamy.
Jak podkreśla BI, wykazanie, że spółka realnie otrzyma z KPO 3,5 mld zł, było warunkiem otrzymania 500 mln zł kroplówki, jaką spółka Electromobility Poland otrzymała wcześniej z Funduszu Reprywatyzacji w latach 2021-2022. Te pieniądze miały z kolei utrzymać przy życiu projekt polskiego e-auta.
Choć w "tajnej umowie", do której dotarł portal, a na której widnieje podpis byłego premiera, Skarb Państwa zobowiązał się do zainwestowania środków z KPO w polskiego elektryka, treść zapisana w Krajowym Planie Odbudowy wprowadza do sprawy wiele wątpliwości.
Cel sformułowany w KPO to nie konkretnie »projekt Izera«, tylko rozwój mocy produkcyjnych dla pojazdów niskoemisyjnych. A to daje pole manewru. W Polsce mamy różne przedsiębiorstwa, fabryki, które produkują autobusy, tramwaje, rowery elektryczne" – mówiła już w lutym w rozmowie z Business Insiderem minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
Jeśli tak by się stało, projekt stworzenia polskiego elektryka, mógłby legnąć w gruzach.
Póki co - jak wynika z informacji pozyskanych przez BI - rząd Donalda Tuska nie wycofał się ze zobowiązań swoich poprzedników. Taką samą informację przekazała też portalowi spółka ElectroMobility Poland.
Umowa Inwestycyjna ze Skarbem Państwa została podpisana 28.07.2021 r. i na chwilę obecną (po jej aneksowaniu) okres wydatkowania środków otrzymanych od Skarbu Państwa mija 30.09.2024 r. Na tę chwilę nie trwają żadne rozmowy dotyczące renegocjacji warunków umowy inwestycyjnej. Umowa inwestycyjna wraz z załącznikami jasno definiuje docelowy model finansowania projektu, pokazując jego źródła. Szczegółów zobowiązań właścicielskich, jak i prac projektowych, do których ElectroMobility Poland było obowiązane, Spółka nie komentuje i nie podaje do publicznej wiadomości - brzmi cytowana odpowiedź spółki.
Tymczasem ElectroMobility Poland walczy z czasem, bo chiński koncern Geely może lada chwila zrezygnować ze współpracy i zaangażować się w innym kraju w Europie.
Przypomnijmy, że Geely ma być partnerem technologicznym przy budowie Izery. Jednocześnie chińczycy chcą wykorzystać w fabrykę w Jaworznie także do produkcji własnych aut.
__
Fabryka samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie ma zostać uruchomiona w grudniu 2025 roku - tak wynika z harmonogramu przedstawionego przez odpowiedzialną za projekt spółkę ElectroMobility Poland. Koszt budowy fabryki szacowany jest na 6 mld zł.
Dodajmy, że choć długo wyczekiwany, dofinansowany ze środków Skarbu Państwa, projekt - oczko w głowie Mateusza Morawieckiego - wciąż jest w powijakach, a na wyboistej drodze do budowy polskiego elektryka wciąż pojawiają się znaki zapytania, nie przeszkadza to spółce EMP rozpływać się nad "potencjałem technologicznym Izery".
Według zapewnień EMP, polskie e-auto będzie spełnieniem marzeń Polaków <<Zwinna, bardzo bezpieczna. Izera ma być spełnieniem technologicznych marzeń Polaków>>.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
701Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. ARP ujawniła miliardową stratę
597Była świadkiem sukcesów i górniczych tragedii. Kluczowa kopalnia JSW fedruje już 50 lat
485Bielsko-Biała: na terenie kultowej Befamy – dawnej ikony przemysłu – powstaną mieszkania
454Frankowicze lekko wyhamowali. W sądach mniej pozwów niż rok temu
403Chorzowski Alstom dostarczy do Niemiec 130 elektrycznych piętrowych pociągów
+4 / -0Woda dołowa odnawialnym źródłem energii. Kopalnia PGG będzie odzyskiwać ciepło
+2 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0"Skomunikuje tereny inwestycyjne". Bliżej budowy węzła Klimontów na S1 w Sosnowcu
+2 / -0Tu rozwijała się secesja. W śląskim "małym Wiedniu" powstała nowa atrakcja turystyczna
0Woda dołowa odnawialnym źródłem energii. Kopalnia PGG będzie odzyskiwać ciepło
0Nie tylko wielkie areny. Prawie 38 mln złotych na inwestycje sportowe w Śląskiem
0Szef zakładowej "Solidarności" o przedłużeniu działania konwencjonalnej Elektrowni Rybnik: Krok w dobrą stronę, ale tylko krok
0159 mln zł dla śląskiego na realizację zadań wspierających sprawiedliwą transformację
0