Inwestycje i nieruchomości

3,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?

Projekt polskiego samochodu elektrycznego na kolejnym zakręcie. Okazuje się, że choć - zgodnie z umową zawartą pomiędzy Skarbem Państwa a odpowiedzialną za Izerę spółką Electromobility Poland - 3,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na elektromobilność miało trafić na rozwój fabryki w Jaworznie, ostatecznie pieniądze będą mogły zostać wydane na rozwój całej branży. O sprawie donosi 18 kwietnia Business Insider, który dotarł do nieujawnionych wcześniej dokumentów, sygnowanych przez byłego premiera Mateusza Morawieckiego.

Reklama

Rząd PiS obiecał 3,5 mld zł z KPO dla projektu Izera w tajnej umowie

Zgodnie z sygnowaną przez premiera Mateusza Morawieckiego w imieniu Skarbu Państwa i spółkę Electromobility Poland, odpowiedzialną za projekt Izera, 3,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy zapisane na rozwój elektromobilności miały trafić wyłącznie na budowę fabryki polskiego samochodu elektrycznego w Jaworznie - tak wynika z nieujawnionych wcześniej dokumentów, do których dotarł Business Insider Polska.

Jako głównego inwestora wskazuje się Skarb Państwa, który miałby zainwestować środki pochodzące z Funduszu Reprywatyzacji oraz Krajowego Planu Odbudowy" - czytamy.

Środki z KPO to "być albo nie być" dla Izery

Jak podkreśla BI, wykazanie, że spółka realnie otrzyma z KPO 3,5 mld zł, było warunkiem otrzymania 500 mln zł kroplówki, jaką spółka Electromobility Poland otrzymała wcześniej z Funduszu Reprywatyzacji w latach 2021-2022. Te pieniądze miały z kolei utrzymać przy życiu projekt polskiego e-auta.

Choć w "tajnej umowie", do której dotarł portal, a na której widnieje podpis byłego premiera, Skarb Państwa zobowiązał się do zainwestowania środków z KPO w polskiego elektryka, treść zapisana w Krajowym Planie Odbudowy wprowadza do sprawy wiele wątpliwości.

Cel sformułowany w KPO to nie konkretnie »projekt Izera«, tylko rozwój mocy produkcyjnych dla pojazdów niskoemisyjnych. A to daje pole manewru. W Polsce mamy różne przedsiębiorstwa, fabryki, które produkują autobusy, tramwaje, rowery elektryczne" – mówiła już w lutym w rozmowie z Business Insiderem minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Jeśli tak by się stało, projekt stworzenia polskiego elektryka, mógłby legnąć w gruzach.

Co rząd Donalda Tuska zrobi z "tajną umową" ws. Izery?

Póki co - jak wynika z informacji pozyskanych przez BI - rząd Donalda Tuska nie wycofał się ze zobowiązań swoich poprzedników. Taką samą informację przekazała też portalowi spółka ElectroMobility Poland.

Umowa Inwestycyjna ze Skarbem Państwa została podpisana 28.07.2021 r. i na chwilę obecną (po jej aneksowaniu) okres wydatkowania środków otrzymanych od Skarbu Państwa mija 30.09.2024 r. Na tę chwilę nie trwają żadne rozmowy dotyczące renegocjacji warunków umowy inwestycyjnej. Umowa inwestycyjna wraz z załącznikami jasno definiuje docelowy model finansowania projektu, pokazując jego źródła. Szczegółów zobowiązań właścicielskich, jak i prac projektowych, do których ElectroMobility Poland było obowiązane, Spółka nie komentuje i nie podaje do publicznej wiadomości - brzmi cytowana odpowiedź spółki.

Chińczycy tracą cierpliwość

Tymczasem ElectroMobility Poland walczy z czasem, bo chiński koncern Geely może lada chwila zrezygnować ze współpracy i zaangażować się w innym kraju w Europie.

Przypomnijmy, że Geely ma być partnerem technologicznym przy budowie Izery. Jednocześnie chińczycy chcą wykorzystać w fabrykę w Jaworznie także do produkcji własnych aut.

__

Fabryka samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie ma zostać uruchomiona w grudniu 2025 roku - tak wynika z harmonogramu przedstawionego przez odpowiedzialną za projekt spółkę ElectroMobility Poland. Koszt budowy fabryki szacowany jest na 6 mld zł.

Nie ma fabryki, nie ma Izery. Ale są pozytywne recenzje

Dodajmy, że choć długo wyczekiwany, dofinansowany ze środków Skarbu Państwa, projekt - oczko w głowie Mateusza Morawieckiego - wciąż jest w powijakach, a na wyboistej drodze do budowy polskiego elektryka wciąż pojawiają się znaki zapytania, nie przeszkadza to spółce EMP rozpływać się nad "potencjałem technologicznym Izery".

Według zapewnień EMP, polskie e-auto będzie spełnieniem marzeń Polaków <<Zwinna, bardzo bezpieczna. Izera ma być spełnieniem technologicznych marzeń Polaków>>.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 560

Prezentacje firm