Platforma SEA, na której zostanie zbudowany polski samochód elektryczny Izera, to coś więcej niż płyta podłogowa z zawieszeniem, układem jezdnym i napędowy - przekonuje firma ElectroMobility Poland, właściciel marki Izera. Choć projekt jest wciąż w powijakach, jego twórcy zapewniają, że polskie e-auto będzie skrywać w sobie ogromny potencjał technologiczny. Słowem: ma być samochodem marzeń.
Przypomnijmy,w listopadzie 2022 roku Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna – lider technologii – podpisał umowę licencyjną, w ramach której udostępni ElectroMobility Poland dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture) <<EMP odkrywa karty. Chińczycy pomogą zbudować Izerę>>
Fabryka samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie ma zostać uruchomiona w grudniu 2025 roku - tak wynika z harmonogramu przedstawionego przez odpowiedzialną za projekt spółkę ElectroMobility Poland. Koszt budowy fabryki szacowany jest na 6 mld zł.
Długo wyczekiwany, dofinansowany ze środków Skarbu Państwa, projekt, wciąż jest w powijakach. Na wyboistej drodze do budowy polskiego elektryka wciąż pojawiają się znaki zapytania.
Nie dość, że Geely, która ma udostępnić ElectroMobility Poland wspomnianą platformę, trafiła na czarną listę ukraińskiej Narodowej Agencji ds. Zapobiegania Korupcji za swoje interesy w Rosji, to w dodatku spółka wciąż nie jest w posiadaniu terenu pod fabrykę w Jaworznie. <<Czy EMP wygra przetarg na teren w Jaworznie?>>
Nie przeszkadza to jednak EMP rozpływać się nad "potencjałem technologicznym Izery". Wszystko wskazuje na to, że zdaniem spółki polskie e-auto będzie spełnieniem marzeń Polaków.
To potencjał technologiczny kryjący się w komponentach niewidocznych dla użytkownika, dający odczucie radości z użytkowania auta, jego zdolności do przyspieszania, hamowania, bezpieczeństwa czy komfortu - zapewnia EMP.
Platforma SEA to autorski koncept technologiczny chińskiego potentata na rynku motoryzacyjnym - Geely Holding. Geely rozwija własne marki, jak np. ZEEKR, który obecnie trafia na europejski rynek, jest również właścicielem Volvo czy współwłaścicielem Smarta.
SEA to >>Sustainable Experience Architecture<<. Cechuje się modułowością, elastycznością i trwałością. Głównym celem tego projektu było zapewnienie możliwości budowania pozytywnego doświadczenia u użytkowników, bez kompromisów - mówi Yang Yu, Director of iVAC (intelligent vehicle architecture), Zeekr Intelligent Technology.
Jak podkreśla Yang Yu, stosowana przez Geely platforma umożliwiająca tworzenie pojazdów elektrycznych kładzie nacisk na bezpieczeństwo, pewność prowadzenia oraz aspekty związane z komfortem m.in. redukcją drgań i hałasów przenoszonych do wnętrza pojazdu.
Naszym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno użytkowników samochodów budowanych z wykorzystaniem naszej architektury, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego - dodaje Yang Yu.
Jak uważa Marek Kapuściński, główny inżynier architektury podwozia ElectroMobility Poland architektura SEA to coś więcej niż płyta podłogowa i towarzyszące jej układy.
To cały zespół zależności technicznych i know-how, które kryje się w komponentach często niewidocznych bezpośrednio dla finalnego użytkownika, ale dających odczucie prawdziwej jakości, radości z użytkowania samochodu, jego zdolności do przyspieszania, hamowania, bezpieczeństwa, komfortu, przestrzeni etc. - mówi Marek Kapuściński.
Opracowana przez Geely Holding technologia SEA jest wysoce skalowalna - dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań.
Platforma SEA na bazie, której powstanie Izera, jest już wykorzystywana w dostępnych na rynku europejskim samochodach elektrycznych SMART #1 nowe Volvo EX30.
Za chwilę pojawi się SMART #3 i ZEEKR X. Są to samochody, które mają unikalne charaktery, w percepcji klienta są zupełnie inne, a wykorzystują te same rozwiązania techniczne. I tak będzie też z Izerą - mówi Tomasz Mydłowski, kierownik integracji pojazdu ElectroMobility Poland.
Wykorzystanie potencjału technologicznego architektury SEA, daje możliwość budowy co najmniej trzech różnych samochodów: SUV-a, hatchbacka i kombi (SW).
Główne różnice między nimi będą polegały na takich parametrach jak zwis tylny (dający większą przestrzeń), czy wysokość samochodu - mówi Marek Kapuściński.
Architektura, pozyskana przez ElectroMobility Poland w ramach partnerstwa z Geely jest obecnie i będzie konkurencyjna rynkowo za kilka lat, czyli w momencie wdrożenia samochodu do produkcji oraz później.
Założenie jest takie, żeby samochód był konkurencyjny w każdym momencie jego istnienia na rynku. Mówimy tutaj nie tylko o takich systemach jak układ napędowy, ze szczególnym uwzględnieniem baterii, ale też możliwościach oferowanych przez elektronikę pokładową - podkreśla Marek Kapuściński.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
2044Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
1331Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
901Woda z kopalni popłynie do śląskich kranów. PGG podpisała list intencyjny
765O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
638Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0Katowice chcą przejąć i wyremontować Plac OMP. "PKP tylko obiecują"
+2 / -0Katowice: Muzeum Śląskie zasili energia geotermalna z wód kopalnianych
+2 / -0Miliardy na bezpieczeństwo w JSW. W 2024 ponad 50 milionów więcej niż rok wcześniej
+1 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+2 / -1Katowice chcą przejąć i wyremontować Plac OMP. "PKP tylko obiecują"
0Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
0Prawdopodobnie najpiękniejsza przychodnia w Polsce - powstała na terenie dawnej kopalni w Katowicach
0Kolejna darowizna SRK dla pogórniczej gminy. 66 działek wartych ponad 6 mln zł
0Miliardy na bezpieczeństwo w JSW. W 2024 ponad 50 milionów więcej niż rok wcześniej
0
~Barakuda 2023-08-30
21:35:17
PiSowska propaganda sukcesu są ze się jak ścieki w kanalizacji. „Będzie” to jest słowo klucz. Wszystko będzie tylko nie wiadomo kiedy. Rządzą już 8 lat ale wszystko dopiero będzie. PiS nie jest w stanie wybudować nawet wychodka.
I zero samochodów można rozszyfrować skrót Izery. Zero, bo nie udało się przez tyle lat nic zrobić. W tym czasie zdążyli się zmieniać członkowie rad nadzorczych, zdążyli zarobić kolejny dyrektorzy, menadżerowie, wydaliśmy na te bzdury miliony złotych – i co ? I zero. Zero absolutne.
Izera to projekt, który jak widać z perspektywy czasu posłużył tylko do wyciągania kasy. Nie udało się stworzyć polskiego samochodu elektrycznego, nie udało się zbudować fabryki a co się udało? Pensje. Miliony trafiły na właściwe konta pisowskich działaczy, sióstr, braci, pociotków, kolegów.
~Sergio Piasecki 2023-08-30
22:48:36
"chcemy aby" - co za gówniana propaganda.
~Abisall 2023-08-30
22:49:51
Myślę że sukcesem będzie jak po prostu Izera BĘDZIE :)
~Misio Misiek 2023-08-30
22:50:06
Na razie pisiory wyrąbały las w Jaworznie. To ich dorobek przez 8 lat
~adamb 2023-09-01
03:11:24
Ja widzę pewną nieścisłość w tytule.
"Izera będzie samochodem marzeń", powinno być Izera jest samochodem marzeń, a to dlatego że na wieki będzie egzystowała tylko w marzeniach paru sprytnych i obrotnych chłopców.