To już pewne. Spółka ElectroMobility Poland SA wygrała rozpisany przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną oraz Urząd Miasta Jaworzna przetarg i za za 128 milionów złotych zostanie właścicielem działki o powierzchni 117 ha zlokalizowanej na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. To właśnie tam ma powstać fabryka Izery.
W wyniku postępowania przetargowego przeprowadzonego przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczna oraz Urząd Miasta Jaworzna, spółka ElectroMobility Poland SA zostanie właścicielem działki o powierzchni 117 ha. zlokalizowanej na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Tym samym spółka realizująca projekt polskiej marki samochodów elektrycznych Izera zostaje pierwszym inwestorem na terenie JOG – informuje Filip Szatanik, rzecznik prasowy UM Jaworzno.
Tym samym spółka realizująca projekt polskiej marki samochodów elektrycznych Izera zostaje pierwszym inwestorem na terenie JOG-u.
Informacja została ogłoszona przez Prezesa Zarządu Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej dr. Janusza Michałka, Prezydenta Jaworzna Pawła Silberta oraz Prezesa Zarządu ElectroMobility Poland Piotra Zarembę podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi.
Posiedzenie komisji przetargowej organizowane przez KSSE S.A. która z ramienia miasta zajmuje się zbywaniem terenów na terenie JOG-u , odbyło się we wtorek, 26 września 2023 r. Jedyną ofertę na zakup nieruchomości złożyła firma ElectroMobility Poland SA. Cena wywoławcza w przetargu wynosiła 128 milionów złotych. I właśnie taka jest kwota transakcji.
Data przekazania terenu, zgodnie z procedurą wynikającą ze specustawy, która określa warunki zbywania działek na terenie JOG, uzależniona jest od uzyskania niezbędnych zgód na sprzedaż od sejmowej Komisji Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.
Powstanie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego jest wynikiem konsekwentnych działań realizowanych od kilkunastu lat przez Prezydenta miasta Jaworzno Pawła Silberta. Jego celem było stworzenie dużej strefy przemysłowej, wychodzącej naprzeciw nieuchronnym zmianom przemysłowym w regionie. Proces przygotowawczy obejmował prace planistyczne, przyjęto Studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego Miasta Jaworzna z odpowiednimi funkcjami dla zespołu terenów przy funkcjonującej elektrowni oraz uchwalono Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego „Wojska Polskiego Północ”.
Obecnie realizowane są kolejne elementy założonego planu, w tym uzbrajanie strefy w niezbędne media: wodę, kanalizację, prąd, gaz oraz drogi. Gmina pozyskała 100 mln złotych z funduszów rządowych przeznaczonych na uzbrojenie wodno-kanalizacyjne.
Potwierdzenie przez ElectroMobility Poland intencji budowy fabryki samochodów elektrycznych "Izera" w Jaworznie to wyraźny sygnał że Jaworznicki Obszar Gospodarczy w naszym mieście ma szansę na odegranie kluczowej roli w nowych aktywnościach gospodarczych regionu. Wspierany przez pana premiera Morawieckiego pomysł na odbudowę polskiego przemysłu motoryzacyjnego ma głęboki sens i uzasadnienie. To również zaszczyt i wyzwanie, że to właśnie Jaworzno ma być polską stolicą elektromobilności – mówi Prezydent Miasta Paweł Silbert.
Katowicka SSE S.A. wraz Gminą Jaworzno utworzyła Jaworznicki Obszar Gospodarczy aktywizując inwestycyjnie pogórniczy teren w Jaworznie o łącznej pow. 365 ha.
Na mocy sukcesywnie podpisywanych od końca 2021 roku porozumień wraz ze spółką Electromobility Poland S.A., Ministerstwem Klimatu i Środowiska, Gminą Miasta Jaworzno, Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego oraz Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasów Państwowych pozyskaliśmy oraz przygotowaliśmy infrastrukturę techniczną terenu pod fabrykę samochodów elektrycznych – informuje dr Janusz Michałek, Prezes Zarządu KSSE S.A. - Jestem przekonany, że lokalizacja fabryki Izery – tak jak w przypadku innych inwestycji tego typu – przyczyni się do pozyskania kolejnych inwestorów branżowych na tym terenie, gdzie jeszcze pozostało ponad 100 ha do z zagospodarowania.
Wybór Jaworzna dla przyszłej fabryki Izery był podyktowany specyfiką przyszłych terenów inwestycyjnych m.in.: bliskością potencjalnych dostawców części i komponentów zlokalizowanych w regionie, dobrą infrastrukturą, zapleczem naukowym śląskich uczelni a także odpowiednim zapleczem umożliwiającym pozyskanie kompetentnych i doświadczonych pracowników zakładu.
Dla ElectroMobility Poland pozyskanie działki na terenie JOG-u jest krokiem milowym w realizowanym projekcie – informuje Piotr Zaremba, Prezes Zarządu ElectroMobility Poland.
Od ogłoszenia współpracy z naszym partnerem technologicznym realizujemy projekt zgodnie z ogłoszonym harmonogramem. Pozyskanie tytułu własności do gruntu na terenie JOG, które powinno nastąpić w ciągu kilku tygodni umożliwi nam ubieganie się o pozwolenie na budowę. Sam proces inwestycyjny chcemy rozpocząć na początku przyszłego roku – dodaje Zaremba.
Przypomnijmy, EMP chce jeszcze w tym roku pozyskać decyzję środowiskową, o którą wniosek złożyła w maju. W optymistycznym scenariuszu budowa fabryki miałaby się rozpocząć z początkiem 2024 r. Na koniec 2025 zapowiadane jest rozpoczęcie produkcji, a na połowę 2026 – sprzedaży.
Koszt budowy fabryki szacowany jest na 6 mld zł.
Teren, na którym ma powstać fabryka Izery, Jaworzno, na zasadzie wymiany, pozyskało w 2022 roku od Lasów Państwowych. Znajduje się on w okolicy jaworznickich elektrowni, w północno-zachodniej części miasta, przy węźle A4 z S1.
Tymczasem specjaliści twierdzą, że "im bardziej przesuwa się premiera Izery, tym bardziej wątpliwa staje się perspektywa rynkowego sukcesu auta".
Rywalizacja w segmencie elektromobilności stale się zaostrza, a liczba bateryjnych modeli w sprzedaży przekroczyła 110 i cały czas rośnie. Trzeba będzie przekonać klientów, że nasz produkt jest w co najmniej kilku dziedzinach lepszy niż oferta konkurencji – powiedział dla "Rp" Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Długo wyczekiwany, dofinansowany ze środków Skarbu Państwa, projekt, wciąż jest w powijakach. Nie przeszkadza to jednak EMP rozpływać się nad "potencjałem technologicznym Izery". Wszystko wskazuje na to, że zdaniem spółki polskie e-auto będzie spełnieniem technologicznych marzeń Polaków.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
GZM aspiruje do miana „drugiej Warszawy”? Rusza przebudowa strategicznego terminalu kolejowego w Sławkowie
658Zamiast hałdy – beton. Śląskie firmy chcą zagospodarować górniczy odpad dla cementowni
645Wielki test miejskiej infrastruktury. Katowice gotowe na ekstremalne opady
556Przełom dla polskiej zbrojeniówki. Firmy z sektora obronnego ze wsparciem stref ekonomicznych
555Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
439Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -1Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
+1 / -0Katowice zakończyły inwestycję za 30 mln zł. 41 mieszkań w odrestaurowanych kamienicach oddanych lokatorom
+1 / -0S11 na Śląsku z decyzją środowiskową. Obwodnica Tarnowskich Gór coraz bliżej realizacji
+1 / -0W Gliwicach powstanie nowy park przemysłowy. Inwestycja za 50 mln euro
+1 / -0Zabrze i Ruda Śląska z nowymi parkami handlowymi. Otwarcie planowane na 2027 rok
0PGG odzyskuje ciepło z kopalń. Po ruchu Wesoła czas na Ziemowita, Rydułtowy i Sośnicę
0Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
0“Traktują ludzi gorzej niż świnie”, "Ludzie płaczą, bo nie wiedzą, co będzie dalej". Pracownicy Eko-Okien o nieoficjalnej likwidacji zakładu w Wodzisławiu Śląskim
0Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
0