To już pewne. Spółka ElectroMobility Poland SA wygrała rozpisany przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną oraz Urząd Miasta Jaworzna przetarg i za za 128 milionów złotych zostanie właścicielem działki o powierzchni 117 ha zlokalizowanej na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. To właśnie tam ma powstać fabryka Izery.
W wyniku postępowania przetargowego przeprowadzonego przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczna oraz Urząd Miasta Jaworzna, spółka ElectroMobility Poland SA zostanie właścicielem działki o powierzchni 117 ha. zlokalizowanej na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Tym samym spółka realizująca projekt polskiej marki samochodów elektrycznych Izera zostaje pierwszym inwestorem na terenie JOG – informuje Filip Szatanik, rzecznik prasowy UM Jaworzno.
Tym samym spółka realizująca projekt polskiej marki samochodów elektrycznych Izera zostaje pierwszym inwestorem na terenie JOG-u.
Informacja została ogłoszona przez Prezesa Zarządu Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej dr. Janusza Michałka, Prezydenta Jaworzna Pawła Silberta oraz Prezesa Zarządu ElectroMobility Poland Piotra Zarembę podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi.
Posiedzenie komisji przetargowej organizowane przez KSSE S.A. która z ramienia miasta zajmuje się zbywaniem terenów na terenie JOG-u , odbyło się we wtorek, 26 września 2023 r. Jedyną ofertę na zakup nieruchomości złożyła firma ElectroMobility Poland SA. Cena wywoławcza w przetargu wynosiła 128 milionów złotych. I właśnie taka jest kwota transakcji.
Data przekazania terenu, zgodnie z procedurą wynikającą ze specustawy, która określa warunki zbywania działek na terenie JOG, uzależniona jest od uzyskania niezbędnych zgód na sprzedaż od sejmowej Komisji Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.
Powstanie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego jest wynikiem konsekwentnych działań realizowanych od kilkunastu lat przez Prezydenta miasta Jaworzno Pawła Silberta. Jego celem było stworzenie dużej strefy przemysłowej, wychodzącej naprzeciw nieuchronnym zmianom przemysłowym w regionie. Proces przygotowawczy obejmował prace planistyczne, przyjęto Studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego Miasta Jaworzna z odpowiednimi funkcjami dla zespołu terenów przy funkcjonującej elektrowni oraz uchwalono Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego „Wojska Polskiego Północ”.
Obecnie realizowane są kolejne elementy założonego planu, w tym uzbrajanie strefy w niezbędne media: wodę, kanalizację, prąd, gaz oraz drogi. Gmina pozyskała 100 mln złotych z funduszów rządowych przeznaczonych na uzbrojenie wodno-kanalizacyjne.
Potwierdzenie przez ElectroMobility Poland intencji budowy fabryki samochodów elektrycznych "Izera" w Jaworznie to wyraźny sygnał że Jaworznicki Obszar Gospodarczy w naszym mieście ma szansę na odegranie kluczowej roli w nowych aktywnościach gospodarczych regionu. Wspierany przez pana premiera Morawieckiego pomysł na odbudowę polskiego przemysłu motoryzacyjnego ma głęboki sens i uzasadnienie. To również zaszczyt i wyzwanie, że to właśnie Jaworzno ma być polską stolicą elektromobilności – mówi Prezydent Miasta Paweł Silbert.
Katowicka SSE S.A. wraz Gminą Jaworzno utworzyła Jaworznicki Obszar Gospodarczy aktywizując inwestycyjnie pogórniczy teren w Jaworznie o łącznej pow. 365 ha.
Na mocy sukcesywnie podpisywanych od końca 2021 roku porozumień wraz ze spółką Electromobility Poland S.A., Ministerstwem Klimatu i Środowiska, Gminą Miasta Jaworzno, Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego oraz Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasów Państwowych pozyskaliśmy oraz przygotowaliśmy infrastrukturę techniczną terenu pod fabrykę samochodów elektrycznych – informuje dr Janusz Michałek, Prezes Zarządu KSSE S.A. - Jestem przekonany, że lokalizacja fabryki Izery – tak jak w przypadku innych inwestycji tego typu – przyczyni się do pozyskania kolejnych inwestorów branżowych na tym terenie, gdzie jeszcze pozostało ponad 100 ha do z zagospodarowania.
Wybór Jaworzna dla przyszłej fabryki Izery był podyktowany specyfiką przyszłych terenów inwestycyjnych m.in.: bliskością potencjalnych dostawców części i komponentów zlokalizowanych w regionie, dobrą infrastrukturą, zapleczem naukowym śląskich uczelni a także odpowiednim zapleczem umożliwiającym pozyskanie kompetentnych i doświadczonych pracowników zakładu.
Dla ElectroMobility Poland pozyskanie działki na terenie JOG-u jest krokiem milowym w realizowanym projekcie – informuje Piotr Zaremba, Prezes Zarządu ElectroMobility Poland.
Od ogłoszenia współpracy z naszym partnerem technologicznym realizujemy projekt zgodnie z ogłoszonym harmonogramem. Pozyskanie tytułu własności do gruntu na terenie JOG, które powinno nastąpić w ciągu kilku tygodni umożliwi nam ubieganie się o pozwolenie na budowę. Sam proces inwestycyjny chcemy rozpocząć na początku przyszłego roku – dodaje Zaremba.
Przypomnijmy, EMP chce jeszcze w tym roku pozyskać decyzję środowiskową, o którą wniosek złożyła w maju. W optymistycznym scenariuszu budowa fabryki miałaby się rozpocząć z początkiem 2024 r. Na koniec 2025 zapowiadane jest rozpoczęcie produkcji, a na połowę 2026 – sprzedaży.
Koszt budowy fabryki szacowany jest na 6 mld zł.
Teren, na którym ma powstać fabryka Izery, Jaworzno, na zasadzie wymiany, pozyskało w 2022 roku od Lasów Państwowych. Znajduje się on w okolicy jaworznickich elektrowni, w północno-zachodniej części miasta, przy węźle A4 z S1.
Tymczasem specjaliści twierdzą, że "im bardziej przesuwa się premiera Izery, tym bardziej wątpliwa staje się perspektywa rynkowego sukcesu auta".
Rywalizacja w segmencie elektromobilności stale się zaostrza, a liczba bateryjnych modeli w sprzedaży przekroczyła 110 i cały czas rośnie. Trzeba będzie przekonać klientów, że nasz produkt jest w co najmniej kilku dziedzinach lepszy niż oferta konkurencji – powiedział dla "Rp" Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Długo wyczekiwany, dofinansowany ze środków Skarbu Państwa, projekt, wciąż jest w powijakach. Nie przeszkadza to jednak EMP rozpływać się nad "potencjałem technologicznym Izery". Wszystko wskazuje na to, że zdaniem spółki polskie e-auto będzie spełnieniem technologicznych marzeń Polaków.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6963,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
634Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
571Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
493Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
491Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0