Inwestycje i nieruchomości

Chińczycy wesprą fabrykę Izery. Wiadomo, jakie modele Geely będą wyjeżdżać z Jaworzna

2023-12-04, Autor: mz

To już niemal pewne: Geely będzie produkować modele swoich marek w fabryce Izery w Jaworznie. Ostateczne ustalenia mają prowadzić do wyboru dwóch modeli chińskiego właściciela. Ma to pozwolić na takie moce produkcyjne, by zapewnić rentowność zakładu i planowaną skalę.

Reklama

O tym, że w fabryce Izery w Jaworznie mogą powstawać także samochody chińskiego producenta Geely, już pisaliśmy <<Geely będzie produkować auta w Jaworznie? Jest nowy pomysł na fabrykę Izery>>

Taki temat jest dziś na stole, ale nie został jeszcze ostatecznie przesądzony - mówił Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland, na początku września.

Przypomnijmy, polska marka samochodów elektrycznych powstaje we współpracy z potentatem globalnego rynku motoryzacyjnego – Geely. Partner technologiczny Izery jest twórcą nowoczesnej platformy technologicznej SEA, która będzie wykorzystywana w samochodach marki Izera. Firma ElectroMobility Poland, będąca właścicielem tej marki, zakupiła licencję na technologię, którą będzie mogła rozwijać i dostosowywać do potrzeb Izery.

Geely wesprze fabrykę Izery. Te modele chińskiego giganta będą wyjeżdżać z Jaworzna

Teraz o postępach w sprawie donosi "Rzeczpospolita". jak się dowiadujemy, wiadomo już, jakie modele chińskiego giganta będą produkowane w Polsce. Rozważane modele to elektryczne Volvo EX30 oraz Smart#1, a w obrębie rozmów jest również chiński Zeekr, którego modele 001 oraz X już można kupić w Europie. Wszystkie rozważane auta są produkowane na tej samej platformie co Izera.

Należy przypuszczać, że auta marek Geely będą stanowić większość, a ich rozpoznawalność na rynku pozwoliłaby skompletować zamówienia dla wypełnienia możliwości zakładu. EMP dotąd określała je na 100 tys. samochodów rocznie — ocenia "Rzeczpospolita".

Rozmowy wciąż trwają, a władze polskiej spółki póki co wciąż nie zdradają szczegółów. Ostateczne ustalenia mają prowadzić do wyboru dwóch modeli chińskiego właściciela i to one mają na początku stanowić trzon produkcji w Jaworznie.

Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, pierwsze egzemplarze Izery mają powstać pod koniec 2025 r., a wiosną 2026 r. będą już jeździć po drogach. W przyszłym roku ma ruszyć budowa fabryki. Niedawno spółka Electromobility Poland odpowiedzialna za projekt Izery zakupiła od miasta działkę na której ma stanąć fabryka za 128 mln zł.

__

Nie ma fabryki, nie ma Izery. Ale są pozytywne recenzje

Fabryka samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie ma zostać uruchomiona w grudniu 2025 roku - tak wynika z harmonogramu przedstawionego przez odpowiedzialną za projekt spółkę ElectroMobility Poland. Koszt budowy fabryki szacowany jest na 6 mld zł.

Długo wyczekiwany, dofinansowany ze środków Skarbu Państwa, projekt, wciąż jest w powijakach.

Przypomnijmy, że Geely, która ma udostępnić ElectroMobility Poland wspomnianą platformę, trafiła na czarną listę ukraińskiej Narodowej Agencji ds. Zapobiegania Korupcji za swoje interesy w Rosji. W dodatku spółka dopiero od niedawna jest w posiadaniu terenu pod fabrykę w Jaworznie <<Milowy krok do budowy fabryki Izery. EMP wygrała przetarg na teren w Jaworznie>>.

Na wyboistej drodze do budowy polskiego elektryka wciąż pojawiają się znaki zapytania i nowe pomysły. Jednym z nich jest choćby projekt, wedle którego Izera ma jeździć na minuty <<Kolejny zwrot akcji w sprawie Izery. Polski elektryk ma jeździć na minuty>>.

Nie przeszkadza to jednak EMP rozpływać się nad "potencjałem technologicznym Izery". Wszystko wskazuje na to, że zdaniem spółki polskie e-auto będzie spełnieniem marzeń Polaków.
Więcej na ten temat pisaliśmy <<Zwinna, bardzo bezpieczna. Izera ma być spełnieniem technologicznych marzeń Polaków>>.

Eksperci: Izera "spóźniona na rynkowy sukces"

Tymczasem specjaliści twierdzą, że "im bardziej przesuwa się premiera Izery, tym bardziej wątpliwa staje się perspektywa rynkowego sukcesu auta".

Rywalizacja w segmencie elektromobilności stale się zaostrza, a liczba bateryjnych modeli w sprzedaży przekroczyła 110 i cały czas rośnie. Trzeba będzie przekonać klientów, że nasz produkt jest w co najmniej kilku dziedzinach lepszy niż oferta konkurencji – powiedział dla "Rp" Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 481

Prezentacje firm