Już oficjalnie. W wyniku postępowania przetargowego, przeprowadzonego przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną oraz Urząd Miejski w Jaworznie, spółka ElectroMobility Poland formalnie została właścicielem działki o powierzchni 117 ha zlokalizowanej na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG), na którym ma powstać fabryka Izery. Tym samym spółka realizująca projekt polskiej marki samochodów elektrycznych została pierwszym inwestorem na terenie JOG-u. W minionym tygodniu na rachunek miasta wpłynęły środki w kwocie 128 mln zł z tytułu sprzedaży działki. 13 listopada 2023 r. prezydent Jaworzna Paweł Silbert oraz przedstawiciele EMP notarialnie poświadczyli zakup nieruchomości inwestycyjnej.
Zakończyła się procedura oficjalnego nabycia terenu pod budowę fabryki samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie.
Przypomnijmy, pod koniec września spółka ElectroMobility Poland SA wygrała rozpisany przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną oraz Urząd Miasta Jaworzna przetarg i za za 128 milionów złotych zostanie właścicielem działki o powierzchni 117 ha zlokalizowanej na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. To właśnie tam ma powstać fabryka polskiego elektryka. <<Milowy krok do budowy fabryki Izery. EMP wygrała przetarg na teren w Jaworznie>>
Teraz, za pozyskane 100 mln zł z funduszy rządowych, gmina rozpocznie budowę sieci wod-kan oraz stacji uzdatniania wody na terenach po kopalni Jan Kanty. Kolejne 250 mln zł pozyskanych środków zewnętrznych wkrótce będzie przedmiotem ogłoszenia przetargowego na wykonanie inwestycji drogowych, koniecznych do pełnego uzbrojenia terenów inwestycyjnych Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.
Głównym zadaniem, które stoi teraz przed miastem, jest budowa infrastruktury technicznej, obsługującej obszar gospodarczy.
Chodzi głównie o szkieletowy układ drogowy, system odwodnieniowy, sieci wodociągowo-kanalizacyjne - wyjaśnia jaworznicki magistrat. - Na uzbrojenie w sieci wod.-kan. pozyskano ze środków zewnętrznych już 100 mln zł dofinansowania. Dzięki budowie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej poprawi się jakość całego systemu odprowadzania wód w tym rejonie, tym samym ustaną problemy z kanalizacją przy ul. Energetyków i okolic. Często zgłaszane problemy przez mieszkańców i radnych z tej okolicy zostaną rozwiązane dzięki inwestycjom wod-kan w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym. Kolejne 250 mln zł z rządowego Funduszu Inwestycji Strategicznych zostało pozyskane na budowę infrastruktury drogowej na terenie JOG.
Zakres drogowy w ramach pozyskanych środków zewnętrznych obejmuje kompleksową przebudowę ul. Wojska Polskiego, wprowadzenie rond, budowę nowego skrzyżowania ul. Wojska Polskiego z DK 79 w postaci wiaduktu łączącego dwie strefy inwestycyjne. Budowa całego śladu wraz z drogami rowerowymi ulicy Mysłowickiej, obudowa terenu JOG siecią dróg z wyprowadzeniem ruchu estakadami. Jednym z ważniejszych zadań poprawiających ruch na drodze wylotowej z miasta w stronę Katowic będzie poszerzenie jezdni – czyli likwidacja tzw. „wąskiego gardła” na wiadukcie kolejowym przy centrum handlowym Designer Outlet Center. Gmina posiada stosowne pozwolenia i porozumienia z sąsiadującym Sosnowcem na prowadzenie całości inwestycji.
Powstanie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego jest wynikiem konsekwentnych działań realizowanych od kilkunastu lat przez Prezydenta Miasta Jaworzna Pawła Silberta. Jego celem było stworzenie dużej strefy przemysłowej, wychodzącej naprzeciw nieuchronnym zmianom przemysłowym w regionie. Proces przygotowawczy obejmował prace planistyczne, przyjęto Studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego Miasta Jaworzna z odpowiednimi funkcjami dla zespołu terenów przy funkcjonującej elektrowni oraz uchwalono Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego „Wojska Polskiego Północ”.
Wybór Jaworzna dla przyszłej fabryki Izery był podyktowany specyfiką przyszłych terenów inwestycyjnych m.in.: bliskością potencjalnych dostawców części i komponentów zlokalizowanych w regionie, dobrą infrastrukturą, zapleczem naukowym śląskich uczelni a także odpowiednim zapleczem umożliwiającym pozyskanie kompetentnych i doświadczonych pracowników zakładu.
Dla ElectroMobility Poland pozyskanie działki na terenie JOG-u jest krokiem milowym w realizowanym projekcie – informuje Piotr Zaremba, Prezes Zarządu ElectroMobility Poland.
Od ogłoszenia współpracy z naszym partnerem technologicznym realizujemy projekt zgodnie z ogłoszonym harmonogramem. Pozyskanie tytułu własności do gruntu na terenie JOG, które powinno nastąpić w ciągu kilku tygodni umożliwi nam ubieganie się o pozwolenie na budowę. Sam proces inwestycyjny chcemy rozpocząć na początku przyszłego roku – dodaje Zaremba.
Przypomnijmy, EMP chce jeszcze w tym roku pozyskać decyzję środowiskową, o którą wniosek złożyła w maju. W optymistycznym scenariuszu budowa fabryki miałaby się rozpocząć z początkiem 2024 r. Na koniec 2025 zapowiadane jest rozpoczęcie produkcji, a na połowę 2026 – sprzedaży.
Koszt budowy fabryki szacowany jest na 6 mld zł.
Teren, na którym ma powstać fabryka Izery, Jaworzno, na zasadzie wymiany, pozyskało w 2022 roku od Lasów Państwowych. Znajduje się on w okolicy jaworznickich elektrowni, w północno-zachodniej części miasta, przy węźle A4 z S1.
Tymczasem specjaliści twierdzą, że "im bardziej przesuwa się premiera Izery, tym bardziej wątpliwa staje się perspektywa rynkowego sukcesu auta".
Rywalizacja w segmencie elektromobilności stale się zaostrza, a liczba bateryjnych modeli w sprzedaży przekroczyła 110 i cały czas rośnie. Trzeba będzie przekonać klientów, że nasz produkt jest w co najmniej kilku dziedzinach lepszy niż oferta konkurencji – powiedział dla "Rp" Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Długo wyczekiwany, dofinansowany ze środków Skarbu Państwa, projekt, wciąż jest w powijakach. Nie przeszkadza to jednak EMP rozpływać się nad "potencjałem technologicznym Izery". Wszystko wskazuje na to, że zdaniem spółki polskie e-auto będzie spełnieniem technologicznych marzeń Polaków.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
1220Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
828"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
652Śląscy samorządowcy: "CPK nie zwalnia. Trzeba zatrzymać te szkodliwe działania!"
599Połączy Małopolskę ze Śląskiem. Ruszyła budowa wiaduktu nad linią kolejową E30
597Pociągi Bytom-Gliwice z rekordem frekwencji. GZM: Opłaca się stawiać na szynę
+3 / -0Globalny lider branży elektroniki wybuduje w Katowicach nowoczesny kampus
+3 / -0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
+2 / -0Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
+2 / -0Nowoczesność i historyczna przestrzeń. Tak będzie wyglądał HUB Gamingowy w Katowicach
+2 / -0"Bóg, honor, autostrada". Jaworzno idzie na noże ze Stalexportem w sprawie rozbudowy A4
0Nieruchomości na Śląsku – przyszłość, trendy, wyzwania (wideo)
0Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
0KSSENON w Żorach ma już ponad miesiąc. Jak "sprawuje się" flagowy projekt KSSE? Sprawdzamy!
0Śląscy samorządowcy: "CPK nie zwalnia. Trzeba zatrzymać te szkodliwe działania!"
0