Czy Izerę będziemy mogli nazwać polskim samochodem. Może tak, za kilka lat. Jeśli faktycznie auta będą powstawać w Jaworznie, to będą to składaki z kluczowymi częściami z zagranicy, zaprojektowane przez zagranicznych inżynierów. Piotr Zaremba, prezes Electromobility Poland dał do zrozumienia w Sejmie, że Polska straciła kompetencje do produkcji własnych samochodów, a dopiero Izera drugiej generacji będzie mogła być nazwana pojazdem polskim.
Piotr Zaremba zdawał relację posłom 29 października podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu na rzecz Rozwoju Elektromobilności i Energetyki Prosumenckiej.
Informacje, które przekazał są niczym kubeł zimnej wody dla wszystkich, którzy uwierzyli, że Polska będzie mieć swój polski samochód.
- Polska straciła kompetencje projektowania i budowania samochodów, fabryk samochodowych. Wiemy to, bo pytaliśmy polskie firmy, czy są nam w stanie w tym pomóc i okazało się, że nie bardzo potrafią. Te kompetencje 15, 20 lat temu zostały wyprowadzone poza Polskę i teraz mrówczą pracą krok po kroku musimy je sprowadzić z powrotem.
Widzimy to nawet po naszym zespole. Kluczowe osoby odpowiedzialne za projekt to Polacy, którzy wrócili z zagranicy, żeby pracować w Electromobility Poland. Oni jakiś czas temu zauważyli, że jeśli chcą iść wyżej, to muszą wyjechać do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji a dziś wracają, bo jest projekt, w którym mogą wykorzystać swoje doświadczenie – mówił Piotr Zaremba.
Na pierwszym etapie EMP chce pozyskać licencję na platformę dla Izery. Wg Zaremby projektowanie teraz platformy byłoby wymyślaniem koła na nowo.
- Przy małej skali 100 tys. auto rocznie w porównaniu do gigantów tworzenie własnej platformy nie jest ekonomicznie uzasadnione – mówił.
Platforma to mówiąc prosto podłoga z układem jezdnym, kierowniczym, hamulcowym i miejscem na baterię. Na tej platformie mają powstawać trzy modele samochodów. Nadwozia powstaną przy współpracy z „integratorem technicznym doświadczonym w projektowaniu i wdrażaniu do produkcji, by mieć się od kogo uczyć”. Integratorem, czyli mówiąc wprost – producentem aut z zagranicy.
- Nie można powiedzieć, że mamy 500 inżynierów i potrafimy budować sami, bo to by się skończyło wielką porażką. Musimy krok po kroku budować zespół, a jednocześnie budować samochody. Stąd pomysł na współpracę ramię w ramię z integratorem technicznym, żeby inżynierowie się uczyli po to, by za kilka lat kolejne generacje Izery projektować samodzielnie. Innej drogi nie ma. Trzeba być pragmatycznym i nie obrażać się na rzeczywistość – mówił prezes EMP.
Same baterie też będą kupowane za granicą. Według Piotra Zaremby w Polsce nie ma firmy, która byłaby w stanie zapewnić odpowiednią liczbę baterii.
- Rozmawialiśmy z wszystkimi największymi. Tu są bariery techniczne, kapitałowe, ale firmy te mają potencjał, żeby za 5, 10 lat odpowiednią ilość baterii produkować – mówił prezes przekonując, że też trzeba dobrze wybrać, ponieważ bateria stanowi 40 proc. ceny samochodu elektrycznego.
Zaznaczył, że to, co będzie od samego początku polonizowane w maksymalnym zakresie, to łańcuch dostaw. Już do pierwszych modeli od 40 do 80 proc. komponentów może pochodzić od polskich wytwórców. Będą to przede wszystkim komponenty do budowy nadwozia, bo tu, wg P. Zaremby, mamy kompetencje.
Prezes EMP pokazał slajd, z którego wynika, że przy uruchomieniu produkcji w 2024 roku, po ośmiu latach gama modeli urośnie do czterech, sprzedaż roczna wyniesie 150 tys. pojazdów. W Polsce ma się sprzedawać 30 proc. aut, a liczba komponentów wytwarzanych w Polsce ma sięgać 40 – 80 proc. Z tego 30 – 70 proc. może powstawać w woj. śląskim. Na starcie Izera ma oferować trzy modele w segmencie C – hatchback, kombi i suv. Segment C to terytorium, w którym królują golf, astra czy focus. Gamę modeli ma uzupełnić z czasem auto mniejsze, miejskie, z segmentu B.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
995Śląscy samorządowcy: "CPK nie zwalnia. Trzeba zatrzymać te szkodliwe działania!"
668KSSENON w Żorach ma już ponad miesiąc. Jak "sprawuje się" flagowy projekt KSSE? Sprawdzamy!
548"Bóg, honor, autostrada". Jaworzno idzie na noże ze Stalexportem w sprawie rozbudowy A4
542Wspaniałe wieści dla Katowic! Ponad 309 mln zł dofinansowania na Hub gamingowo-technologiczny
456Pociągi Bytom-Gliwice z rekordem frekwencji. GZM: Opłaca się stawiać na szynę
+3 / -0Globalny lider branży elektroniki wybuduje w Katowicach nowoczesny kampus
+3 / -0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
+2 / -0Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
+2 / -0Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
+1 / -0Ruda Śląska w dziesiątce szczęśliwców. Wielki Piec huty "Pokój" ocalony
0Chińczycy wesprą fabrykę Izery. Wiadomo, jakie modele Geely będą wyjeżdżać z Jaworzna
0Tychy będą tworzyć komponenty do "elektryków". Chiński inwestor postawi fabrykę za 160 mln złotych
0Już jest! Największa w Polsce elektrownia słoneczna uruchomiona (wideo)
0W Rudzie Śląskiej powstał klaster energii i wodoru
0