Czy Izerę będziemy mogli nazwać polskim samochodem. Może tak, za kilka lat. Jeśli faktycznie auta będą powstawać w Jaworznie, to będą to składaki z kluczowymi częściami z zagranicy, zaprojektowane przez zagranicznych inżynierów. Piotr Zaremba, prezes Electromobility Poland dał do zrozumienia w Sejmie, że Polska straciła kompetencje do produkcji własnych samochodów, a dopiero Izera drugiej generacji będzie mogła być nazwana pojazdem polskim.
Piotr Zaremba zdawał relację posłom 29 października podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu na rzecz Rozwoju Elektromobilności i Energetyki Prosumenckiej.
Informacje, które przekazał są niczym kubeł zimnej wody dla wszystkich, którzy uwierzyli, że Polska będzie mieć swój polski samochód.
- Polska straciła kompetencje projektowania i budowania samochodów, fabryk samochodowych. Wiemy to, bo pytaliśmy polskie firmy, czy są nam w stanie w tym pomóc i okazało się, że nie bardzo potrafią. Te kompetencje 15, 20 lat temu zostały wyprowadzone poza Polskę i teraz mrówczą pracą krok po kroku musimy je sprowadzić z powrotem.
Widzimy to nawet po naszym zespole. Kluczowe osoby odpowiedzialne za projekt to Polacy, którzy wrócili z zagranicy, żeby pracować w Electromobility Poland. Oni jakiś czas temu zauważyli, że jeśli chcą iść wyżej, to muszą wyjechać do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji a dziś wracają, bo jest projekt, w którym mogą wykorzystać swoje doświadczenie – mówił Piotr Zaremba.
Na pierwszym etapie EMP chce pozyskać licencję na platformę dla Izery. Wg Zaremby projektowanie teraz platformy byłoby wymyślaniem koła na nowo.
- Przy małej skali 100 tys. auto rocznie w porównaniu do gigantów tworzenie własnej platformy nie jest ekonomicznie uzasadnione – mówił.
Platforma to mówiąc prosto podłoga z układem jezdnym, kierowniczym, hamulcowym i miejscem na baterię. Na tej platformie mają powstawać trzy modele samochodów. Nadwozia powstaną przy współpracy z „integratorem technicznym doświadczonym w projektowaniu i wdrażaniu do produkcji, by mieć się od kogo uczyć”. Integratorem, czyli mówiąc wprost – producentem aut z zagranicy.
- Nie można powiedzieć, że mamy 500 inżynierów i potrafimy budować sami, bo to by się skończyło wielką porażką. Musimy krok po kroku budować zespół, a jednocześnie budować samochody. Stąd pomysł na współpracę ramię w ramię z integratorem technicznym, żeby inżynierowie się uczyli po to, by za kilka lat kolejne generacje Izery projektować samodzielnie. Innej drogi nie ma. Trzeba być pragmatycznym i nie obrażać się na rzeczywistość – mówił prezes EMP.
Same baterie też będą kupowane za granicą. Według Piotra Zaremby w Polsce nie ma firmy, która byłaby w stanie zapewnić odpowiednią liczbę baterii.
- Rozmawialiśmy z wszystkimi największymi. Tu są bariery techniczne, kapitałowe, ale firmy te mają potencjał, żeby za 5, 10 lat odpowiednią ilość baterii produkować – mówił prezes przekonując, że też trzeba dobrze wybrać, ponieważ bateria stanowi 40 proc. ceny samochodu elektrycznego.
Zaznaczył, że to, co będzie od samego początku polonizowane w maksymalnym zakresie, to łańcuch dostaw. Już do pierwszych modeli od 40 do 80 proc. komponentów może pochodzić od polskich wytwórców. Będą to przede wszystkim komponenty do budowy nadwozia, bo tu, wg P. Zaremby, mamy kompetencje.
Prezes EMP pokazał slajd, z którego wynika, że przy uruchomieniu produkcji w 2024 roku, po ośmiu latach gama modeli urośnie do czterech, sprzedaż roczna wyniesie 150 tys. pojazdów. W Polsce ma się sprzedawać 30 proc. aut, a liczba komponentów wytwarzanych w Polsce ma sięgać 40 – 80 proc. Z tego 30 – 70 proc. może powstawać w woj. śląskim. Na starcie Izera ma oferować trzy modele w segmencie C – hatchback, kombi i suv. Segment C to terytorium, w którym królują golf, astra czy focus. Gamę modeli ma uzupełnić z czasem auto mniejsze, miejskie, z segmentu B.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Duża inwestycja w Pyrzowicach. Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu Katowice Airport
601Historyczna inwestycja Polonii Bytom za 26 mln złotych wkracza w drugi etap
560Bytom inwestuje w energię z biogazu. 31,5 mln zł na nową instalację
502Związkowcy o Elektrowni Rybnik: dokument z 2020 r. nie ma dla nas mocy. Elektrownia mogłaby podziałać jeszcze kilkanaście lat (wideo)
483Najem zwrotny - rewolucja w inwestowaniu w nieruchomości
406Nie było żadnej, będą dwie fabryki. Boom na wodorowe inwestycje w województwie śląskim
+4 / -1W Katowicach, w miejscu dawnego dworca autobusowego, wyrosną trzy nowe wieże (wizualizacje)
+3 / -0Z Rybnika do Gliwic Kolejami Śląskimi. Linia S17 coraz popularniejsza
+3 / -0Duża inwestycja w Pyrzowicach. Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu Katowice Airport
+2 / -0To będzie przełom w świecie skoków. Śląskie firmy tworzą rewolucyjny projekt
+2 / -0PiS do PO ws. Elektrowni Rybnik: weźcie się do roboty!
0PGE GiEK: pismo z 2020 roku o Elektrowni Rybnik ma moc prawną
0Katowice rozbudują Inteligentny System Transportowy o dwie nowe lokalizacje
0Duża inwestycja w Pyrzowicach. Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu Katowice Airport
0Bytom inwestuje w energię z biogazu. 31,5 mln zł na nową instalację
0