Inwestycje i nieruchomości

Budowa obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44: most nad Wisłą spiął Śląsk z Małopolską

2024-03-23, Autor: mz

Konstrukcja mostu nad Wisłą, budowanego w ramach obwodnicy Oświęcimia, połączyła oba brzegi rzeki. Przeprawa ma 432 m (dla jezdni lewej) oraz 420 m (dla jezdni prawej) długości i leży na terenie gmin Bojszowy w województwie śląskim i Oświęcim w Małopolsce. - W najbliższych tygodniach planujemy połączenie segmentów drugiego mostu, powstającego nad Sołą - zapowiada GDDKiA.

Reklama

Województwa małopolskie i śląskie połączone zostały mostem na Wiśle, który będzie elementem powstającej obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44.
Zakończyliśmy nasuwanie segmentów mostu. Siłowniki pchały konstrukcję ważącą 10 tysięcy ton dla każdej jezdni. Do przesunięcia było 17 segmentów dla jezdni w kierunku Krakowa i dla jezdni w kierunku Mysłowic. Każdy z nich ma 12m szerokości, do 27,5 m długości i 3,6m wysokości, a waży maksymalnie ok. 600 t. - czytamy w poście na facebookowym profilu GDDKiA.

"Przesuńże segment"

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, most nad Wisłą powstawał techniką nasuwania podłużnego.

Na zachodnim, śląskim brzegu rzeki zbudowano stanowisko prefabrykacji. To właśnie na nim przygotowywaliśmy kolejne segmenty mostu układając w szalunku zbrojenie i betonując je - relacjonuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA. - Po stężeniu betonu i sprężeniu segmentu wykonana część mostu była wysuwana ze stanowiska prefabrykacji za pomocą siłowników na wschód, na zbudowane już podpory przyszłego mostu, wraz z wykonanymi wcześniej segmentami przęsła.

Dla każdej jezdni funkcjonowało osobne stanowisko prefabrykacji. Przygotowanie każdego segmentu trwało około pięć dni, a jego wysunięcie pięć godzin. Siłowniki przesuwały go w tempie 5,5 m/h. Każdy kolejny segment wydłużał konstrukcję mostu.

Tym samym segment, który dziś „dotarł” na drugi brzeg Wisły, to równocześnie pierwszy, który opuścił śląską stronę rzeki. Do budowy jezdni w kierunku Krakowa powstało 17 segmentów, a jezdnia w kierunku Mysłowic składa się także z 17 takich części -  tłumaczy Kacper Michna.

Będzie druga przeprawa

Druga przeprawa jest budowana nad Sołą. Jest dłuższa, ma 463 m, i powstaje w dwóch technologiach. Część przebiegająca bezpośrednio nad ziemią, m.in. nad ul. Legionów oraz stawem Kamieniec, powstała z gotowych, prefabrykowanych belek.

Łącznie na podporach mostu położyliśmy ich 99, a do ułożenia pozostało jeszcze dziewięć na jezdni nad ul. Legionów. Największe belki mają 23,5 m długości i ważą 26 ton - mówi Kacper Michna.

Część mostu zbudowana w ten sposób ma łącznie 136,4 m (16,8 m nad ul. Legionów i 119,6 m nad stawem Kamieniec). 

Na wózek

Główna część obiektu, przechodząca nad Sołą, została zbudowana techniką nawisową. W tej metodzie wykorzystuje się tzw. wózki. Deskowanie przyszłego segmentu mostu jest podwieszone do specjalnego wózka zamontowanego na już istniejącej części mostu.

Cała ta konstrukcja „wisi” na budowanym obiekcie, stąd nazwa techniki. Po zabetonowaniu segmentu o długości około 5 metrów wózek z szalunkami przesuwa się na nowy element i powtarza proces. 


Zwornik, czyli połączenie przęseł powstających z obu brzegów, będzie miał 2 m długości i 12 m szerokości. Jak dotąd na jezdni w kierunku Krakowa powstało 50 segmentów.

Jak informuje GDDKiA, do połączenia obu części mostu na jezdni w kierunku Krakowa brakuje już jedynie 7 m. Jezdnia w kierunku Mysłowic będzie budowana w kolejnym etapie.

DK44 obwodnica Oświęcimia

Obwodnica Oświęcimia będzie nową drogą długości nieco ponad 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej.

Trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina. 

Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:  

  • z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy);  
  • z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe;  
  • z ul. Wojewódzką w Pławach (rondo turbinowe);  
  • z ul. Legionów (droga wojewódzka nr 933) (rondo turbinowe);  
  • z ul. Jagiełły (droga wojewódzka nr 948) (rondo turbinowe);  
  • z ul. Zatorską (obecna DK44; koniec obwodnicy) (rondo). 

Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku. Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w II połowie 2025 roku. Stopień zaawansowania prac wynosi 54 proc.

Koszt inwestycji to 0,5 mld zł, w tym 164,4 mln zł pochodzi z dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm