Konstrukcja mostu nad Wisłą, budowanego w ramach obwodnicy Oświęcimia, połączyła oba brzegi rzeki. Przeprawa ma 432 m (dla jezdni lewej) oraz 420 m (dla jezdni prawej) długości i leży na terenie gmin Bojszowy w województwie śląskim i Oświęcim w Małopolsce. - W najbliższych tygodniach planujemy połączenie segmentów drugiego mostu, powstającego nad Sołą - zapowiada GDDKiA.
Zakończyliśmy nasuwanie segmentów mostu. Siłowniki pchały konstrukcję ważącą 10 tysięcy ton dla każdej jezdni. Do przesunięcia było 17 segmentów dla jezdni w kierunku Krakowa i dla jezdni w kierunku Mysłowic. Każdy z nich ma 12m szerokości, do 27,5 m długości i 3,6m wysokości, a waży maksymalnie ok. 600 t. - czytamy w poście na facebookowym profilu GDDKiA.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, most nad Wisłą powstawał techniką nasuwania podłużnego.
Na zachodnim, śląskim brzegu rzeki zbudowano stanowisko prefabrykacji. To właśnie na nim przygotowywaliśmy kolejne segmenty mostu układając w szalunku zbrojenie i betonując je - relacjonuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA. - Po stężeniu betonu i sprężeniu segmentu wykonana część mostu była wysuwana ze stanowiska prefabrykacji za pomocą siłowników na wschód, na zbudowane już podpory przyszłego mostu, wraz z wykonanymi wcześniej segmentami przęsła.
Dla każdej jezdni funkcjonowało osobne stanowisko prefabrykacji. Przygotowanie każdego segmentu trwało około pięć dni, a jego wysunięcie pięć godzin. Siłowniki przesuwały go w tempie 5,5 m/h. Każdy kolejny segment wydłużał konstrukcję mostu.
Tym samym segment, który dziś „dotarł” na drugi brzeg Wisły, to równocześnie pierwszy, który opuścił śląską stronę rzeki. Do budowy jezdni w kierunku Krakowa powstało 17 segmentów, a jezdnia w kierunku Mysłowic składa się także z 17 takich części - tłumaczy Kacper Michna.
Druga przeprawa jest budowana nad Sołą. Jest dłuższa, ma 463 m, i powstaje w dwóch technologiach. Część przebiegająca bezpośrednio nad ziemią, m.in. nad ul. Legionów oraz stawem Kamieniec, powstała z gotowych, prefabrykowanych belek.
Łącznie na podporach mostu położyliśmy ich 99, a do ułożenia pozostało jeszcze dziewięć na jezdni nad ul. Legionów. Największe belki mają 23,5 m długości i ważą 26 ton - mówi Kacper Michna.
Część mostu zbudowana w ten sposób ma łącznie 136,4 m (16,8 m nad ul. Legionów i 119,6 m nad stawem Kamieniec).
Główna część obiektu, przechodząca nad Sołą, została zbudowana techniką nawisową. W tej metodzie wykorzystuje się tzw. wózki. Deskowanie przyszłego segmentu mostu jest podwieszone do specjalnego wózka zamontowanego na już istniejącej części mostu.
Cała ta konstrukcja „wisi” na budowanym obiekcie, stąd nazwa techniki. Po zabetonowaniu segmentu o długości około 5 metrów wózek z szalunkami przesuwa się na nowy element i powtarza proces.
Zwornik, czyli połączenie przęseł powstających z obu brzegów, będzie miał 2 m długości i 12 m szerokości. Jak dotąd na jezdni w kierunku Krakowa powstało 50 segmentów.
Jak informuje GDDKiA, do połączenia obu części mostu na jezdni w kierunku Krakowa brakuje już jedynie 7 m. Jezdnia w kierunku Mysłowic będzie budowana w kolejnym etapie.
Obwodnica Oświęcimia będzie nową drogą długości nieco ponad 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej.
Trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina.
Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:
Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku. Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w II połowie 2025 roku. Stopień zaawansowania prac wynosi 54 proc.
Koszt inwestycji to 0,5 mld zł, w tym 164,4 mln zł pochodzi z dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Tagi: obwodnica oświęcimia, GDDKiA
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Rybnik: największy blok parowo-gazowy w Polsce będzie droższy o 121 mln zł
1073Została "tylko" budowa. GAPR zrealizuje w Gliwicach lotniczy projekt za 73 mln zł
648Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
619Rząd "wpompuje" ponad 9 miliardów złotych w spadek wydobycia węgla. Choć... go nie zakłada
559Utrudnienia dla kierowców w Katowicach. Ruszają prace na Drogowej Trasie Średnicowej
482Rybnik: największy blok parowo-gazowy w Polsce będzie droższy o 121 mln zł
+4 / -0Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
+2 / -0Making the world a better home. Światowy lider zrównoważonego budownictwa inwestuje w Gliwicach
+2 / -0Nie tylko przemysł ciężki. Wytwórca zniczy z Myszkowa z milionowym wsparciem KSSE
+2 / -0Gliwice zrewitalizują legendarny Browar Hugo Scobla (wizualizacje)
+1 / -0Gliwice zrewitalizują legendarny Browar Hugo Scobla (wizualizacje)
0Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
0Rząd "wpompuje" ponad 9 miliardów złotych w spadek wydobycia węgla. Choć... go nie zakłada
0GITD chce kupić 43 systemy odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie w Śląskiem pojawią się kamery? (LISTA)
0PGG łączy siły z Polską Grupą Zbrojeniową. "Dla budowania potencjału polskiego sektora obronnego i górniczego"
0