Inwestycje i nieruchomości

S52: jest przełom w sprawie budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. "To absolutny priorytet"

Author profile image 2024-03-05, Autor: Magdalena Zmysłowska

Na tę wiadomość czekało wielu kierowców. Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na kolejny etap prac, którego celem jest dokładne rozpoznanie geologiczne terenu budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, czyli drogi ekspresowej Bielsko-Biała – Kraków przez Kęty, Andrychów i Wadowice.

 

Reklama

Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej to temat, który w obietnicach polityków przewija się od kilkunastu lat.

Inwestycja została wpisana do rządowego programu budowy dróg i autostrad za rządów PiS i - jak wynikało z harmonogramu Ministerstwa Infrastruktury - ma być gotowa do 2030 roku.

Tymczasem wszystko wskazywało na to, że nic tu nie pójdzie zgodnie z planem.

Wszystko się opóźnia. W drugim półroczu tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała wybrać wykonawcę prac geologicznych w terenie pod beskidzką drogę, niezbędnych do prac projektowych. Plan zakłada wykonanie ok. 6,5 tys. odwiertów. Przetarg nie został na razie ogłoszony, bo GDDKiA nie ma zapewnionego finansowania tego zadania - pisał pod koniec grudnia portal mamnewsa.pl.

W komentarzach oburzeni mieszkańcy regionu zamieścili szereg komentarzy, w których ubolewali nad faktem, że rządzącym nie zależy na jego rozwoju.

- Ta droga już dawno powinna powstać, to powinien być priorytet - napisał jeden z internautów.

Nowy wojewoda małopolski: Beskidzka Droga Integracyjna jest moim absolutnym priorytetem

Na szczęście dla mieszkańców i przejezdnych, tego samego zdania jest Krzysztof Jan Klęczar, były burmistrz Kęt (które leżą na trasie BDI), a od stycznia nowy wojewoda małopolski. O tym, że budowa drogi jest jego "absolutnym priorytetem" powiedział już pod koniec minionego roku na antenie TVP Kraków.

Czy zatem nowy przedstawiciel rządu rzeczywiście przyspieszy budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej? O rozwój sytuacji zapytaliśmy rzeczniczkę wojewody, która w odpowiedzi przekazuje, że krakowski oddział GDDKiA w drugiej połowie lutego rozpisał przetarg na kolejny etap prac, którego celem jest dokładne rozpoznanie geologiczne terenu budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.

Przełamanie impasu. GDDKiA ogłasza przetarg na badania geologiczne terenu budowy BDI

Jak informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, inwestor planuje wykonać ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań.

Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności - dowiadujemy się.

Sondy z kolei będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Ich celem jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
 
Przetarg na badania został podzielony na sześć części:

  • Bielsko-Biała – Kęty,
  • Kęty – Bulowice,
  • Bulowice – Chocznia,
  • Chocznia – Jaroszowice,
  • Jaroszowice – Kalwaria Wschód,
  • Kalwaria Wschód – Głogoczów.

Wojewoda małopolski: dołożymy starań, aby wspierać budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

- To bardzo dobra wiadomość. To, by Beskidzka Droga Integracyjna powstała, jest moim absolutnym priorytetem - podkreśla ponownie wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar. - Wraz z małopolskimi parlamentarzystami będziemy dokładali wszelkich starań, aby tę inwestycję wspierać - zapewnia.

Zaznacza, że mieszkańcy mierzą się z ogromnym natężeniem ruchu przy zwartej zabudowie wzdłuż drogi.

W miejscowościach zlokalizowanych wzdłuż DK52 regularnie zdarzają się wypadki. Trzeba coś z tym zrobić. Czekanie na tę inwestycję trwa już bardzo długo - przyznaje. - Teraz udało się przełamać impas. Wraz z małopolskimi parlamentarzystami zgłaszaliśmy w Ministerstwie Infrastruktury wagę tych potrzeb. Nasze głosy, a zatem także głosy mieszkańców spotkały się ze zrozumieniem i w budżecie państwa na 2024 rok zostały zabezpieczone środki na badania geologiczne, co umożliwiło ogłoszenie przetargu na ich wykonanie.

S52 - Beskidzka Droga Integracyjna

Beskidzka Droga Integracyjna to odcinek, który połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52: Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską –  z DK7 w Głogoczowie.
 
Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
 
Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 694