Na tę wiadomość czekało wielu kierowców. Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na kolejny etap prac, którego celem jest dokładne rozpoznanie geologiczne terenu budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, czyli drogi ekspresowej Bielsko-Biała – Kraków przez Kęty, Andrychów i Wadowice.
Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej to temat, który w obietnicach polityków przewija się od kilkunastu lat.
Inwestycja została wpisana do rządowego programu budowy dróg i autostrad za rządów PiS i - jak wynikało z harmonogramu Ministerstwa Infrastruktury - ma być gotowa do 2030 roku.
Tymczasem wszystko wskazywało na to, że nic tu nie pójdzie zgodnie z planem.
Wszystko się opóźnia. W drugim półroczu tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała wybrać wykonawcę prac geologicznych w terenie pod beskidzką drogę, niezbędnych do prac projektowych. Plan zakłada wykonanie ok. 6,5 tys. odwiertów. Przetarg nie został na razie ogłoszony, bo GDDKiA nie ma zapewnionego finansowania tego zadania - pisał pod koniec grudnia portal mamnewsa.pl.
W komentarzach oburzeni mieszkańcy regionu zamieścili szereg komentarzy, w których ubolewali nad faktem, że rządzącym nie zależy na jego rozwoju.
- Ta droga już dawno powinna powstać, to powinien być priorytet - napisał jeden z internautów.
Na szczęście dla mieszkańców i przejezdnych, tego samego zdania jest Krzysztof Jan Klęczar, były burmistrz Kęt (które leżą na trasie BDI), a od stycznia nowy wojewoda małopolski. O tym, że budowa drogi jest jego "absolutnym priorytetem" powiedział już pod koniec minionego roku na antenie TVP Kraków.
Czy zatem nowy przedstawiciel rządu rzeczywiście przyspieszy budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej? O rozwój sytuacji zapytaliśmy rzeczniczkę wojewody, która w odpowiedzi przekazuje, że krakowski oddział GDDKiA w drugiej połowie lutego rozpisał przetarg na kolejny etap prac, którego celem jest dokładne rozpoznanie geologiczne terenu budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.
Jak informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, inwestor planuje wykonać ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań.
Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności - dowiadujemy się.
Sondy z kolei będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Ich celem jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Przetarg na badania został podzielony na sześć części:
- To bardzo dobra wiadomość. To, by Beskidzka Droga Integracyjna powstała, jest moim absolutnym priorytetem - podkreśla ponownie wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar. - Wraz z małopolskimi parlamentarzystami będziemy dokładali wszelkich starań, aby tę inwestycję wspierać - zapewnia.
Zaznacza, że mieszkańcy mierzą się z ogromnym natężeniem ruchu przy zwartej zabudowie wzdłuż drogi.
W miejscowościach zlokalizowanych wzdłuż DK52 regularnie zdarzają się wypadki. Trzeba coś z tym zrobić. Czekanie na tę inwestycję trwa już bardzo długo - przyznaje. - Teraz udało się przełamać impas. Wraz z małopolskimi parlamentarzystami zgłaszaliśmy w Ministerstwie Infrastruktury wagę tych potrzeb. Nasze głosy, a zatem także głosy mieszkańców spotkały się ze zrozumieniem i w budżecie państwa na 2024 rok zostały zabezpieczone środki na badania geologiczne, co umożliwiło ogłoszenie przetargu na ich wykonanie.
Beskidzka Droga Integracyjna to odcinek, który połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52: Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie.
Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Była świadkiem sukcesów i górniczych tragedii. Kluczowa kopalnia JSW fedruje już 50 lat
569Bielsko-Biała: na terenie kultowej Befamy – dawnej ikony przemysłu – powstaną mieszkania
525Frankowicze lekko wyhamowali. W sądach mniej pozwów niż rok temu
443Katowice za 15 mln zł przebudują ulicę Wieżową, łącząc dwie dzielnice miasta
417Szef zakładowej "Solidarności" o przedłużeniu działania konwencjonalnej Elektrowni Rybnik: Krok w dobrą stronę, ale tylko krok
381Woda dołowa odnawialnym źródłem energii. Kopalnia PGG będzie odzyskiwać ciepło
+2 / -0Nie tylko wielkie areny. Prawie 38 mln złotych na inwestycje sportowe w Śląskiem
+2 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0"Skomunikuje tereny inwestycyjne". Bliżej budowy węzła Klimontów na S1 w Sosnowcu
+2 / -0Zabytkowy Pałac Donnersmarcków w rękach Grupy Arche. Transakcja za 14 mln złotych
0Mobilne paczkomaty w kurortach narciarskich. Pierwszy na Śląsku, na "Złotym Groniu" w Istebnej
0Najbardziej zadłużone gminy województwa śląskiego. Te samorządy toną w długach (LISTA)
0Tu rozwijała się secesja. W śląskim "małym Wiedniu" powstała nowa atrakcja turystyczna
0Woda dołowa odnawialnym źródłem energii. Kopalnia PGG będzie odzyskiwać ciepło
0