Na tę wiadomość czekało wielu kierowców. Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na kolejny etap prac, którego celem jest dokładne rozpoznanie geologiczne terenu budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, czyli drogi ekspresowej Bielsko-Biała – Kraków przez Kęty, Andrychów i Wadowice.
Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej to temat, który w obietnicach polityków przewija się od kilkunastu lat.
Inwestycja została wpisana do rządowego programu budowy dróg i autostrad za rządów PiS i - jak wynikało z harmonogramu Ministerstwa Infrastruktury - ma być gotowa do 2030 roku.
Tymczasem wszystko wskazywało na to, że nic tu nie pójdzie zgodnie z planem.
Wszystko się opóźnia. W drugim półroczu tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała wybrać wykonawcę prac geologicznych w terenie pod beskidzką drogę, niezbędnych do prac projektowych. Plan zakłada wykonanie ok. 6,5 tys. odwiertów. Przetarg nie został na razie ogłoszony, bo GDDKiA nie ma zapewnionego finansowania tego zadania - pisał pod koniec grudnia portal mamnewsa.pl.
W komentarzach oburzeni mieszkańcy regionu zamieścili szereg komentarzy, w których ubolewali nad faktem, że rządzącym nie zależy na jego rozwoju.
- Ta droga już dawno powinna powstać, to powinien być priorytet - napisał jeden z internautów.
Na szczęście dla mieszkańców i przejezdnych, tego samego zdania jest Krzysztof Jan Klęczar, były burmistrz Kęt (które leżą na trasie BDI), a od stycznia nowy wojewoda małopolski. O tym, że budowa drogi jest jego "absolutnym priorytetem" powiedział już pod koniec minionego roku na antenie TVP Kraków.
Czy zatem nowy przedstawiciel rządu rzeczywiście przyspieszy budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej? O rozwój sytuacji zapytaliśmy rzeczniczkę wojewody, która w odpowiedzi przekazuje, że krakowski oddział GDDKiA w drugiej połowie lutego rozpisał przetarg na kolejny etap prac, którego celem jest dokładne rozpoznanie geologiczne terenu budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.
Jak informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, inwestor planuje wykonać ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań.
Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności - dowiadujemy się.
Sondy z kolei będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Ich celem jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Przetarg na badania został podzielony na sześć części:
- To bardzo dobra wiadomość. To, by Beskidzka Droga Integracyjna powstała, jest moim absolutnym priorytetem - podkreśla ponownie wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar. - Wraz z małopolskimi parlamentarzystami będziemy dokładali wszelkich starań, aby tę inwestycję wspierać - zapewnia.
Zaznacza, że mieszkańcy mierzą się z ogromnym natężeniem ruchu przy zwartej zabudowie wzdłuż drogi.
W miejscowościach zlokalizowanych wzdłuż DK52 regularnie zdarzają się wypadki. Trzeba coś z tym zrobić. Czekanie na tę inwestycję trwa już bardzo długo - przyznaje. - Teraz udało się przełamać impas. Wraz z małopolskimi parlamentarzystami zgłaszaliśmy w Ministerstwie Infrastruktury wagę tych potrzeb. Nasze głosy, a zatem także głosy mieszkańców spotkały się ze zrozumieniem i w budżecie państwa na 2024 rok zostały zabezpieczone środki na badania geologiczne, co umożliwiło ogłoszenie przetargu na ich wykonanie.
Beskidzka Droga Integracyjna to odcinek, który połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52: Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie.
Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6993,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
643Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
572Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
507Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
493Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0