Utrzymanie firmowej floty samochodowej, która nierzadko liczy sobie kilkadziesiąt pojazdów, to kosztowne i bardzo odpowiedzialne przedsięwzięcie. Wydatki związane z użytkowaniem firmowych pojazdów można jednak sprawnie kontrolować i co najważniejsze, skutecznie optymalizować. Kluczem do sukcesu na tym polu jest zwłaszcza wybór odpowiedniego sposobu finansowania floty samochodowej – już dawno w niepamięć odeszły bowiem czasy, kiedy mieliśmy do wyboru tylko leasing!
Odpowiednie zarządzanie flotą samochodową nie tylko usprawnia pracę firmy, lecz także przynosi jej istotne korzyści finansowe w postaci zarówno redukcji kosztów korzystania z pojazdów, jak i możliwości określenia ich dokładnej wysokości w czasie. Optymalizacja wydatków ponoszonych w związku z flotą samochodową jest istotna bez względu na to, czy firma operuje dwoma samochodami czy kilkudziesięcioma.
Pierwszym krokiem do zarządzania z sukcesem firmowymi pojazdami, jest wybór odpowiednich aut. Powinny być one dopasowane do aktualnych potrzeb przedsiębiorstwa, charakteru prowadzonej działalności, a w miarę możliwości uwzględniać także kierunek rozwoju firmy – wybrane auta pozostaną z nami przez co najmniej kilka lat, bez względu na to, czy zdecydujemy się kupić je na własność, pozyskać w ramach wynajmu długoterminowego czy wziąć w leasing.
Jeśli firma będzie dysponowała większą flotą samochodową, warto rozważyć wyznaczenie jednego pracownika, który będzie nią zarządzał. Manager floty samochodowej będzie zajmował się pozyskiwaniem nowych aut i rozbudową floty, a także zarządzaniem pojazdami wchodzącymi w jej skład. Do jego obowiązków będzie należała także optymalizacja kosztów i czuwanie nad wydatkami związanymi z eksploatacją samochodów. Te natomiast możemy skutecznie zredukować, wybierając odpowiedni sposób finansowania floty samochodowej!
Sprawdź więcej informacji na temat optymalnego zarządzania flotą na stronie: https://latweauto.pl
Jeszcze kilkanaście lat temu większość polskich przedsiębiorstw decydowało się na budowanie floty samochodowej w oparciu o leasing. Było to zdecydowanie lepsze i bardziej opłacalne finansowo rozwiązanie niż zakup firmowego auta na własność czy korzystanie z prywatnego samochodu. Leasing pomimo swoich niewątpliwych zalet, posiada jednak pewne wady, których świadomość jest kluczowa dla optymalizacji kosztów utrzymania firmowej floty samochodowej.
Podstawowym problemem jest fakt, że firma nie jest w stanie z dużą dokładnością oszacować, ile będzie kosztowało ją utrzymanie samochodów. Zna bowiem jedynie wysokość comiesięcznej raty leasingu, do której należy jeszcze dodać wszystkie opłaty związane z eksploatacją pojazdów.
Należą do nich m. in. koszty ubezpieczenia, napraw, przeglądów technicznych, części zamiennych, wymiany opon, paliwa, opłat parkingowych i autostradowych, a także wykupu aut po zakończeniu umowy leasingu. Wiele z tych wydatków trudno przewidzieć z góry, co sprawia, że finalny koszt utrzymania floty samochodowej w leasingu pozostaje jedną wielką niewiadomą.
Istnieje jednak rozwiązanie zdecydowanie korzystniejsze pod względem optymalizacji kosztów zarządzania flotą samochodową. Jest nim wynajem długoterminowy, który nie bez powodu cieszy się tak dużym zainteresowaniem polskich firm. Wynajem długoterminowy polega na odpłatnym użyczeniu przez wypożyczalnię wybranych przez firmę samochodów na czas dłuższy niż 12 miesięcy – umowy w ramach wynajmu długoterminowego są zazwyczaj zawierane na 2-3 lata.
Tym, czym auto w abonamencie zdecydowanie góruje nad leasingiem, jest zdecydowanie większa transparentność kosztów. Miesięczna opłata obejmuje bowiem nie tylko koszt korzystania z udostępnionego przez wypożyczalnię samochodu, lecz także szereg innych wydatków, w tym m. in. ubezpieczenie, naprawy i koszty części zamiennych, wymianę opon, przeglądy techniczne itp.
Taka formuła usługi sprawia, że firma z góry wie, jaki budżet musi przeznaczyć na utrzymanie swojej floty samochodowej, nie zaskoczą jej także żadne nieprzewidziane wydatki np. związane z usterkami pojazdów. Niewątpliwym z punktu widzenia wielu przedsiębiorstw atutem jest także brak konieczności wykupu samochodów – po wygaśnięciu umowy, wracają one bowiem do wypożyczalni, firma może natomiast wynająć kolejne auta, nowsze i lepiej dopasowane do jej bieżących potrzeb.
"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
1176Ceny gazu w lipcu poszybują. Rachunki wyższe nawet o połowę
657Tankowanie na majówkę: w długi weekend na stacjach paliw taniej nawet o 30 groszy na litrze
612Rzecznik MŚP apeluje do rządu w sprawie KSeF. "Brak pojęcia o realnej gospodarce"
581Najgorszy wynik PLK od 2005 roku. Spółka odnotowała rekordową stratę finansową
558"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -13,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Senat również za językiem śląskim. Teraz czas na decyzję prezydenta Dudy
+1 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
+1 / -0Dodatkowe pociągi na długi weekend. Koleje Śląskie podsumowały majówkę
0Śmiertelny wypadek w kopalni JSW. Nie żyje 42-letni górnik
0System kaucyjny w Polsce jednak później? Eksperci przeciwni zmianie daty
0Senat również za językiem śląskim. Teraz czas na decyzję prezydenta Dudy
0Greckie truskawki zalały polski rynek. Jak jest na Śląsku i ile kosztują?
0