Katowice Airport

Katowice Airport alternatywą dla CPK? "To ruch w kierunku decentralizacji Polski"

2023-11-30, Autor: mz, źrodło: onet.pl

"Trzeba odstąpić od pomysłu budowy zupełnie nowego portu w Baranowie. Najlepszym rozwiązaniem byłaby rozbudowa do Centralnego Portu Komunikacyjnego lotniska Katowice-Pyrzowice" - taką odważną tezę stawia na łamach "Newsweeka" architekt Hubert Trammer. Skąd ten pomysł? I jakie przesłanki, zdaniem specjalisty, sprawiają, że Katowice Airport mogłoby stać się alternatywą dla dużego rządowego projektu?

Reklama

Zdaję sobie sprawę z dotychczasowej narracji, że CPK musi być nowym, wielkim portem. Ale wcale tak nie musi być, to nie jest jedyny przepis na rozwój – mówi na łamach "Newsweeka" Hubert Trammer, ekspert nominujący do Nagrody Architektonicznej Unii Europejskiej im. Ludwiga Miesa van der Rohe.

Zdaniem architekta, projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego należy realizować, ale nie w Baranowie. W ocenie Huberta Trammera dużo lepszym rozwiązaniem byłaby rozbudowa do Centralnego Portu Komunikacyjnego lotniska Katowice-Pyrzowice.

"Skromne Pyrzowice zamiast gigantycznego Baranowa"

Nowy wielki terminal może wyglądać podobnie jak ten projektowany dla Baranowa - zauważa ekspert.

Powołuje się przy tym na przykłady dużych inwestycji lotniczych, które nie zdały egzaminu. Jednym z nich jest uruchomione w 1975 r. lotnisko Montreal Mirabel, budowane z myślą, że będzie to wielki międzynarodowy terminal. Tymczasem linie lotnicze wolały latać do starego Dorval położonego bliżej miasta. I odwrotnie - wśród największych światowych lotnisk znajdują się m.in. pory lotnicze we Frankfurcie nad Menem, Heathrow czy Schiphol, które wcale nie powstawały jako gigantyczne projekty, ale były rozbudowywane z mniejszych.

Alternatywa dla CPK. Dlaczego Katowice Airport?

Zdaniem Huberta Trammera ich los mogłoby podzielić właśnie Katowice Airport. Dlaczego akurat lotnisko w Pyrzowicach miałoby, w ocenie specjalisty, stanowić alternatywę dla dużego rządowego projektu?

Wśród argumentów "za" Pyrzowicami architekt wymienia:

  1. Położenie w dużo gęściej zaludnionym regionie niż Baranów.

Pyrzowice może nie leżą w centrum Polski, ale w jej najgęściej zaludnionej części i w potencjalnym wygodnym zasięgu kolejowym zarówno Czechów, Słowaków, jak i Węgrów, którzy jako społeczeństwa są dużo bardziej przyzwyczajeni do podróżowania koleją niż Polacy. A to daje nam możliwość pozyskania ich jako klientów - mówi "Newsweekowi Trammer".

  • Funkcjonujący pas i płyta - w ocenie architekta, mimo konieczności rozbudowy terminala lub dobudowy kolejnych, takie "prowizoryczne rozwiązania są stosowane".


Trammer zaznacza przy tym, że wspomniana rozbudowa w Katowice Airport nie wiąże się z przesiedleniami. W przeciwieństwie do Baranowa.

  • Położenie Pyrzowic przy węźle autostrady A1 z drogą S1 i przebiegająca obok linia kolejowa.


Plusem jest też wybudowana już linia szerokotorowa, która powstała na potrzeby Huty Katowice, linia kończy się w Sławkowie, około 30 km od Pyrzowic. Gdyby ją "dociągnąć", można zapewnić nią dojazd na lotnisko ze Wschodu - uzupełnia architekt.

  • Lotnisko Pyrzowice na tle innych portów polskich ma najwięcej dni o w pełni dobrych warunkach do latania.


Jak zaznacza ekspert, gdyby Okęcie i Katowice Airport nie były w stanie obsłużyć coraz większego ruchu (Baranów w opcji maksymalnej miał mieć 100 mln), wówczas trzeba szukać kolejnego portu - być może w rejonie Poznania.

CPK w Pyrzowicach - do 2027 roku? "To realne"


Zapytany o kwestię punktu przesiadkowego dla podróżujących koleją, którym miał być CPK w Baranowie, specjalista odpowiada:

Lepiej, aby punktów przesiadkowych było więcej (podobnie jak w Niemczech) niż gdyby na lotnisku miał powstać jeden ogólnokrajowy".

Dodaje też, że CPK w Pyrzowicach możnaby uruchomić już przed 2027 r., czyli przed następnymi wyborami, a siatkę połączeń LOT-u, uwzględniającą równoległe funkcjonowanie hubów w Pyrzowicach i na Okęciu, można zacząć budować od zaraz. Jego zdaniem sprawia to, że pomysł mógłby się spotkać z uznaniem polityków.

Pyrzowice to rozwiązanie zostawiające Warszawie lotnisko, ale też dowartościowujące inne miasta i regiony Polski. To ruch w kierunku decentralizacji Polski - podsumowuje Hubert Trammer.

Oceń publikację: + 1 + 15 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 481

Prezentacje firm