Katowice Airport

Katowice Airport alternatywą dla CPK? "To ruch w kierunku decentralizacji Polski"

2023-11-30, Autor: mz, źrodło: onet.pl

"Trzeba odstąpić od pomysłu budowy zupełnie nowego portu w Baranowie. Najlepszym rozwiązaniem byłaby rozbudowa do Centralnego Portu Komunikacyjnego lotniska Katowice-Pyrzowice" - taką odważną tezę stawia na łamach "Newsweeka" architekt Hubert Trammer. Skąd ten pomysł? I jakie przesłanki, zdaniem specjalisty, sprawiają, że Katowice Airport mogłoby stać się alternatywą dla dużego rządowego projektu?

Reklama

Zdaję sobie sprawę z dotychczasowej narracji, że CPK musi być nowym, wielkim portem. Ale wcale tak nie musi być, to nie jest jedyny przepis na rozwój – mówi na łamach "Newsweeka" Hubert Trammer, ekspert nominujący do Nagrody Architektonicznej Unii Europejskiej im. Ludwiga Miesa van der Rohe.

Zdaniem architekta, projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego należy realizować, ale nie w Baranowie. W ocenie Huberta Trammera dużo lepszym rozwiązaniem byłaby rozbudowa do Centralnego Portu Komunikacyjnego lotniska Katowice-Pyrzowice.

"Skromne Pyrzowice zamiast gigantycznego Baranowa"

Nowy wielki terminal może wyglądać podobnie jak ten projektowany dla Baranowa - zauważa ekspert.

Powołuje się przy tym na przykłady dużych inwestycji lotniczych, które nie zdały egzaminu. Jednym z nich jest uruchomione w 1975 r. lotnisko Montreal Mirabel, budowane z myślą, że będzie to wielki międzynarodowy terminal. Tymczasem linie lotnicze wolały latać do starego Dorval położonego bliżej miasta. I odwrotnie - wśród największych światowych lotnisk znajdują się m.in. pory lotnicze we Frankfurcie nad Menem, Heathrow czy Schiphol, które wcale nie powstawały jako gigantyczne projekty, ale były rozbudowywane z mniejszych.

Alternatywa dla CPK. Dlaczego Katowice Airport?

Zdaniem Huberta Trammera ich los mogłoby podzielić właśnie Katowice Airport. Dlaczego akurat lotnisko w Pyrzowicach miałoby, w ocenie specjalisty, stanowić alternatywę dla dużego rządowego projektu?

Wśród argumentów "za" Pyrzowicami architekt wymienia:

  1. Położenie w dużo gęściej zaludnionym regionie niż Baranów.

Pyrzowice może nie leżą w centrum Polski, ale w jej najgęściej zaludnionej części i w potencjalnym wygodnym zasięgu kolejowym zarówno Czechów, Słowaków, jak i Węgrów, którzy jako społeczeństwa są dużo bardziej przyzwyczajeni do podróżowania koleją niż Polacy. A to daje nam możliwość pozyskania ich jako klientów - mówi "Newsweekowi Trammer".

  • Funkcjonujący pas i płyta - w ocenie architekta, mimo konieczności rozbudowy terminala lub dobudowy kolejnych, takie "prowizoryczne rozwiązania są stosowane".


Trammer zaznacza przy tym, że wspomniana rozbudowa w Katowice Airport nie wiąże się z przesiedleniami. W przeciwieństwie do Baranowa.

  • Położenie Pyrzowic przy węźle autostrady A1 z drogą S1 i przebiegająca obok linia kolejowa.


Plusem jest też wybudowana już linia szerokotorowa, która powstała na potrzeby Huty Katowice, linia kończy się w Sławkowie, około 30 km od Pyrzowic. Gdyby ją "dociągnąć", można zapewnić nią dojazd na lotnisko ze Wschodu - uzupełnia architekt.

  • Lotnisko Pyrzowice na tle innych portów polskich ma najwięcej dni o w pełni dobrych warunkach do latania.


Jak zaznacza ekspert, gdyby Okęcie i Katowice Airport nie były w stanie obsłużyć coraz większego ruchu (Baranów w opcji maksymalnej miał mieć 100 mln), wówczas trzeba szukać kolejnego portu - być może w rejonie Poznania.

CPK w Pyrzowicach - do 2027 roku? "To realne"


Zapytany o kwestię punktu przesiadkowego dla podróżujących koleją, którym miał być CPK w Baranowie, specjalista odpowiada:

Lepiej, aby punktów przesiadkowych było więcej (podobnie jak w Niemczech) niż gdyby na lotnisku miał powstać jeden ogólnokrajowy".

Dodaje też, że CPK w Pyrzowicach możnaby uruchomić już przed 2027 r., czyli przed następnymi wyborami, a siatkę połączeń LOT-u, uwzględniającą równoległe funkcjonowanie hubów w Pyrzowicach i na Okęciu, można zacząć budować od zaraz. Jego zdaniem sprawia to, że pomysł mógłby się spotkać z uznaniem polityków.

Pyrzowice to rozwiązanie zostawiające Warszawie lotnisko, ale też dowartościowujące inne miasta i regiony Polski. To ruch w kierunku decentralizacji Polski - podsumowuje Hubert Trammer.

Oceń publikację: + 1 + 15 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 646

Prezentacje firm