PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały o wybraniu do dofinansowania w ramach Programu Kolej+ projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn - Skoczów - Bielsko-Biała – Wadowice - Kraków)”, który do tej pory znajdował się na liście rezerwowej Programu.
Fakt ten oznacza, że nieczynny odcinek linii kolejowej pomiędzy Bielskiem-Białą a Skoczowem zostanie w ciągu najbliższych kilku lat gruntownie zmodernizowany zgodnie z założeniami Studium Planistyczno-Prognostycznego, opracowanego na zlecenie Stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka.
W ramach studium zaplanowano nie tylko wybudowanie praktycznie od nowa nawierzchni torowej, budowę lub modernizację kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, przejazdów i przejść kolejowych, ale także utworzenie nowych przystanków kolejowych, takich jak Skoczów Bajerki II, Bielsko-Biała Osiedle Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Listopadowa.
Konkurencyjność linii w transporcie przynieść ma korekta krzywych i łuków, dzięki której podniesiona zostanie prędkość do 100-120 km/h na odcinkach prostych i 60-70 km/h na łukach.
Dzięki inwestycji nie tylko przywrócona zostanie możliwość podróży koleją pomiędzy Bielskiem-Białą a Cieszynem czy Wisłą, ale powstanie pełny kręgosłup infrastrukturalny umożliwiający utworzenie kolei aglomeracyjnej. Odbudowa pozwoli również podróżować z Cieszyna czy Skoczowa do Krakowa przez Bielsko-Białą. Dziś chcąc pokonać tę trasę pociągiem, skazanym jest się na kombinowane połączenia przez Katowice. Podróż w zależności od połączenia trwa od 3 do 4 godzin, podczas gdy autem można ją odbyć w dwie godziny.
Rynek Kolejowy wskazuje, że odbudowa połączenia jest kluczowa także z punktu widzenia Wisły. „To znane miasto turystyczne było niegdyś obsługiwane przez pociągi dalekobieżne docierające tam przez Wisłę, co realnie powiększało ofertę. Pociągi regionalne mogłyby zaś kursować w relacji Wisła – Skoczów – Bielsko. Odcinki linii nr 189 Goleszów – Skoczów i Goleszów – Cieszyn są aktualnie remontowane w ramach innego przedsięwzięcia finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.” czytamy.
Potencjał relacji Cieszyn – Bielsko i Wisła – Bielsko podkreśla bogata oferta przewoźników autobusowych. „Zwłaszcza przed pandemią na obu tych trasach realizowano szereg kursów wykonywanych z dużą częstotliwością przez różnych operatorów. Bezpośrednie autobusy łączą miejscowości jednak nawet po kryzysie autobusowego transportu zbiorowego poza miastami, jaki wywołały kolejne lockdowny.”
W działania zmierzające do przywrócenia połączeń pomiędzy Skoczowem i Bielskiem-Białą pod koordynacją Aglomeracji Beskidzkiej zaangażowały się, na podstawie zawartego porozumienia, Miasto Bielsko-Biała, Gminy: Cieszyn, Skoczów, Jasienica, Ustroń, Wisła, Goleszów oraz Powiaty: bielski i cieszyński. Wynegocjowano korzystne deklaracje Marszałka Województwa o partycypacji w kosztach inwestycji (50% samorządowego wkładu własnego) oraz o uruchomieniu przewozów na odcinku Skoczów-Bielsko-Biała (deklaracja dotyczy co najmniej 8 par połączeń na dobę).
Ostatnie pociągi towarowe przestały kursować między Skoczowem i Bielskiem-Białą w 2013 roku. Pasażerskie wycofane zostały z rozkładu jeszcze wcześniej.
„W roku 2012 odcinkiem linii kolejowej ze Skoczowa do Bielska-Białej Głównej przejechały ostatnie pociągi spółki PKP InterCity. Były to pociągi TLK „Pogoria” z Wisły Głębiec do Gdynia Głównej, który ostatni raz z edycji rozkładu jazdy 2011/2012 przejechał tym odcinkiem między 28 kwietnia a 6 maja. Oraz ekspres „Wisła” z Wisły do Warszawy Wschodniej, który kursował do końca wakacji w soboty, niedziele oraz wybrane dni świąteczne. Ostatnie kursy pociągów były prowadzone na linii trakcją spalinową, dokładnie lokomotywami SM42 oraz 6Dg. Sytuacja została wymuszona kradzieżami trakcji na całym odcinku ze Skoczowa do Bielska-Białej.” podaje Rynek Kolejowy.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Pięć lat rekordowych inwestycji. Tak zmienia się Park Śląski w Chorzowie
563Remont gierkówki w woj. śląskim: przebudowa drugiego odcinka DK91 na finiszu
471Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
424Bariery formalne pokonane. Electromobility Poland ma zgodę na budowę fabryki Izery
318Ponad 200 mieszkań w sąsiedztwie Spodka. W Katowicach powstanie wieża mieszkaniowa
194Ponad 200 mieszkań w sąsiedztwie Spodka. W Katowicach powstanie wieża mieszkaniowa
+2 / -0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
+1 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
+0 / -1Ponad 200 mieszkań w sąsiedztwie Spodka. W Katowicach powstanie wieża mieszkaniowa
0Bariery formalne pokonane. Electromobility Poland ma zgodę na budowę fabryki Izery
0Remont gierkówki w woj. śląskim: przebudowa drugiego odcinka DK91 na finiszu
0Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
0Pięć lat rekordowych inwestycji. Tak zmienia się Park Śląski w Chorzowie
0