Wielkimi krokami zbliża się zakończenie całości prac asfaltowych na odcinku pomiędzy Markowicami a Brudzowicami drogi nr 91, czyli starej gierkówki. Udostępnienie tego ponad 5-kilometrowego odcinka planowane jest na przełomie czerwca i lipca. Jak informuje GDDKiA, zaawansowanie prac osiągnęło już 95 procent.
Przypomnijmy: zanim powstała autostrada A1, droga krajowa 91 była podstawową arterią łączącą południową i północną Polskę. Wciąż jest mocno uczęszczana, jednak jej stan systematycznie się pogarszał. Nacisk kładziono na budowę przebiegającej równolegle autostrady A1. Kiedy autostrada w woj. śląskim w całości była już gotowa, przyszła kolej na naprawę gierkówki, tam, gdzie się ostała (przypomnijmy, że za Częstochową gierkówka zniknęła, gdyż w jej śladzie drogowcy zbudowali autostradę).
40-kilometrowy odcinek podzielony został na 6 odcinków, które są na różnym etapie realizacji. Ostatnie trzy fragmenty drogi mają być oddane do użytku po przebudowie w 2026 roku.
Jak poinformowała GDDKiA w komunikacie, dobiegają końca prace asfaltowe na odcinku DK91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami. 5-kilometrowy odcinek przebiega przez miejscowości Winowo, Zabijak i Brudzowice w województwie śląskim. Inwestycja obejmuje jednocześnie przebudowę skrzyżowań z drogami poprzecznymi, remont poboczy i nawierzchni na obiekcie inżynierskim, budowę chodników, rowów czy kanalizacji deszczowej. Wykonane zostaną również urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, elementy ochrony środowiska oraz kanały technologiczne i oświetlenie drogowe.
Od zeszłego roku kierowcy mogą korzystać z jezdni prawej po której poruszają się po warstwie wiążącej. Prace na jezdni przeciwnej w kierunku północnym, zbliżają się już ku końcowi - wyjaśnia Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA. - Zakończyły się już roboty ziemne i prace przy warstwach konstrukcyjnych a rozpoczęto układanie ostatniej warstwy nawierzchni – ścieralnej. Wcześniej zostały zamontowane bramownice do drogowej sygnalizacji świetlnej, montowane jest również oświetlenie drogowe. Trwają prace brukarskie, a pod koniec miesiąca rozpocznie się humusowanie pasa rozdziału oraz skarp po lewej stronie jezdni.
Następne w planie jest umocnienie poboczy oraz montaż energochłonnych barier stalowych i docelowego oznakowania poziomego. Pod koniec maja planowane jest przełożenie ruchu na jezdnię lewą i przystąpienie do wykonania warstwy ścieralnej na jezdni prawej wraz z wykonaniem docelowego oznakowania pionowego i poziomego oraz montaż dodatkowych barier energochłonnych z elementami bezpieczeństwa ruchu.
Wartość kontraktu to ponad 69 milionów złotych brutto. Pierwotny termin zakończenia przebudowy na tym odcinku przypadał na lipiec 2023 roku.
Jednakże z uwagi na wystąpienie nieprzewidzianych robót, między innymi: rozbiórki starej nawierzchni klinkierowej, podbudowy betonowej, zwiększonej grubości warstw bitumicznych oraz niesprzyjających warunków atmosferycznych, termin realizacji został wydłużony do 24 kwietnia br. Aktualnie trwa analiza kolejnych roszczeń terminowych - tłumaczy Marek Prusak.
Przebudowę ponad 4,6-kilometrowego odcinka firma PORR S.A. wyceniła na ponad 95 mln zł. Termin umowny zakończenia prac to koniec listopada 2024 r. Początek odcinka zlokalizowany jest na granicy Częstochowy i Wrzosowej, a jego koniec na wysokości stacji paliw przed skrzyżowaniem z ulicami Południową i Handlową w Poczesnej.
Obecnie na wyłączonej z ruchu jezdni w kierunku Częstochowy wykonawca prowadzi prace związane z wymianą i wzmocnieniem słabonośnego gruntu pod warstwy konstrukcyjne drogi, budową kanału technologicznego, montuje przepusty rurowe oraz wykonuje kanalizację deszczową, która przejmie wody opadowe i roztopowe z pasa drogowego drogi krajowej.
Zgodnie z obowiązującą organizacją, ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic, a w związku z wprowadzonymi ograniczeniami w dostępności na skrzyżowaniach drogi krajowej z drogami poprzecznymi wyznaczone zostały objazdy.
Wartość umowy z firmą PORR to ponad 81 mln zł za przebudowę ponad 4,4-kilometrowego odcinka. Początek odcinka zlokalizowany jest ponad 100 metrów za ul. Leśną w Siedlcu Dużym, a jej koniec około 600 m przed skrzyżowaniem z ul. Lipową w Koziegłowach.
W październiku 2023 r. wprowadzono tymczasową organizację ruchu. Zamknięto jezdnię w kierunku Częstochowy na odcinku 4 km, pomiędzy skrzyżowaniami w Siedlcu Dużym (skrzyżowanie DK91 z ul. Jana Pawła II) i w Koziegłowach (skrzyżowanie DK91 z DW789). Rozbierana jest stara nawierzchnia, a ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic. Zaawansowanie rzeczowe na tym odcinku osiągnęło 5 procent.
Umowny termin zakończenia prac przypada na koniec listopada 2024 r.
W lutym tego roku GDDKiA podpisała umowę na przebudowę 5,5 km odcinka DK91 pomiędzy Zawadą a Siedlcem Dużym.
Przebudowę w 18 miesięcy (bez okresów zimowych) za ponad 119 mln zł wykona konsorcjum Firm NDI S.A. oraz NDI Sopot S.A. Tym samym termin zakończenia prac przypada na marzec 2026 r.
Wykonawca wykonał prace związane z usunięciem zieleni kolidującej z inwestycją i prowadzi czynności w zakresie uzgodnień przygotowanych projektów tymczasowej organizacji ruchu na czas robót. W ramach pierwszego etapu prac Wykonawca zamierza wyłączyć z ruchu jezdnię w kierunku Częstochowy i przystąpić do rozbiórki warstw konstrukcyjnych nawierzchni.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
GZM aspiruje do miana „drugiej Warszawy”? Rusza przebudowa strategicznego terminalu kolejowego w Sławkowie
646Zamiast hałdy – beton. Śląskie firmy chcą zagospodarować górniczy odpad dla cementowni
622W Gliwicach powstanie nowy park przemysłowy. Inwestycja za 50 mln euro
613Wielki test miejskiej infrastruktury. Katowice gotowe na ekstremalne opady
549Przełom dla polskiej zbrojeniówki. Firmy z sektora obronnego ze wsparciem stref ekonomicznych
520Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
+15 / -1Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -1Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
+1 / -0Katowice zakończyły inwestycję za 30 mln zł. 41 mieszkań w odrestaurowanych kamienicach oddanych lokatorom
+1 / -0S11 na Śląsku z decyzją środowiskową. Obwodnica Tarnowskich Gór coraz bliżej realizacji
+1 / -0Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
0“Traktują ludzi gorzej niż świnie”, "Ludzie płaczą, bo nie wiedzą, co będzie dalej". Pracownicy Eko-Okien o nieoficjalnej likwidacji zakładu w Wodzisławiu Śląskim
0Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
0Nowe pomosty, siłownia, więcej zieleni Katowice zainwestują 285 tys. zł w modernizację terenów przy stawie Maroko
0Duża inwestycja na Śląsku w zawieszeniu. Po fabryce pustka, mieszkania i żłobek wciąż na papierze
0