Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad sukcesywnie realizuje przebudowę dawnej "gierkówki". Do 2027 roku modernizacja ma objąć ponad 40 km tej trasy w województwie śląskim. Teraz GDDKiA podsumowuje dotychczasowy przebieg remontu. Obecnie kierowcy korzystają już z niemal 5-kilometrowego odcinka, a na kolejnych blisko 15 km prowadzone są prace.
Przypomnijmy. Zanim powstała autostrada A1, droga krajowa 91 była podstawową arterią łączącą południową i północną Polskę. Wciąż jest mocno uczęszczana, jednak jej stan systematycznie się pogarszał. Nacisk kładziono na budowę przebiegającej równolegle autostrady A1. Dziś, kiedy autostrada w woj. śląskim jest gotowa, przyszła kolej na naprawę gierkówki, tam, gdzie się ostała (za Częstochową gierkówka zniknęła, gdyż w jej śladzie drogowcy zbudowali autostradę).
Szczegółowo o tym, że DK 91 doczeka się remontu, pisaliśmy w marcu tego roku <<40 km starej gierkówki zostanie przebudowane. Znamy dokładny plan inwestycji>>
40-kilometrowy odcinek podzielony został na 6 odcinków, które są na różnym etapie realizacji. Ostatnie trzy fragmenty drogi mają być oddane do użytku po przebudowie w 2026 roku.
W lipcu br. drogowcy podpisali umowy na przebudowę odcinków Częstochowa – Nowa Wieś oraz Siedlec Duży – Koziegłowy. Dla kolejnych dwóch: Nowa Wieś – Zawada i Markowice – Brudzowice umowę podpisano 29 września 2021 r. oraz 19 stycznia 2022 r. Łączna długość tych czterech odcinków to 19 km, a wartość umów realizacyjnych to w sumie prawie 310 mln zł.
Kolejnym przebudowywanym odcinkiem będzie Zawada – Siedlec Duży o długości 5,5 km.
Na ogłoszone w lutym postępowanie przetargowe wpłynęło siedem ofert. Trwa ich weryfikacja pod kątem formalnym i merytorycznym. Przewidujemy, że rozstrzygnięcie postępowania przetargowego nastąpi jeszcze w tym roku. Dla pozostałych trzech odcinków o długości około 17 km wykonywana jest dokumentacja projektowa - informuje Marek Prusak z GDDKiA Katowice.
Odcinek mierzy ponad 5,5 km. Początek zlokalizowany jest w rejonie skrzyżowania DK91 z ul. Długą w Zawadzie, następnie biegnie przez Romanów, Siedlec Mały aż do granicy Siedlca Małego i Dużego.
- W ramach inwestycji dostosujemy konstrukcję drogi do nośności 11,5 t/oś i przebudujemy skrzyżowania. Powstaną również ciągi piesze oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wpłynie m.in. wykonanie oświetlenia i sygnalizacji świetlnych. Działania z zakresu ochrony środowiska obejmą przebudowę i budowę przepustów, rowów przydrożnych, płotków herpetologicznych i osadników zawiesin. Na redukcję hałasu wpłynie budowa ekranów akustycznych – dodaje Marek Prusak.
Przypomnijmy, zakres prac na DK91 obejmuje dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 11,5 t/oś i przebudowę skrzyżowań, budowę ciągów pieszych i pieszo-rowerowych oraz urządzeń ochrony środowiska takich jak przepusty, rowy przydrożne, płotki herpetologiczne i osadniki zawiesin. Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wpłynie m.in. wykonanie oświetlenia drogowego i sygnalizacji świetlnych. Budując ekrany akustyczne oraz stosując cichą nawierzchnię obniżymy poziom hałasu przy elewacjach budynków nawet o ponad 14 dB jak wynika z prognoz projektantów.
Przebudowę ponad 4,6-kilometrowego odcinka firma PORR wyceniła na ponad 95 mln zł. Termin zakończenia prac to koniec listopada 2024 r. Początek odcinka zlokalizowany jest na granicy powiatu Częstochowskiego i gminy Poczesna, a jej koniec około na wysokości stacji paliw w Nowej Wsi. Wykonawca wykonał przewiązki niezbędne do wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu oraz dokonał wycinki drzew.
Wartość umowy z firmą PORR to ponad 81 mln zł za przebudowę ponad 4,4-kilometrowego odcinka. Umowny termin zakończenia prac przypada na koniec listopada 2024 r. Początek odcinka zlokalizowany jest ponad 100 metrów za ul. Leśną w Siedlcu Dużym, a jej koniec około 600 m przed skrzyżowaniem z ul. Lipową w Koziegłowach. W październiku br. została wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu. Została zamknięta jezdnia w kierunku Częstochowy na odcinku 4 km pomiędzy skrzyżowaniami w Siedlcu Dużym (skrzyżowanie DK91 z ul. Jana Pawła II) i w Koziegłowach (skrzyżowanie DK91 z DW789). Na tym odcinku wykonawca rozpoczął prace związane z rozbiórką warstw bitumicznych. Ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic.
Umowę za ponad 69 mln zł na roboty dla tego ponad 5-kilometrowego odcinka podpisano 19 stycznia 2022 r. z umownym terminem zakończenia prac przypadającym na lipiec 2023 r. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm NDI (lider), NDI SOPOT oraz SP Sine Midas Stroy. Obecnie dwukierunkowy ruch pojazdów odbywa się na jezdni prowadzącej do Katowic. Prace budowlane prowadzone są na zamkniętej jezdni w kierunku Częstochowy. Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi 70 proc. W związku z wystąpieniem robót nieprzewidzianych w dokumentacji projektowej oraz niesprzyjających warunków atmosferycznych, czas realizacji inwestycji został wydłużony do kwietnia 2024 r.
Umowę na zaprojektowanie przebudowy odcinka o długości 5,3 km podpisano w marcu 2018 r. Opracowano projekt budowlany i projekt wykonawczy. W dniu 6 kwietnia br. został złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, które GDDKiA uzyskała 31 sierpnia.
Przewidujemy, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w I kwartale 2024 r., po wcześniejszym uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji - zapowiada Marek Prusak.
Umowę na zaprojektowanie rozbudowy odcinka na długości ok. 4,1 km podpisana została w grudniu 2018 r. Obecnie trwa opracowywanie projektu budowlanego i wykonawczego. Planuje się, że zakończenie prac projektowych powinno nastąpić w I kwartale 2024 r.
Przewidujemy, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w III kwartale 2024 r., po wcześniejszym uzyskaniu decyzji ZRID i uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji - mówi rzecznik GDDKiA Katowice.
Umowa na zaprojektowanie przebudowy odcinka o długości ok. 7 km została zawarta w marcu 2018 r. Opracowano projekt budowlany i projekt wykonawczy. W dniu 14 marca został złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, które uzyskano 3 lipca. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane zaplanowano na I kw. 2024 r., po wcześniejszym uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.
Ogółem realizacja trzech ostatnich zadań przypadłaby na lata 2024-2026.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
W sercu Brennej powstanie nowy duży kompleks hotelowy. Tak ma wyglądać (wizualizacje)
3614Najlepsze budowy ze śląskiego wyróżnione! Znamy laureatów 28. edycji konkursu "Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku"
861Hit czy... wymyślanie koła na nowo? Innowacyjny recyklomat rozpętał burzę w sieci
806JSW Koks ma oddać Rafako kaucję - nagły zwrot akcji czy fake news? Spółka dementuje
762Rewolucja kolejowa w Katowicach. Ruszyła wielka przebudowa
709Znani inwestorzy na pokładzie Digitree Group. Transakcja za ponad 12 mln zł
+6 / -0Medyczna inwestycja stulecia. W Gliwicach powstanie szpital za 2 miliardy złotych
+6 / -0900 dodatkowych miejsc dla samochodów. Katowice Airport buduje parking za ponad 10 mln złotych
+4 / -0W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw za 117 mln zł
+3 / -0Spektakularna inwestycja w centrum Katowic. Do renowacji 11 zabytkowych kamienic (wizualizacje)
+2 / -0Wyszły na jaw kolejne fakty o Elektrowni Rybnik. "Wiedziano o jej likwidacji w 2020 roku"
0JSW Koks ma oddać Rafako kaucję - nagły zwrot akcji czy fake news? Spółka dementuje
0Ekolodzy chcieli zablokować budowę elektrowni gazowej. Wojewoda nieugięty
0Dolina Krzemowa po śląsku. W Gliwicach ruszy realizacja dużego lotniczego projektu
0Kupił, nie kupił... kupił, choć mniej i dużo później. 8 wodorowców za rok zasili flotę GZM
0