Miniony rok był niekwestionowanie najlepszym rokiem kalendarzowym w historii portu lotniczego w Pyrzowicach. Obsługująca Katowice Airport spółka GTL właśnie podsumowała rekordowe przewozy pasażerskie w 2023 roku. Ale katowickie lotnisko nie zamierza zwalniać: nowy główny terminal, podziemny tunel, łączący go ze stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko - to tylko niektóre z projektów, które mają zostać zrealizowane w ciągu najbliższych 4 lat. O ambitnych planach rozwojowych Katowice Airport rozmawiamy z Piotrem Adamczykiem, rzecznikiem prasowym lotniska.
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA – spółka zarządzająca lotniskiem w Pyrzowicach – właśnie podsumowało rekordowe przewozy pasażerskie w 2023 roku. A wyniki są imponujące, o czym na przestrzeni minionego pisaliśmy niejednokrotnie.
W grudniu 2023 roku w Katowice Airport obsłużono 311 735 pasażerów, czyli o 57 845 więcej (+22,8%) w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Był to najlepszy dwunasty miesiąc w historii portu – poprzedni rekord pochodził z 2019 roku, kiedy na grudniowych połączeniach z oraz do katowickiego lotniska odnotowano 278 849 podróżnych.
Wraz z grudniem dobiegł końca 2023 rok, który był najlepszym rokiem kalendarzowym w historii Katowice Airport.
W jego trakcie na katowickim lotnisku obsłużono w sumie 5 609 022 pasażerów, tj. o 1 189 931 więcej (+26,9%) niż w ciągu dwunastu miesięcy 2022 roku oraz o 765 133 więcej (+15,8%) niż w dotychczas rekordowym 2019 roku, podczas którego odnotowano w sumie 4 843 889 podróżnych - czytamy w podsumowaniu.
Przypomnijmy, że w piątek 3 listopada 2023 roku w Katowice Airport po raz pierwszy w historii portu przekroczono granicę 5 mln obsłużonych pasażerów w ciągu roku kalendarzowego <<Pani Aleksandra 5-milionową pasażerką Katowice Airport>>.
Jak zaznacza spółka, w minionym roku pobity został także dobowy i miesięczny rekord liczby obsłużonych podróżnych. Nowy dobowy rekord to 29 426 pasażerów, zanotowano go 16 lipca 2023 roku. Najlepszy miesięczny wynik padł z kolei w sierpniu 2023 roku, kiedy to obsłużono 776 tys. podróżnych.
Ruch pasażerski w minionym roku był lepszy niż prognozowaliśmy. Przekroczenie po raz pierwszy w historii portu granicy pięciu milionów pasażerów w roku kalendarzowym, to kolejny kamień milowy w rozwoju katowickiego lotniska. Spodziewamy się, że wzrostowy trend kontynuowany będzie w kolejnych latach. W 2024 roku powinniśmy obsłużyć około sześciu milionów podróżnych, a już w 2028 roku zbliżymy się do poziomu nawet ośmiu milionów pasażerów – komentuje Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Zaznacza, że z rosnącym ruchem wiąże się konieczność rozwoju infrastruktury portu.
Dlatego przygotowaliśmy duży program inwestycyjny, który realizować będziemy w latach 2024 – 2028, jego kluczowym punktem jest budowa głównego terminalu pasażerskiego o powierzchni 50 tys. m kw. Obiekt wyposażony będzie w rękawy i połączony tunelem ze stacją kolejową - zdradza prezes GTL SA.
O szczegółach zapowiadanych przez prezesa Artura Tomasika inwestycji rozmawiamy zatem z Piotrem Adamczykiem, rzecznikiem prasowym Katowice Airport.
Mamy przygotowany program inwestycyjny do 2028 roku, jego głównym punktem jest budowa nowego głównego terminalu pasażerskiego, w którym będzie obsługiwany zarówno ruch przylotowy, jak i odlotowy, zarówno do krajów w obrębie strefy Shengen, jak i poza nią - tłumaczy nasz rozmówca.
Jak się dowiadujemy, w ramach tej inwestycji planowana jest budowa podziemnego tunelu, który połączy nowy terminal główny ze stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko. Terminal główny będzie zlokalizowany mniej więcej vis-a-vis stacji, tym samym struktura terminalowa przesunie się na wschód.
Tunel będzie miał ok. 270 m, będzie łączył stację z terminalem, a nad tunelem – między terminalem a stacją, planujemy wybudować centrum przesiadkowe dla autobusów komunikacji miejskiej, busów i autokarów. A zatem – na jednym tunelu – będziemy integrować trzy rodzaje transportu: lotniczy, autobusowy oraz kolejowy - wylicza rzecznik.
Oprócz tego do 2028 r. zaplanowana jest rozbudowa parkingów.
Już w tym roku – przed wakacjami – oddamy do użytku 1600 nowych miejsc postojowych na parkingach terenowych, w wysokim standardzie - zapowiada Piotr Adamczyk.
Nasz rozmówca przypomina, że konieczność budowy nowego terminalu wynika z nieustannego rozwoju portu lotniczego w Pyrzowicach.
Zarówno nasze prognozy, jak i prognozy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, wskazują, że Katowice Airport w pewnej perspektywie będzie obsługiwało rocznie 10 mln pasażerów. Szacujemy, że tę liczbę możemy osiągnąć w 2033 roku, ale już w 2028, czyli za 4 lata, ta liczba będzie wynosiła około 7,5-8 mln pasażerów. Budowa terminalu pasażerskiego jest zatem koniecznością, która pomoże usprawnić przepustowość infrastruktury pasażerskiej tak, żeby ta prognozowana większa liczba pasażerów mogła być obsługiwana w dobrym, wysokim standardzie, to jest dla nas bardzo ważne - zapewnia Piotr Adamczyk.
Podkreśla przy tym, że program inwestycyjny będzie też obejmował aspekty związane nie tylko z budową i rozbudową infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego.
Chcemy też rozbudować strefę do obsługi technicznej samolotów oraz strefę cargo - zdradza.
Równolegle realizowany jest kolejny ważny projekt - budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową.
To jest projekt, który zakończymy w połowie 2026 r., a więc za ponad dwa lata. Aktualnie jesteśmy na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych w obrębie tej inwestycji. Na jej realizację otrzymaliśmy środki z Unii Europejskiej w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych, a wartość projektu to 100 mln zł. Węzeł multimodalny powstanie w południowo-wschodniej części lotniska. Mamy przygotowany kompleksowy, oparty na dywersyfikacji program inwestycyjny. Jego głównym punktem jest wspomniana na początku budowa głównego terminalu, ale nie zaniedbujemy przy tym innych ważnych obszarów - zaznacza Piotr Adamczyk.
Szacowana wartość całego programu inwestycyjnego to około 1,5 mld zł.
__
W trakcie dwunastu miesięcy 2023 roku linie lotnicze Wizz Air, Ryanair, PLL LOT oraz Air Dolomiti (przewoźnik realizuje połączenia na zlecenie niemieckiej linii Lufthansa) obsłużyły w ramach katowickiej siatki połączeń regularnych 2 954 350 pasażerów, czyli o 553 853 więcej (+23,1%) w porównaniu z 2022 rokiem i o 140 567 więcej (+5,0%) niż w 2019 roku.
Największym zainteresowaniem cieszyły się połączenia rozkładowe do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Hiszpanii oraz Norwegii. Pasażerowie najczęściej podróżowali na tego typu rejsach z Katowice Airport do Dortmundu, Londynu-Luton, Londynu-Stansted, Eindhoven oraz Frankfurtu.
Od stycznia do końca grudnia 2023 roku w ruchu czarterowym, czyli realizowanym na zlecenie biur podróży, obsłużono w Katowice Airport 2 634 524 pasażerów. Jest to wynik o 634 405 lepszy (+31,7%) od tego odnotowanego w tym samym czasie w 2022 roku, to także o 628 198 więcej (+31,3%) niż w 2019 roku.
W minionym roku blisko 47% wszystkich osób podróżujących w ramach katowickiej siatki połączeń zdecydowało się na rejsy wakacyjne. Najczęściej latano na wczasy do Turcji, Egiptu, Grecji, Tunezji oraz Hiszpanii. Największym zainteresowaniem cieszyły się loty czarterowe łączące katowickie lotnisko z Antalyą, Hurghadą, Marsa Alam, Rodos oraz Heraklionem.
Od stycznia do końca grudnia minionego roku odnotowano 45 167 startów i lądowań samolotów – o 5 044 więcej (+12,6%) niż rok wcześniej i o 3 561 więcej (+8,6%) niż w 2019 roku.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.