100 miejsc parkingowych zadaszonych panelami fotowoltaicznymi zyskają mieszkańcy Grodziska Mazowieckiego i Powiatu Grodziskiego. Stanie się tak za sprawą inwestycji realizowanej przez firmę ESP z Katowic. Spółka wyprodukowała i montuje 50 wiat parkingowych wraz z instalacją PV o łącznej mocy 362 kWp. W Polsce tego typu przedsięwzięcia raczkują, tymczasem zachód Europy już dostrzegł potencjał parkingów wytwarzających energię, jednocześnie dających cień i chroniących auta od opadów.
Śląska spółka ESP przeciera szlaki w popularyzacji w naszym kraju wiat fotowoltaicznych. Prywatny biznes coraz częściej sięga po rozwiązania proponowane przez katowicką firmę. Teraz na technologię parkingów zadaszonych panelami PV powoli otwiera się administracja. Przykładem jest inwestycja realizowana na zlecenie Starostwa Powiatu Grodziskiego.
- Nasz współpraca ze Starostwem Powiatu Grodziskiego rozpoczęła początkiem 2022 roku od wykonania dokumentacji projektowej. Obecnie mamy wykonaną konstrukcję i trwa montaż ponad 50 wiat parkingowych wraz z instalacją PV o łącznej mocy 362 kWp – mówi Krzysztof Kozielski, prezes ESP.
Parking, na którym montowane są obecnie wiaty PV, sąsiaduje z siedzibą Starostwa Powiatowego oraz Samodzielnym Publicznym Specjalistycznym Szpitalem Zachodnim im. Św. Jana Pawła II. W skład inwestycji wchodzą 4 szeregi wiat parkingowych PV.
- Nasze Wiaty PV typ Victoria są konstrukcją modułową pozwalającą łączyć je w szeregi. Podpory są w kształcie litery V. Warto podkreślić, że w naszym rozwiązaniu nie ma podpór na końcu wiaty, co znacznie ułatwi parkowanie i wyjeżdżanie samochodem – mówi Krzysztof Kozielski.
Wszelkie kable poprowadzone są wewnątrz konstrukcji, co poprawia znacznie estetykę jak i bezpieczeństwo
Wytworzona energia będzie służyć Starostwu Powiatowemu w Grodzisku obniżając pobór z sieci, a tym samym rachunki. Dodajmy, że starostwo jak i szpital zyskają ponad 100 miejsc parkingowych „pod dachem”. Dzięki temu samochody i rowery, będą osłonięte przed opadami atmosferycznymi oraz słońcem. Inwestycja szybko się zwróci, zwłaszcza, że starostwo sfinansowało ją w 80 proc. ze środków zewnętrznych. Tego typu przedsięwzięcia są mile widziane przez UE, więc dofinansowanie można otrzymać bez większych problemów.
Warto podkreślić, że wiaty PV mogą być zintegrowane z ładowarkami do samochodów elektrycznych jak i magazynem energii, który być może w przyszłości zostanie zainstalowany w Grodzisku Mazowieckim.
Tego typu przedsięwzięcia w Polsce nie są częste. A szkoda. Placów parkingowych w miastach nie brakuje. Przestrzenie te mogą zaś być wykorzystane podwójnie – właśnie jako miejsca postojowe, ale jednocześnie małe farmy produkujące energię, chociażby na potrzeby zarządców, właścicieli parkingów. Dodatkowo zadaszony parking podnosi jego wartość i atrakcyjność, zwłaszcza, że auta są praktycznie odsłonięte od czynników atmosferycznych i stoją w cieniu.
Te zalety dostrzegają z kolei w znacznie większym stopniu obywatele innych krajów Europy. BBC przytoczyło ranking organizacji CPRE i UCL Energy Institute, z którego wynika, że istnieje ogromna szansa na przekształcenie większej liczby brytyjskich parkingów w farmy słoneczne. Potencjał energetyczny parkingów w Wielkiej Brytanii szacowany jest na 11 GW mocy zainstalowanej. Obecnie ten wyspiarski kraj posiada łącznie około 15 GW mocy słonecznej, a według Solar Energy UK potrzebuje kolejnych 25 GW do 2030 roku, by osiągnąć zerową emisję netto.
Autorzy rankingu przytaczają te same argumenty, które wyliczyliśmy wcześniej: parkingi słoneczne lub porty samochodowe umożliwiają produkcję energii elektrycznej na otwartych przestrzeniach, które zwykle są dogodnie usytuowane w pobliżu obiektów pochłaniających energię, takich jak szpitale, centra handlowe czy biura. Daszki mają dodatkową zaletę, ponieważ chronią samochody przed deszczem i śniegiem lub gorącym słońcem latem.
Francja nie dość, że również dostrzegła potencjał, to już ubiera go w obowiązujące prawo. BBC podał, że francuski Senat zatwierdził ostatnio przepisy, które nakładają obowiązek pokrywania panelami słonecznymi wszystkich istniejących i nowych parkingów na 80 lub więcej miejsc. Wielka Brytania tak daleko nie poszła, tym niemniej tamtejsze firmy i instytucje coraz częściej decydują się na zadaszone parkingi. Motywują je do działania wciąż wysokie ceny energii. Sztandarowym przykładem jest największy parking solarny zainstalowany do tej pory w Wielkiej Brytanii, znajdujący się w fabryce samochodów Bentley w Crewe. Jego moc szczytowa wynosi 2,7 MW. Sporo idący w megawaty mocy projektów jest w realizacji. Jednak rozwój napotka na rafę w postaci wydajności sieci. To ten sam problem, który występuje również w Polsce. Nadwyżki mocy z paneli odbierane muszą być przez sieć, tymczasem sieć w Wielkiej Brytanii nie jest do tego dostosowana. Według badań BBC instalacje OZE o wartości miliardów funtów są skutecznie wstrzymane z powodu tego problemu. Kraj czekają więc ogromne inwestycje w unowocześnienie sieci i rozwój magazynów energii. I to nie tylko z powodu parkingów słonecznych, ale rozwoju OZE ogółem.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
1053 m głębokości – w kopalni JSW zakończono najtrudniejszy etap ważnej inwestycji
842Zwrot ws. Huty Częstochowa. Węglokoks przejmuje giganta i planuje wznowienie produkcji
686Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
515200 mln zł z UE na gazociąg Kędzierzyn-Koźle–Racibórz–Rybnik. Magistrala zasili m.in. blok gazowo-parowy w Rybniku
506Rekordowe dofinansowanie dla Będzina - na rewitalizację najstarszej polskiej cementowni
477Chorzowski Alstom dostarczy do Niemiec 130 elektrycznych piętrowych pociągów
+4 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0Właściwie "odczytali historie sąsiadów". Nowa inwestycja w Katowicach z nagrodą SARP 2024
+2 / -0Centrum Himalaizmu im. Jerzego Kukuczki za ponad 47 mln zł. Miasto wybrało wykonawcę
+2 / -0"Z przyszłością w Żorach". Co warto wiedzieć o żorskim programie mieszkaniowym?
0Frankowicze lekko wyhamowali. W sądach mniej pozwów niż rok temu
0Żory miastem atrakcyjnym dla biznesu. Przykładem na to jest KSSENON
0Nie tylko odzież i elektronika. Deweloperzy też korzystają z potencjału Black Friday
0Katowice za 15 mln zł przebudują ulicę Wieżową, łącząc dwie dzielnice miasta
0