Próg kwotowy między wykroczeniem a przestępstwem kradzieży wynosi obecnie już 800 zł, czyli o 300 zł więcej niż wcześniej. Coraz częściej pojawiają się opinie, że dzisiaj to główny motor napędowy dla złodziei. W interesie społecznym byłby powrót do poprzednich regulacji - zauważają eksperci. Znawcy tematu twierdzą, że branża retailowa powinna wystosować poważny apel do nowego rządu, żeby ten zajął się zmianą przepisów. Kradzieże mogłyby wówczas wyhamować, a Polacy mogliby mniej płacić w sklepach, bo starty – jak przekonują eksperci – są przerzucane właśnie na uczciwych konsumentów.
2023-12-11 11:05Black Friday, czyli Czarny Piątek, święto konsumpcji i zakupowego szaleństwa, napędzanego przez okazje cenowe, stał się listopadową tradycją również w Polsce. Fenomen zjawiska, jego ciekawą historię oraz zgubne skutki nadmiernego konsumpcjonizmu dla ŚląskiegoBiznesu.pl komentuje finansista, Patryk Zawadzki.
2023-11-24 16:00Wygląda na to, że tradycja, która przywędrowała do nas z USA, się "przyjęła". W tym roku aż 63% Polaków zamierza coś kupić w ramach Black Friday. Co ciekawe, zakupy z tej okazji planuje więcej mężczyzn niż kobiet. Konsumenci są gotowi wydać więcej niż rok temu, ale pod warunkiem, że upolują większe obniżki niż rok temu. Ciekawym wątkiem jest też to, że rabaty powyżej 70% nie budzą zbyt dużego zainteresowania, co eksperci tłumaczą brakiem zaufania do sklepów. I zapowiadają, że przez unijną dyrektywę tegoroczny Black Friday będzie inaczej wyglądał niż we wcześniejszych latach.
2023-11-22 12:00Jak wynika z policyjnych statystyk, od stycznia do września zarejestrowano o prawie 39% więcej przestępstw kradzieży w sklepach niż w analogicznym okresie 2022 roku. Z kolei analizując dane dotyczące poszczególnych komend wojewódzkich, widać wzrosty o ponad 50%, a nawet 60% w stosunku do tego okresu minionego roku. Eksperci komentujący dane nie są nimi zaskoczeni, ale jednocześnie dodają, że są one mocno alarmujące.
2023-11-10 14:00Ceny w sklepach nie wszędzie tak samo rosną. Okazuje się, że najwolniej idą w górę w hipermarketach, gdzie średni wzrost rok do roku jest już jednocyfrowy. Pozostałe formaty drożeją dwucyfrowo. Są to dyskonty, supermarkety i sieci convenience. Eksperci komentujący te dane zwracają szczególną uwagę na to, że między hipermarketami i dyskontami panuje ostra rywalizacja, bo raz wygrywa jeden, a raz drugi segment.
2023-09-18 17:00Od stycznia do lipca 2023 roku w gazetkach sklepowych było o kilkanaście procent mniej promocji niż rok wcześniej - tak wykazała analiza ponad miliona akcji promocyjnych. Okazji do oszczędzania ubyło wszędzie, ale najbardziej w sklepach RTV-AGD. Tam liczba rabatów skurczyła się o przeszło 22% rdr. W hipermarketach „zniknęło” ponad 15% promocji. Cięcia powyżej 10% przeprowadziły też markety budowlane, drogerie i apteki oraz sieci convenience, a 10% odnotowały dyskonty, supermarkety i cash&carry. Zdaniem ekspertów, przez inflację retailerzy zostali przyciśnięci do ściany, ale sytuacja głównie dotyka konsumentów, którzy w pół roku mogli stracić średnio nawet kilkaset złotych.
2023-08-08 08:00