Prawie 1,4 mln zł będzie kosztowała modernizacja zabytkowej nastawni bramowej w Bytomiu. Spółka PKP PLK podpisała umowę z firmą PORR SA, która została wyłoniona w postępowaniu na wykonanie prac remontowych. Modernizacja stacji Bytom to część gigantycznej inwestycji na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Łączna wartość prac to 1,2 mld zł netto.
Przypomnijmy, modernizacja stacji Bytom to część dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Łączna wartość prac to 1,2 mld zł netto. Ogłoszony w lutym br. przetarg na remont zabytkowej nastawni bramowej właśnie został rozstrzygnięty.
- Wszystkie prace związane z remontem budynku nastawni będzie realizowała firma PORR SA, która prowadzi także przebudowę linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie, gdzie m.in. modernizowana jest pochodząca z 1929 roku hala peronowa dworca PKP - informuje bytomski magistrat.
Nastawnia bramowa "Bt" została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 roku, kiedy Bytom był w granicach III Rzeszy.
Budynek zaprojektowano w charakterystyczny, modernistyczny kształt w stylu streamline, który popularny był w latach 30. XX wieku. Obiekt posiada formę dwubryłową – niższa, jednokondygnacyjna część mieści dziś pomieszczenia warsztatowo-techniczne, zaś wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i wsparta na stalowym filarze, przeznaczona jest na pomieszczenie tzw. nastawnicowni, w której znajdują się pulpity nastawcze do sterowania ruchem kolejowym.
Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa „Bt” nie pełni już funkcji posterunku technicznego. We wrześniu 2022 roku sterowanie ruchem zostało przeniesione na nastawnię BT4, a docelowo ruch pociągów po zmodernizowaniu linii kolejowej nr 131 będzie kierowany z nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania „Bytom” w rejonie ul. Składowej.
Wszystkie prace realizowane na nastawni bramowej zostały uzgodnione z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Taka procedura jest konieczna, bowiem obiekt został wpisany do rejestru zabytków nieruchomych województwa śląskiego - wyjaśnia Urząd Miasta Bytomia.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2025 r.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
825Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
736Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
704Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
630Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
621Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
+1 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie
0Katowice: remont historycznej kamienicy przy Gliwickiej wkracza w nowy etap
0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0