Polecamy na Śląsku

Debata o turystyce w czasach pandemii: koronawirus szansą dla Śląska

2020-06-16, Autor: Wacław Wrana

Kryzys spowodowany dużym wskaźnikiem zachorowań na Śląsku to tak naprawdę duża szansa na rozwój turystyki w naszym regionie – to najważniejszy wniosek płynący z dzisiejszej debaty zorganizowanej przez redakcję Śląskiego Biznesu.

Reklama

Dziś w samo południe transmitowaliśmy dla Was debatę na żywo pt. „Turystyka a Śląsk po pandemii – szanse i zagrożenia”. W rozmowie wzięli udział:

Wojciech Kałuża - wicemarszałek województwa śląskiego,

Tomasz Pruszczyński – prezes Fundacji Przedsiębiorczy Polacy i grupy medialnej tuPolska

Bartłomiej Szewczyk - dyrektor Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu

Adam Wawoczny - prezes Śląskiej Organizacji Turystycznej.

Debatę poprowadził Tomasz Raudner - redaktor naczelny ŚląskiegoBiznesu.pl.

Koronawirus szansą?

Zdaniem Adama Wawocznego kryzys na Śląsku spowodowany dużą ilością zachorowań na koronawirusa należy przekuć w nasz atut.

- Jesteśmy najlepiej przebadanym województwem, więc jesteśmy w tej chwili najbezpieczniejszym miejscem w Polsce. Do tego mamy certyfikację obiektów turystycznych na Śląsku - zauważył prezes Śląskiej Organizacji Turystycznej.

Wojciech Kałuża dodał, że w tej chwili nowoczesne laboratorium w Sosnowcu jest w stanie badać 5 tysięcy próbek dziennie. W efekcie wkrótce wszyscy górnicy zostaną przebadani.

- Musimy sobie jasno i wyraźnie powiedzieć: dziś wszyscy jesteśmy górnikami. Musimy się solidaryzować z tą grupą społeczną. Wspólnymi siłami jesteśmy w stanie zmienić negatywny wizerunek Śląska spowodowany pandemią. Musimy odczarować markę województwa śląskiego, tak jak kiedyś koncern Mercedes-Benz musiał zmierzyć się odbudową zaufania do swojego modelu – A-klasy, który nie przeszedł „testu łosia” - powiedział obrazowo wicemarszałek.

Ten sezon nie jest spisany na straty

Uczestnicy debaty byli zgodni. Śląsk nie może czekać z założonymi rękami, a dla branży turystycznej ten sezon nie jest jeszcze stracony.

- Zacznijmy od siebie i promocji walorów turystycznych wśród Ślązaków. Mieszkańcy naszego regionu pokochali ścieżki rowerowe, a w sklepach rowerowych brakuje sprzętu. Widać, że Ślązacy zmieniają sposób zmiany konsumpcji wolnego czasu. Powinniśmy to wykorzystać – stwierdził Tomasz Pruszczyński.

Zdaniem Bartłomieja Szewczyka w działaniach promocyjnych trzeba kłaść nacisk na promowanie śląskości i solidarności międzyludzkiej.

- Musimy bardzo mocno pokazać, że się nie boimy sytuacji i damy radę obsłużyć turystów, że jesteśmy atrakcyjnym regionem – powiedział dyrektor Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu.

Cudze chwalicie, swego nie znacie

Adam Wawoczny przypomniał, że potencjał turystyczny Śląska, z którego mogą korzystać mieszkańcy naszego regionu jest ogromny. 

- Trasy kajakowe, rowerowe, wspinaczka górska, piesze wędrówki po Beskidach... Być może nadeszedł czas, by na nowo odkryć nasze piękne strony – wyliczał prezes Śląskiej Organizacji Turystycznej.

Prezes Fundacji Przedsiębiorczy Polacy dodał, że wyjeżdżając poza Śląsk, bardzo często w nowych miejscach wyszukujemy atrakcji poprzez serwis Tripadvisor.

- W czasie pandemii czas zmienić nawyki i szukać w ten sposób atrakcji u nas, na Śląsku – powiedział Tomasz Pruszczyński.

Wojciech Kałuża zwrócił uwagę, że niezbędnym warunkiem odbudowy ruchu turystycznego jest zadbanie o najwyższe standardy higieny. 

- Z badań wynika, że obecnie 82% turystów zwraca uwagę na bezpieczeństwo i zasady higieny w miejscach atrakcji turystycznych – przytoczył wicemarszałek.

Śląski pakiet dla turystyki

Wojciech Kałuża podczas debaty przypomniał o uruchomionym niedawno „Śląskim pakiecie dla turystyki”. W ramach pięciu filarów samorząd województwa wesprze: kampanie społeczne promujące atrakcyjność turystyczną województwa śląskiego, organizację wydarzeń turystycznych, turystykę zorganizowaną dla dzieci i młodzieży, rozwój marek i produktów turystycznych oraz rozwój infrastruktury turystycznej.

Punkt informacji turystycznej w smartfonie

Tomasz Raudner pytał też swoich gości jakich narzędzi należy używać do promocji walorów turystycznych województwa śląskiego.

- Najtańszym i najbardziej precyzyjnym kanałem promocji jest internet. Ponadto musimy zmienić swoją mentalność – dziś większość stron w internecie przeglądanych na smartfonie. W budowaniu oferty turystycznej potrzeba synchronizacji. Pamiętajmy też o tym, że w walce o turystę konkurujemy z innymi regionami – ocenił Tomasz Pruszczyński.

W podobnym duchu wypowiedział się Adam Wawoczny.

- Dziś najważniejsze punkt informacji turystycznej znajduje się w smartfonie. Z naszych badań wynika, że klienci oczekują pakietowanych, kompleksowych ofert – zaznaczył.

O roli marketingu szeptanego mówił Bartłomiej Szewczyk.

- Nasze doświadczenia mówią, że jeden zadowolony turysta to dla nas 10 kolejnych klientów, których on poleci. Normalnie większość mieszkańców regionu planowałaby wakacje poza Śląskiem. Dziś mamy szansę, by zaprezentować im nasze atrakcje i przyciągnać ich do nas – zauważył dyrektor Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu.

Muzeum skoków narciarskich w Wiśle?

Na koniec debaty Wojciech Kałuża zaskoczył pomysłem na nową atrakcję turystyczną.

- Spotkaliśmy się ostatnio z Adamem Małyszem. Adam wyszedł z pomysłem stworzenia muzeum skoków narciarskich. Myślę, że to godna uwagi idea – powiedział wicemarszałek.

 

A jak Wy zapatrujecie się na możliwości rozwoju turystyki na Śląsku po pandemii? Jakie atrakcje powinny być promowane pod szyldem „Śląskie”?

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~Piotr Jas 2020-07-02 22:22:45

    ZAPROSILIŚCIE KAŁUŻĘ - ŻORY SĄ ZAŁAMANE

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Weźmiesz udział w wyborach prezydenta RP?




Oddanych głosów: 824