Rozpoczęte w grudniu prace przy budowie ostatniego odcinka obwodnicy zachodniej – od ul. Daszyńskiego do ul. Sowińskiego – są coraz bardziej widoczne. W przyszłym roku nowa trasa zdecydowanie odciąży od ruchu samochodowego miejskie ulice, ułatwiając przejazd przez Gliwice. Docelowo stanie się Drogą Krajową nr 78.
Powstający odcinek trasy o długości blisko 2 km będzie drogą jednojezdniową, z jednym pasem ruchu w każdą stronę, z możliwością dobudowy w przyszłości drugiej jezdni. Na obu końcach nowego odcinka będą skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Przewidziane jest jeszcze jedno skrzyżowanie z projektowaną obecnie obwodnicą Ostropy.
Zapewniony zostanie bezpieczny przejazd dla rowerzystów – w części z wykorzystaniem zaprojektowanego ciągu pieszo-rowerowego, w części dróg dojazdowych do pól. Cały odcinek zostanie oświetlony z wykorzystaniem energooszczędnego oświetlenia LED, a w okolicy zabudowań przy ul. Daszyńskiego staną ekrany akustyczne. Na trasie nie zabraknie zieleni, w tym drzew i krzewów w pasie drogowym.
Fragment tej drogi krajowej został już przekierowany na istniejący odcinek zachodniej obwodnicy od ul. Rybnickiej do ul. Daszyńskiego, ale częściowo dalej wiedzie śródmiejskimi ulicami (m.in. Daszyńskiego, Styczyńskiego, Wyspiańskiego, Orlickiego). Po zakończeniu budowy ulice te zostaną odciążone, co wpłynie na zmniejszenie zanieczyszczeń spowodowanych ruchem samochodowym w centrum miasta. Dokończenie budowy obwodnicy zachodniej ułatwi też przemieszczanie się pomiędzy dzielnicami czy dojazd do centrów handlowych. Ma przyczynić się też do rozwoju przyległych terenów - informuje UM Gliwice.
Budową odcinka obwodnicy zajmuje się wybrane w przetargu konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów S.A. oraz Eurovia POLSKA S.A. Koszt inwestycji (wraz z dokumentacją projektową i przebudową dróg dojazdowych) to obecnie około 45 mln zł. Są to środki z budżetu miasta, ale Gliwice będą się starały o pozyskanie dofinansowania zewnętrznego.
Do tej pory – przy mało sprzyjającej pogodzie – wykonano blisko 200 metrów kanalizacji deszczowej oraz część utwardzenia dróg dojazdowych do pól, służących głównie ciężkim pojazdom obsługującym teren budowy. W rejonie robót, wskazanym przez Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, dobiegły już końca prace archeologiczne. Po odhumusowaniu terenu dróg technicznych i części trasy głównej nie natrafiono póki co na istotne znaleziska, jednak nadzór ze strony archeologa jest prowadzony stale. Kolejnym miejscem, w którym mogą znajdować się ciekawe pod względem historycznym przedmioty, będzie teren potoku, nad którym już niebawem będą prowadzone roboty związane z budową obiektu mostowego.
Równolegle trwa budowa magistrali wodociągowej, która pozwoli na dostawę wody do terenów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe i przemysłowe, sąsiadujących z zachodnią obwodnicą. Tę inwestycję realizuje Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Gliwicach. Wykonało ono blisko 300 metrów magistrali od ul. Daszyńskiego w kierunku przyszłego obwodnicowego obiektu mostowego, prowadząc jednocześnie prace od strony skrzyżowania z ul. Sowińskiego. Tam, w pasie drogowym ul. Okulickiego, powstał już około 200-metrowy odcinek magistrali oraz kolejne 200 metrów wzdłuż ogródków działkowych przy budowanej obwodnicy.
Przypomnijmy, że w tym rejonie – gdzie powstaje skrzyżowanie z obwodnicą i m.in. rozpoczęto prace związane z przebudową oświetlenia ulicznego – od ponad miesiąca obowiązuje tymczasowy przejazd w dwóch kierunkach.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
1053 m głębokości – w kopalni JSW zakończono najtrudniejszy etap ważnej inwestycji
873Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
625Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. ARP ujawniła miliardową stratę
561W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
515Rekordowe dofinansowanie dla Będzina - na rewitalizację najstarszej polskiej cementowni
502Chorzowski Alstom dostarczy do Niemiec 130 elektrycznych piętrowych pociągów
+4 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0"Skomunikuje tereny inwestycyjne". Bliżej budowy węzła Klimontów na S1 w Sosnowcu
+2 / -0Właściwie "odczytali historie sąsiadów". Nowa inwestycja w Katowicach z nagrodą SARP 2024
+2 / -0Katowice: pierwsza autostrada rowerowa za 12,5 mln z oddana do użytku przed czasem
0Nie chcą ani biogazowni, ani referendum. Budowa kolejnej instalacji pod znakiem zapytania
0Wodorem śląskie stoi? Posypały się kontrakty na zielone autobusy
0"Realny krok do odblokowania potencjału". Deweloperzy oceniają nową ustawę
0Ponad 200 mln zł na drogi. Katowice podały listę zadań z zakresu transportu na 2025 rok
0
~Franciszek Kowalski 2023-04-14
01:14:58
Dlaczego wprowadzacie w błąd pisząc Gliwice domykają obwodnicę.
Obwodnica nie będzie domknięta bo brakuje odcinka od ul. Rybnickiej do ronda przy Amazonie
Jest to o tyle dziwne, że ten odcinek jest najprostszy bez budowli drogowych tuneli etc kilkaset metrów drogi w polu i wtedy można dojechać do Nowych Gliwic, do Europy centralnej etc.
Ale kto zrozumie pomysły urzędników