Kierowcy mają do dyspozycji alternatywną drogę dojazdową w lotniska w Pyrzowicach. To efekt oddania do użytku zupełnie nowej drogi wojewódzkiej 913. Inwestycja była wspólnym przedsięwzięciem województwa śląskiego i gminy Psary.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowch i Autostrad rozbudowuje drogę ekspresową S1, która jest podstawowym dojazdem do lotniska w Pyrzowicach. Jednak teraz kierowcy mają do dyspozycji też drugą drogę - od skrzyżowania z DK 78 do DK 86. Ta trasa zapewnia najkrótszy dojazd np. z Sosnowca. Droga liczy 24,8 km, podczas gdy przez trasę S1 - 32,5 km, przy tym samym czasie dojazdu 28 minut.
Przedsięwzięcie to od początku zaplanowane było jako wspólne zadanie dwóch samorządów Województwa Śląskiego oraz Gminy Psary.
- Trzeba podkreślić, że od początku współpraca przebiegała modelowo. Korzyść jest oczywista. Kiedy siedem i pół roku temu obydwa samorządy podpisywały porozumienie wiedzieliśmy, że zadanie będzie trudne, ale dzięki tej kooperacji, zysk społeczny będzie spory. Jednoczesna realizacja takich przedsięwzięć powinna być standardem – informuje ZDW Katowice.
Przygotowanie tego rodzaju inwestycji jest trudne. Ponad siedem lat od decyzji do zakończenia prac to sporo. W roku 2014 gmina Psary, na podstawie porozumienia z Zarządem Województwa Śląskiego podjęła się prowadzenia zadania pn. „Koncepcja przebudowy drogi wojewódzkiej nr 913 jako alternatywnego dojazdu do MPL Katowice w Pyrzowicach”. Na podstawie tej koncepcji powstał w latach 2015 – 2018 projekt. Wreszcie w latach 2019 – 2021 przeprowadzono prace budowlane. Wykonał je Strabag.
- Przy tak dużej inwestycji kosztującej ponad 125 mln złotych, z udziałem dofinansowania unijnego na poziomie 95 mln zł, zawsze trzeba się spodziewać niespodziewanego. Tak było i tym razem. Mieliśmy podtopienia, nierozpoznane, zbyt mało nośne lub zbyt skaliste podłoże, a także niewybuchy wymagające interwencji saperów – informuje ZDW Katowice.
Na długości ponad 12,5 km cała istniejącą konstrukcja DW 913 została rozebrana. Powstała nowa, według najnowszych dostępnych na świecie technologii. W toku prac budowlanych zabudowano 75 tys. ton mieszanek bitumiczno-mineralnych.
Nowa droga ma nawierzchnię z betonu asfaltowego BBTM 8S o polepszonych właściwościach akustycznych. Jezdnia ma jednolitą szerokość 7 m. Promienie, łuki pionowe i cała geometria drogi zostały skorygowane. Zwiększa to komfort jazdy i bezpieczeństwo. „Dodatkowo wykonawca uzyskał rekordową równość układanej masy bitumicznej, przewyższające i tak wyśrubowane standardy techniczne ZDW w Katowicach. Mamy chodniki, bezpieczne przejścia dla pieszych i wszystkie elementy poprawiające komfort i bezpieczeństwo użytkowników.” czytamy w komunikacie ZDW Katowice.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
7123,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
679Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
584Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
548Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
530Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Ponad 55,3 mln zł dla Bytomia na zieloną energię
+1 / -0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0