“Potrzeba 20 lat, by zbudować reputację i 5 minut, by ją zrujnować. Jeśli się nad tym zastanowisz, będziesz postępował zupełnie inaczej.”, powiedział Warren Buffet, amerykański inwestor i przedsiębiorca. Współcześnie zrozumienie potrzeby realizowania działań z zakresu public relations jest wyznacznikiem dojrzałości organizacji. Aby jednak zdać sobie sprawę z siły, jaką niosą ze sobą te działania, należy najpierw zrozumieć ich historię. Poznaj krótką historię public relations, od starożytnych filozofów, po osiągnięcia drukarskie i media społecznościowe.
Początki public relations
Pomysł wykorzystania potęgi komunikacji do wpływania na innych, budowania i utrzymywania reputacji istnieje już od wieków, chociaż PR-owiec jako zawód jest czymś stosunkowo nowym. Początków public relations należy szukać w starożytnej Grecji. To tam starożytni filozofowie, Platon i Arystoteles, rozwinęli dziedzinę nauki zwaną retoryką, która oznacza sztukę budowania perswazji za pomocą wypowiedzi ustnych lub pisemnych oraz teorię przekazywania informacji i tworzenia relacji międzyludzkich. W starożytności przejawiała się ona przede wszystkim wykorzystaniem środków retorycznych, takich jak wzmocnienie czy elementy oratorskie, w celu nadania wypowiedziom wzniosłego i perswazyjnego charakteru.
Jednym ze starożytnych PR-owców był także Juliusz Cezar, który już ponad 50 lat p.n.e. organizował kampanie mające na celu upowszechnienie jego wizerunku jako doskonałego stratega i wodza, aby przekonać Rzymian, że będzie najlepszą głową państwa. To właśnie w Rzymie powstały pierwsze narzędzia public relations, czyli gazeta codzienna “Acta Diurna” - “Wiadomości Dnia”. Co więcej, to starożytnym Rzymianom zawdzięczamy powstanie francuskiego słowa “giournale” i włoskiego “journal”, a więc i naszego “żurnalista” (od “Acta Diurna zdrobniale Diurnalis”).
Początki mediów masowych, czyli prasa drukarka
Kamieniem milowym w historii rozwoju public relations było wynalezienie prasy drukarskiej przez Johannesa Gutenberga w 1440 roku. Dopiero ten wynalazek pozwolił na upowszechnienie komunikacji masowej za pomocą książek i broszur, powodując rewolucję kulturalną i społeczną. To właśnie wtedy druk zaczął być nośnikiem informacji publicznych oraz narzędziem perswazji.
Kolejnym ważnym krokiem w rozwoju tej dziedziny nauki było ukazanie się pierwszej gazety Relation w 1609 roku w Strasburgu. Natomiast pierwsza prasa codzienna ukazywała się przez 6 dni w tygodniu w Lipsku od 1650 roku.
Pierwszy PR-owiec zawodowy
Pierwsza agencja public relations, PR Editorial Services, powstała dopiero 1924 roku. Została założona przez pierwszego w historii PR-owca, Basila Clark. Ważną postacią był także Ivy Lee, który pracował jako doradca Johna Rockefellera i był odpowiedzialny za poprawę reputacji znanego przedsiębiorcy po kryzysie związanym ze strajkami w kopalniach węgla. Mówi się także, że był on jednocześnie autorem pierwszego komunikatu prasowego.
Ojcem współczesnego PR jest natomiast Edward Bernays, autor książki pt. “Propaganda”. Edward był siostrzeńcem Zygmunta Freuda, a jego strategie PR miały duży wpływ na rozwój psychologii behawioralnej. Co więcej, jego teoria i badania wskazywały, że propaganda polityczna wykorzystywana przez rządy podczas II wojny światowej, może być skutecznie wykorzystywana przez firmy do wywierania wpływu na klientów i konsumentów, jedynie w bardziej subtelnej formie.
Era internetu
Public relations, które znamy dzisiaj, rozwinęło się przede wszystkim pod wpływem narodzin internetu w 1969 roku. Niedługo potem, bo w latach 90-tych, pojawiły się pierwsze strony internetowe, poczta e-mail, pierwsi bloggerzy na platformie Blogger i wreszcie bum w powstawaniu mediów społecznościowych, w tym Facebooka i Twittera na początku XXI wieku. Dzięki tym zmianom rozpowszechnianie informacji stało się prosze niż kiedykolwiek wcześniej. Reklama i public relations rozwijały się wraz z rozwojem mediów masowych, w tym social media i telewizji. Jaka przyszłość stoi przed public relations? Tego nie wiemy, zapewne zależy to przede wszystkim od rozwoju technologii.
Tagi: agencje PR
Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
1980Siemianowice Śląskie: gigantyczny pożar składowiska odpadów. Trwa akcja gaśnicza (foto, wideo)
1261Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
1142Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
590System kaucyjny w Polsce jednak później? Eksperci przeciwni zmianie daty
586"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+8 / -1Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
+4 / -1Senat również za językiem śląskim. Teraz czas na decyzję prezydenta Dudy
+3 / -0Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
+1 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Szybciej przez miasto. Katowice oceniają pierwsze efekty wdrożenia ITS
0Kierowcy mają powody do radości. "Kierunek zmian na pylonach może cieszyć"
0"W grupie raźniej". Koleje Śląskie polecają się na kolejny długi weekend
0Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
0Rewolucja w kilometrówce? Rząd chce włączyć elektryki i samochody hybrydowe
0