Kompleks przemysłowy należący do FCA Poland, w tym zakład Powertrain może zostać wykupiony przez Polską Grupę Zbrojeniową, z przeznaczeniem pod budowę podzespołów dla Jelcza. Na razie PGZ ogłosiła przetarg na wykonanie wyceny terenu w Bielsku-Białej.
Informację jako pierwszy podał lokalny portal bielsko.biala.pl. Podaje, że zgodnie z ogłoszonym postępowaniem wyłoniona w drodze przetargu firma przeprowadzi tzw. due diligence prawny i finansowy oraz opracuje struktury transakcji kompleksu przemysłowego od FCA Poland z siedzibą w Bielsku Białej oraz części przedsiębiorstwa spółki pod firmą FCA Powertrain Poland.
„Postępowanie ogłoszono w związku z potencjalnym nabyciem FCA Poland i FCA Powertain przez PGZ. Jak nieoficjalne ustalił portal, spółka należąca do Skarbu Państwa rozważa uruchomienie w Bielsku-Białej produkcji podzespołów Jelcza (to spółka należąca do PGZ), które wykorzystywane są w wojsku” - czytamy.
Tygodnik Solidarności Tysol przypomina, że pod koniec lutego br. zarząd bielskiej spółki FCA Powertrain zapowiedział zamiar zwolnienia trzystu osób z około 800-osobowej załogi. Zdaniem pracodawcy przyczyną tak dużych zwolnień był fakt, że „w wyniku wprowadzenia przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych nastąpił spadek zamówień na silniki, czego konsekwencją jest konieczność zakończenia przez FCA Powertrain Poland produkcji silników TwinAir oraz ograniczenie produkcji silników GSE i SDE”.
Radny bielski Janusz Okrzesik komentuje, że propozycja PGZ byłaby szansą na zachowanie pracy przez załogę Fiata.
„Fiat (o ile nadążam to teraz to Stellantis) już od lat po cichu wygaszał swoją działalność w BB, a ostatnie miesiące potwierdzają obawy, że decyzja o zamknięciu fabryki już zapadła. Co z terenem, infrastrukturą, wykwalifikowanymi kadrami? Do zaorania?
I tutaj, „cała na biało”, pojawia się Polska Grupa Zbrojeniowa. Ma w swojej strukturze dwie fabryki motoryzacyjne, Jelcza i dawny Autosan w Sanoku. Ma zamówienia na tysiące pojazdów dla wojska, przede wszystkim ciężarówki Jelcza, ale także opancerzone terenówki Waran, pojazdy specjalistyczne dla artylerii, podwozia specjalistyczne dla wojsk radiotechnicznych - naprawdę tego sporo. A w kolejce do wymiany czekają jeszcze nieśmiertelne Honkery (tak, jest ich w armii jeszcze sporo!), a zapowiedziana budowa nowych jednostek na wschodzie Polski wymaga kolejnych tysięcy pojazdów. Robota będzie i najwyraźniej w PGZ doszli do wniosku, że silniki do tych pojazdów można produkować w Polsce, np. w BB. Mnie ten wniosek się bardzo podoba.
Oczywiście, od pierwszego ogłoszenia we wstępnej fazie analizy do sfinalizowania transakcji droga jest bardzo długa i wyboista, ale przynajmniej jest światło w tunelu. I to całkiem solidne światło, zważywszy na to, że pada z wojskowego pojazdu.”
Jak podaje bielsko.biala.pl, transakcja nabycia i przebudowy linii produkcyjnej w Bielsku-Białej może kosztować kilka miliardów zł.
Wchodząca od 2014 r. w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) firma JELCZ Sp. z o.o. jest obecnie głównym dostawcą środków transportu kołowego dla Sił Zbrojnych RP. Ciężarówki Jelcza zdominowały wojskową logistykę od cystern po wozy wspierające systemy artyleryjskie w ramach KMO Rak i DMO Regina. Są również nośnikami specjalistycznych systemów uzbrojenia, łączności, rozpoznania oraz dowodzenia. JELCZ Sp. z o. o. uczestniczy obecnie we wszystkich kluczowych programach modernizacji technicznej Wojska Polskiego, m.in. Langusta, Regina, Rak, Baobab, Daglezja, Wisła, Narew, Pilica/Pilica +, MJR (Morska Jednostka Rakietowa).
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Projekt Izera do kosza, a wraz z nim dziesiątki umów o pracę. W państwowej spółce posypały się zwolnienia
1380Nad morze rowerem. "Śląski" odcinek Blue Velo z dofinansowaniem
838Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
650Dzierżawca prowadził w Rybniku hotel bez umowy. Ma komornika na karku i wyrok
591Sosnowiec: 70 mln zł na rewitalizację terenu po byłej kopalni KWK Kazimierz–Juliusz
585Trzy pierwsze Impulsy dla śląskiego już kursują. To pierwsza część zamówienia za 1,5 mld zł (foto)
+2 / -0863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
+1 / -0Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
+2 / -1Sosnowiec: 70 mln zł na rewitalizację terenu po byłej kopalni KWK Kazimierz–Juliusz
+1 / -0Nad morze rowerem. "Śląski" odcinek Blue Velo z dofinansowaniem
+1 / -0863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
0Jeszcze droższa budowa drogi obwodnicy Rybnika. Miasto musi wyciągnąć z kasy 26,6 mln zł
0Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
0Dzierżawca prowadził w Rybniku hotel bez umowy. Ma komornika na karku i wyrok
0Sosnowiec: 70 mln zł na rewitalizację terenu po byłej kopalni KWK Kazimierz–Juliusz
0