Polecamy na Śląsku

Rybnik jako pierwszy w Polsce kontraktuje autobusy elektryczne. Historyczny przetarg w toku

2021-09-01, Autor: Wacław Wrana, tora

Wiele na to wskazuje, że pasażerów w Rybniku będą woziły 23 elektryczne autobusy. Miasto jest właśnie na etapie rozstrzygania przetargu. To prawdopodobnie pierwszy przetarg w Polsce, w którym przewoźnicy oferują tak wiele elektrycznych pojazdów. Mało tego, w przetargu rywalizują między sobą również producenci ekologicznych autobusów.

Reklama

Temat opisuje Rybnik.com.pl. Są przynajmniej dwa powody, dla których w tytule pojawia się przymiotnik "historyczny". Po pierwsze, wprowadzenie do obrotu tak dużej liczby autobusów elektrycznych będzie oznaczać prawdziwą rewolucją komunikacyjną w tym śląskim mieście. Po drugie, to najprawdopodobniej pierwszy przetarg w Polsce, gdzie przewoźnicy oferują zakup tak dużego taboru autobusów elektrycznych.

- Mieliśmy bezprecedensową sytuację, że w przetargu konkurowali ze sobą zarówno przewoźnicy, jak i producenci autobusów elektrycznych – podkreśla Łukasz Kosobucki – dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku.

W ramach przetargu Miasto oczekiwało oferty na obsługę linii 23. ekologicznymi autobusami w latach 2020-2031. Minimalne wymagania zostały określone tak:

  • minimum 2 autobusy midi o napędzie elektrycznym
  • 5 autobusów klasy midi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym
  • 11 autobusów klasy maxi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym
  • 5 autobusów klasy mega zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym.

Oferty złożyły trzy firmy:

  • firma Kłosok z Żor zaoferowała obsługę linii tylko i wyłącznie autobusami elektrycznymi za kwotę 127,071 mln zł brutto
  • firma Mobilis z Warszawy zaoferowała obsługę linii tylko i wyłącznie autobusami elektrycznymi 178,379 mln zł brutto
  • firma Transgór z Rybnika zaoferowała obsługę linii autobusami elektrycznymi gazowymi na kwotę 136,173 mln zł brutto.

Co ważne, kryteria wyboru to cena (60%), ekologia (34,5%), data wprowadzenia do ruchu (2,5%), pojazdy rezerwowe maxi (3%). Ze wstępnych wyliczeń wynika, że w przetargu najwyższą liczbę punktów otrzyma firma Kłosok.

Dyrektor ZTZ informuje, że jeśli nie będzie odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej, będzie chciał podpisać umowę z przewoźnikiem w ciągu 10 dni.

Jeśli umowa z przewoźnikiem zostanie podpisana, będzie obowiązywać 1 stycznia 2022 roku, przy czym autobusy elektryczne przyjadą do Rybnika dopiero 1 kwietnia.

Dodajmy, że wymagania przetargowe określały nie tylko rodzaj napędu autobusów. Nowe pojazdy muszą mieć też inne elementy wyposażenia, takie jak: alkomat zintegrowany z pojazdem, klimatyzację, łączność bezprzewodową z internetem oraz udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzących. Ponadto autobusy maxi i mega będą miały kabiny z osobnym wejściem dla kierowcy, całkowicie odgrodzone od przestrzeni pasażerskiej.

Przetarg na autobusy elektryczne w Rybniku to pokłosie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku. Obliguje ona m.in. miasta pow. 50 tysięcy mieszkańców, do zapewnienia od 2025 roku co najmniej 30-procentowego udział pojazdów elektrycznych w ogólnej liczbie użytkowanych pojazdów. Z tego też powodu autobusy elektryczne kupują inne miasta woj. śląskiego, w tym Metropolii GZM. Już obsługują ulice Katowic, mają się też pojawić m.in. w Gliwicach, Tychach czy Jastrzębiu-Zdroju.

Różnica między nimi a Rybnikiem polega na tym, że Rybnik nie ma swojej miejskiej firmy transportowej jak PKM, tylko ogłasza przetargi dla firm na obsługę linii.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Ile lat ma Twoje auto?






Oddanych głosów: 590