Polecamy na Śląsku

Rybnik jako pierwszy w Polsce kontraktuje autobusy elektryczne. Historyczny przetarg w toku

2021-09-01, Autor: Wacław Wrana, tora

Wiele na to wskazuje, że pasażerów w Rybniku będą woziły 23 elektryczne autobusy. Miasto jest właśnie na etapie rozstrzygania przetargu. To prawdopodobnie pierwszy przetarg w Polsce, w którym przewoźnicy oferują tak wiele elektrycznych pojazdów. Mało tego, w przetargu rywalizują między sobą również producenci ekologicznych autobusów.

Reklama

Temat opisuje Rybnik.com.pl. Są przynajmniej dwa powody, dla których w tytule pojawia się przymiotnik "historyczny". Po pierwsze, wprowadzenie do obrotu tak dużej liczby autobusów elektrycznych będzie oznaczać prawdziwą rewolucją komunikacyjną w tym śląskim mieście. Po drugie, to najprawdopodobniej pierwszy przetarg w Polsce, gdzie przewoźnicy oferują zakup tak dużego taboru autobusów elektrycznych.

- Mieliśmy bezprecedensową sytuację, że w przetargu konkurowali ze sobą zarówno przewoźnicy, jak i producenci autobusów elektrycznych – podkreśla Łukasz Kosobucki – dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku.

W ramach przetargu Miasto oczekiwało oferty na obsługę linii 23. ekologicznymi autobusami w latach 2020-2031. Minimalne wymagania zostały określone tak:

  • minimum 2 autobusy midi o napędzie elektrycznym
  • 5 autobusów klasy midi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym
  • 11 autobusów klasy maxi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym
  • 5 autobusów klasy mega zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym.

Oferty złożyły trzy firmy:

  • firma Kłosok z Żor zaoferowała obsługę linii tylko i wyłącznie autobusami elektrycznymi za kwotę 127,071 mln zł brutto
  • firma Mobilis z Warszawy zaoferowała obsługę linii tylko i wyłącznie autobusami elektrycznymi 178,379 mln zł brutto
  • firma Transgór z Rybnika zaoferowała obsługę linii autobusami elektrycznymi gazowymi na kwotę 136,173 mln zł brutto.

Co ważne, kryteria wyboru to cena (60%), ekologia (34,5%), data wprowadzenia do ruchu (2,5%), pojazdy rezerwowe maxi (3%). Ze wstępnych wyliczeń wynika, że w przetargu najwyższą liczbę punktów otrzyma firma Kłosok.

Dyrektor ZTZ informuje, że jeśli nie będzie odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej, będzie chciał podpisać umowę z przewoźnikiem w ciągu 10 dni.

Jeśli umowa z przewoźnikiem zostanie podpisana, będzie obowiązywać 1 stycznia 2022 roku, przy czym autobusy elektryczne przyjadą do Rybnika dopiero 1 kwietnia.

Dodajmy, że wymagania przetargowe określały nie tylko rodzaj napędu autobusów. Nowe pojazdy muszą mieć też inne elementy wyposażenia, takie jak: alkomat zintegrowany z pojazdem, klimatyzację, łączność bezprzewodową z internetem oraz udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzących. Ponadto autobusy maxi i mega będą miały kabiny z osobnym wejściem dla kierowcy, całkowicie odgrodzone od przestrzeni pasażerskiej.

Przetarg na autobusy elektryczne w Rybniku to pokłosie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku. Obliguje ona m.in. miasta pow. 50 tysięcy mieszkańców, do zapewnienia od 2025 roku co najmniej 30-procentowego udział pojazdów elektrycznych w ogólnej liczbie użytkowanych pojazdów. Z tego też powodu autobusy elektryczne kupują inne miasta woj. śląskiego, w tym Metropolii GZM. Już obsługują ulice Katowic, mają się też pojawić m.in. w Gliwicach, Tychach czy Jastrzębiu-Zdroju.

Różnica między nimi a Rybnikiem polega na tym, że Rybnik nie ma swojej miejskiej firmy transportowej jak PKM, tylko ogłasza przetargi dla firm na obsługę linii.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.