Inwestycje i nieruchomości

S1 Przybędza-Milówka. Budowa tuneli nabiera tempa

2023-06-28, Autor: KB

Ciągle trwa drążenie drugiego z tuneli w masywie Baraniej Góry przy budowie drogi ekspresowej S1 Przybędza-Milówka. GDDKiA informuje o przebiciu nawy w dłuższym z tuneli. To nawa w kierunku Zwardonia w tunelu o długości ok. 1000 m. W drugiej nawie pozostało jeszcze do wydrążenia ok. 200 m, a przebicie planowane jest na przełom września i października 2023 roku. Pierwszy z tuneli przebito w październiku 2022 roku.

Reklama

To najtrudniejsza budowa drogowa prowadzona obecnie w woj. śląskim. Obejmuje m.in. wykonanie mostów, estakad i tuneli. A Beskidy nie są łatwym terenem prac.

Trasa będzie obejściem Węgierskiej Górki

Prace górnicze przy pierwszej z dwóch najdłuższych naw rozpoczęto w listopadzie 2020 roku od portalu północnego. Pomimo zastosowania najnowszych technologii górotwór nie poddawał się łatwo. Po wydrążeniu około 110 mb doszło do zawału skał stropowych, co wstrzymało na jakiś czas prace. Po wzmocnieniu górotworu wznowiono drążenie w grudniu 2021 r., a w styczniu 2022 r. rozpoczęto prace od portalu południowego. Po przebiciu pozostaje jeszcze do wydrążenia ok. 200 mb w sąsiedniej nawie w kierunku Żywca.  

Trasa S1 na odcinku Przybędza - Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie również obejściem Węgierskiej Górki. Powstaje na niej pięć estakad (w tym o długości prawie 1 km w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Górna i ul. Zieloną) i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km oraz dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ok. 1,8 km. Każda z naw tunelu będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m, opaski bezpieczeństwa oraz obustronne chodniki ewakuacyjne. Trasa pomiędzy tunelami będzie dwujezdniowa i dwupasowa tak jak w tunelach (łącznie na długości ok. 4,8 km), a przed i za nimi będzie jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku (łączna długość 3,7 km).  

Pierwszy z tuneli, o długości ok. 830 m, powstaje w północnej części trasy w stoku Barania Góra. Drugi o długości ok. 1000 m zlokalizowany jest bliżej Zwardonia, w stoku Białożyński Groń. W obu tunelach będą dwie nawy połączone ze sobą trzema przejściami poprzecznymi. Tunele drążone są we fliszu karpackim z wykorzystaniem technologii Nowej Austriackiej Metody Górniczej (NATM), całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu.   

W krótszym tunelu trwa betonowanie najniższej położonej części obudowy zasadniczej - spągu. W nawie w kierunku Zwardonia zabetonowano już 27 z 69 segmentów spągu oraz 10 segmentów pozostałej części obudowy - kaloty. Zaawansowanie betonowania obudowy zasadniczej w tej nawie dochodzi do 30 proc. W sąsiednim tunelu mającym prowadzić ruch na północ, w kierunku Żywca, w maju br. rozpoczęto wykonywanie obudowy zasadniczej i zabetonowano sześć segmentów spągu. Zaawansowanie betonowania obudowy zasadniczej w tej nawie wynosi około 3 proc - mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego odcinka GDDKiA.

Wykonano już ponad 60% prac

Wykonanie rzeczowe obwodnicy Węgierskiej Górki wynosi około 62 proc. Roboty mostowe osiągnęły zaawansowanie około 71 proc., a drogowe dochodzą do 58 proc. Zaawansowanie wykonania wykopów to już 95 proc. natomiast nasypów to już prawie 83 proc. Największy postęp robót widać na obiektach mostowych. Ich elementy wznoszące się ponad teren posadowienia są już wyraźnie widoczne z okolicznych terenów.

W ramach tej budowy powstaną trzy mosty drogowe oraz pięć estakad o łącznej długości ponad 2300 m. Na najdłuższej 940-metrowej estakadzie pozostało do wykonania 70 metrów ustroju nośnego. Planowane zakończenie wykonania ustroju nośnego przewidziane jest na koniec czerwca. Na tej trasie powstanie również dziesięć murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych o łącznej powierzchni przekraczającej 96 000 m2.  Trwa rozbudowa istniejących węzłów Przybędza i Milówka i budowa trasy głównej.

Budowa wydłużona do 28 maja 2024 r.

GDDKiA zawarła umowę z konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż 10 października 2019 r. z pierwotnym terminem zakończania umowy przypadającym 10 sierpnia 2023 r. Wartośc wyniosła 1,4 mld zł. W kwietniu br. drogowcy podpisali aneks, wydłużając czas na ukończenie inwestycji o 171 dni, czyli do 28 maja 2024 roku. Podpisanie aneksu jest następstwem uznania roszczenia wykonawcy w związku z epidemią COVID-19.

NATM - Nowa Austriacka Metoda Górnicza

Budowlańcy drążą tunel w stronę Zwardonia w technologii NATM. Polega ona na tym, że drążenie nie jest wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. W zależności od odkształceń górotworu, które są nieustannie i drobiazgowo na bieżąco monitorowane, dopasowany jest typ zabezpieczeń drążonego otworu. Metoda NATM przewiduje wykonanie wstępnej obudowy z betonu zbrojonego, a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo wzmacnianej przy pomocy gwoździ i kotew. Docelowy kształt tunelu uzyskany zostanie po wykonaniu obudowy stałej z betonu zbrojonego. Technologie, które stosuje się dla drążenia tuneli metodą tradycyjną, czyli taką, jaka jest stosowana na tunelach budowanych w ciągu drogi ekspresowej S1 w Węgierskiej Górce to m.in.: drążenie z wykorzystaniem koparek wyposażonych w młoty hydrauliczne, w młoty typu ripper, w urządzenia typu freza uruchamiane przez wysięgnik teleskopowy, drążenie z zastosowaniem materiałów wybuchowych z zapalnikami z opóźnionym zapłonem. Wybór technologii drążenia uzależniony jest od występujących na danym obszarze gruntów.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 565

Prezentacje firm