Koronawirus a biznes

Sprzedaż spada na łeb, na szyję. Dane GUS za kwiecień szokują

2020-05-22, Autor: Tomasz Raudner

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 22,9 % - podał właśnie Główny Urząd Statystyczny. Załamanie spowodowało, że już cały okres styczeń – kwiecień 2020 jest gorszy niż analogiczny okres w 2019. Dobra wiadomość jest taka, że spadają ceny.

Reklama

W kwietniu 2020 w porównaniu z marcem 2020 r. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 12,3 proc. Jeśli wyeliminujemy czynniki sezonowe, to sprzedaż detaliczna w kwietniu w porównaniu do marca spadła o 14,4 proc.

Sprzedaż detaliczna w dół o 22,9 proc.

Patrząc rok do roku, w kwietniu kupiliśmy o 22,9 proc. mniej towarów niż w kwietniu 2019. Trudno jednak temu się dziwić, skoro sklepy były zamknięte, a rząd kazał Polakom zostać w domach.

Kwietniowe załamanie sprawiło, że już cały okres od początku stycznia jest na minusie. Porównując ten okres do stycznia – kwietnia 2019 sprzedaż zmalała o 5,8 proc. Dla porównania ten okres w 2019 w stosunku do 2018 oznaczył się wzrostem o 6,5 proc. A właśnie konsumpcja wewnętrzna w minionych latach była motorem wzrostu PKB w Polsce.

Zamarł rynek aut, tekstyliów

GUS podaje, że na spadek sprzedaży detalicznej w kwietniu znaczny wpływ miały ograniczenia wprowadzone w związku z COVID-19.

- W kwietniu 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) spadła we wszystkich prezentowanych grupach. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” znaczne zmniejszenie sprzedaży wykazały podmioty handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 54,4 proc.) oraz paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 32,9 proc.). Niższą sprzedaż zaobserwowano także w grupie „pozostałe” (o 25,2 proc.), jak również w jednostkach sprzedających żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 14,9 proc.) - podaje Ewa Adach-Stankiewicz z Departamentu Handlu i Usług GUS.

Spośród grup o mniejszym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” największy spadek sprzedaży odnotowano w grupie „tekstylia, odzież, obuwie” (o 63,4 proc.).

Klienci wybierają e-commerce

W związku z ograniczeniem handlu w stacjonarnych sklepach w kwietniu w porównaniu z poprzednim miesiącem odnotowano znaczny wzrost sprzedaży detalicznej przez Internet (o 27,7 proc.). Udział tej sprzedaży (w cenach bieżących) wzrósł z 8,1 proc. w marcu do 11,9 proc. w kwietniu.

- Wzrost udziału sprzedaży przez Internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 35,6 proc. przed miesiącem do 61,3 proc.), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 26,2 proc. do 39,9 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 24,5 proc. do 28,6 proc.) - informuje Ewa Adach-Stankiewicz.

Spadają też ceny

Dobra wiadomość jest taka, że spadają ceny. Ceny produkcji sprzedanej przemysłu zmniejszyły się w kwietniu w stosunku do marca o 0,6 proc., natomiast w porównaniu do kwietnia 2019 – o 1,1 proc.

Spodziewaliście się tak dużego spadku sprzedaży?

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Weźmiesz udział w wyborach prezydenta RP?




Oddanych głosów: 492