Drogowy transport towarów stanowi kluczowy element sprawnego funkcjonowania niezliczonej liczby przedsiębiorstw. To sposób dostaw wykorzystywany w wielu branżach, co sprawia, że przewoźnicy muszą być w stanie sprostać wymaganiom bardzo różnorodnych ładunków. Nie wszystkie towary mogą być przewożone w taki sam sposób i w takich samych warunkach, a na szczególną uwagę zasługują materiały niebezpieczne, które w przypadku zastosowania nieprawidłowych metod mogą nie tylko ulec uszkodzeniu, ale też stanowić zagrożenie dla kierowcy, jak i osób trzecich. Ich dostawy realizowane są w ramach transportu ADR. Co warto o nim wiedzieć?
Transport ADR to powszechnie stosowana nazwa dla usług drogowego przewozu materiałów niebezpiecznych, na przykład substancji chemicznych, łatwopalnych czy żrących. Pochodzi ona od konwencji ADR, czyli europejskiej umowy regulującej kwestie związane z międzynarodowym transportem materiałów niebezpiecznych.
Pierwsza wersja umowy ADR powstała w 1957 roku w Genewie i została sygnowana przez dziewięć państw: Austria, Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Wielka Brytania i Włochy. Od tamtej pory do konwencji dołączyło już w sumie 50 państw, w tym Polska w roku 1975. Treść umowy jest aktualizowana co dwa lata.
Zapisami konwencji ADR objęty jest transport materiałów niebezpiecznych, wśród których wyróżnić można następujące kategorie:
Dla każdej z tych grup substancji określony jest osobny sposób oznakowania oraz regulacje dotyczące zabezpieczenia i warunków transportu.
W transporcie materiałów niebezpiecznych wykorzystywane mogą być ciężarówki i zestawy przestrzenne przystosowane do wymogów przewozów ADR. Oznacza to zapewnienie przez przewoźnika odpowiednich do specyfiki przewożonego ładunku zabezpieczeń, wyposażenia, a przede wszystkim oznaczenia na naczepie. Do obowiązków firmy transportowej należy też zadbanie o dopełnienie niezbędnych formalności i przygotowanie dokumentacji przewozowej.
Kolejną istotną rzeczą jest kwestia pracowników odpowiedzialnych za realizację takich zleceń. Za kierownicą ciężarówki z ładunkiem ADR zasiąść może tylko i wyłącznie kierowca posiadający uprawnienie do wykonywania tego typu transportów — w tym celu niezbędne jest ukończenie szkolenia i zaliczenie kończącego je egzaminu. Większe wymagania wobec kierowców wynikają z podwyższonego ryzyka związanego z przewozem substancji niebezpiecznych w porównaniu ze standardowymi ładunkami. Dla bezpiecznego i sprawnego dostarczenia takich towarów niezbędne są odpowiednie kwalifikacje i wiedza. Firmy transportowe realizujące zlecenia ADR muszą zatrudniać lub współpracować również z doradcą ds. bezpieczeństwa — to osoba odpowiedzialna za nadzór nad przygotowywaniem transportu i jego zgodności z przepisami i wymogami konwencji ADR.
Bezpieczeństwo i terminowość dostaw to podstawowe kwestie, na które patrzą nadawcy, wybierając firmę transportową. W przypadku zleceniem dotyczących materiałów niebezpiecznych warto zwracać na nie jeszcze większą uwagę, szczególnie w przypadku substancji, które powinny szybko dotrzeć w miejsce docelowe. Właśnie dlatego najlepiej oddać to zadanie w ręce specjalistów, którzy świetnie znają się na wszystkich aspektach drogowych przewozów towarów — to skuteczny sposób na brak komplikacji i strat na trasie.
Tagi: emarathon
Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
1954Siemianowice Śląskie: gigantyczny pożar składowiska odpadów. Trwa akcja gaśnicza (foto, wideo)
1212Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
1121System kaucyjny w Polsce jednak później? Eksperci przeciwni zmianie daty
581Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
567"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+8 / -1Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
+4 / -1Senat również za językiem śląskim. Teraz czas na decyzję prezydenta Dudy
+3 / -0Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
+1 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Szybciej przez miasto. Katowice oceniają pierwsze efekty wdrożenia ITS
0Kierowcy mają powody do radości. "Kierunek zmian na pylonach może cieszyć"
0"W grupie raźniej". Koleje Śląskie polecają się na kolejny długi weekend
0Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
0Rewolucja w kilometrówce? Rząd chce włączyć elektryki i samochody hybrydowe
0