W Katowicach trwa rozruch Inteligentnego Systemu Transportowego, który będzie wspierał sterowanie ruchem w mieście. Pierwsze tablice już wyświetlają komunikaty, a system "uczy się" charakterystyki ruchu drogowego. Jak informuje magistrat, do przetestowania przez mieszkańców udostępniona została także specjalna platforma internetowa, na której można sprawdzić m.in. gdzie są wolne miejsca parkingowe.
Przypomnijmy, Inteligentny System Transportowy (ITS) został wdrożony na terenie Katowic w ciągach ulic obejmujących 112 wybranych skrzyżowań, na których zamontowano nowoczesne narzędzia do monitorowania ruchu i sterowania nim. <<112 skrzyżowań w Katowicach do zmiany. Miasto wdraża Inteligentny System Transportowy>>.
Jego działanie w praktyce oznaczać będzie automatyczne sterowanie sygnalizacją, co ma zapewnić większą niż dotychczas płynność ruchu. Ważną funkcją będzie także bieżące informowanie o zatorach ulicznych oraz wprowadzenie priorytetu w postaci zielonego światła dla tramwajów na skrzyżowaniach.
- Głównym celem wdrożenia ITS w Katowicach jest podniesienie atrakcyjności transportu publicznego poprzez wprowadzenie priorytetu dla niego oraz poprawa płynności ruchu na terenie miasta. System ma sprawić, że ruch na głównych arteriach miasta będzie płynniejszy i dzięki temu zmniejszy się emisja spalin oraz spadnie poziom generowanego hałasu. Jego dodatkową funkcją będzie m.in. informacja dla kierowców o trasach alternatywnych poprzez tablice zmiennej treści, np. w przypadku zamknięcia tunelu – mówi Marcin Krupa prezydent Katowic.
Jak informuje katowicki magistrat, właśnie ruszył rozruch systemu.
Już teraz kierowcy mogą zobaczyć komunikaty wyświetlające się na 14 z 17 znakach zmiennej treści – na pozostałych trwają jeszcze prace techniczne. System obejmuje także ponad 1,7 tys. miejsc postojowych, a informacje na temat ich zajętości są wyświetlane na 12 tablicach rozmieszczonych w mieście - dowiadujemy się.
Ponadto, do testowania oddana została internetowa platforma komunikacyjna, która ułatwia znalezienie wolnych miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania czy na terenie Centrów Przesiadkowych.
Platforma w czasie rzeczywistym informuje o warunkach na drodze czy prowadzonych robotach. Dostępna jest pod adresem its.katowice.eu. Obecnie trwa jej rozruch, a mieszkańcy do 28 marca mogą ją testować. Wszelkie uwagi dotyczące działania platformy należy kierować na adres [email protected] lub [email protected].
- W ramach wdrożenia ITS wybudowano także 25 kilometrów nowej kanalizacji światłowodowej oraz zaprojektowano aplikację do sterowania ruchem drogowym SPRINT/SCATS. Pozwala ona zarządzać ruchem poprzez sterowanie sygnalizacją świetlną i pracuje w czasie rzeczywistym – tłumaczy Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów.
Na podstawie ciągłej analizy danych spływających z detektorów, SCATS dobiera odpowiednie parametry. Sterowanie ruchem jest w pełni automatyczne, ale operatorzy Centrum Sterowania Ruchem mogą w każdej chwili przejąć kontrolę nad działaniem systemu. W tej chwili system zbiera i analizuje dane dotyczące charakterystyki ruchu w Katowicach, dlatego pełne efekty jego działania mogą być jeszcze niewidoczne.
Katowicki system jest zintegrowany z Systemem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego, w celu zapewnienia priorytetu przejazdu pojazdom komunikacji publicznej. Przyczyni się to do ulepszenia funkcjonowania komunikacji zbiorowej.
Dodatkowo innowacyjna integracja systemów ITS pomiędzy Katowicami a miastami ościennymi, w których działają systemy zarządzania ruchem, pozwoli na przekazywanie informacji o ruchu drogowym na kluczowych drogach łączących te miasta. Zainstalowanie oprogramowania symulacyjnego pozwoli na weryfikację wpływu nowych inwestycji oraz sprawdzenie zasadności zmian organizacji ruchu.
Za zaprojektowanie i wdrożenie systemu odpowiada wyłoniona w przetargu firma Sprint z Olsztyna. System o wartości ok. 88,6 mln zł jest dofinansowany ze środków unijnych kwotą ponad 67,2 mln zł.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
7133,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
681Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
585Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
557Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
533Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Ponad 55,3 mln zł dla Bytomia na zieloną energię
+1 / -0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0