Inwestycje i nieruchomości

W Katowicach trwa rozruch ITS. System już "uczy się" kluczowych skrzyżowań

2024-03-18, Autor: mz

W Katowicach trwa rozruch Inteligentnego Systemu Transportowego, który będzie wspierał sterowanie ruchem w mieście. Pierwsze tablice już wyświetlają komunikaty, a system "uczy się" charakterystyki ruchu drogowego. Jak informuje magistrat, do przetestowania przez mieszkańców udostępniona została także specjalna platforma internetowa, na której można sprawdzić m.in. gdzie są wolne miejsca parkingowe.

Reklama

Przypomnijmy, Inteligentny System Transportowy (ITS) został wdrożony na terenie Katowic w ciągach ulic obejmujących 112 wybranych skrzyżowań, na których zamontowano nowoczesne narzędzia do monitorowania ruchu i sterowania nim. <<112 skrzyżowań w Katowicach do zmiany. Miasto wdraża Inteligentny System Transportowy>>.

Jego działanie w praktyce oznaczać będzie automatyczne sterowanie sygnalizacją, co ma zapewnić większą niż dotychczas płynność ruchu. Ważną funkcją będzie także bieżące informowanie o zatorach ulicznych oraz wprowadzenie priorytetu w postaci zielonego światła dla tramwajów na skrzyżowaniach.

- Głównym celem wdrożenia ITS w Katowicach jest podniesienie atrakcyjności transportu publicznego poprzez wprowadzenie priorytetu dla niego oraz poprawa płynności ruchu na terenie miasta. System ma sprawić, że ruch na głównych arteriach miasta będzie płynniejszy i dzięki temu zmniejszy się emisja spalin oraz spadnie poziom generowanego hałasu. Jego dodatkową funkcją będzie m.in. informacja dla kierowców o trasach alternatywnych poprzez tablice zmiennej treści, np. w przypadku zamknięcia tunelu – mówi Marcin Krupa prezydent Katowic. 

Wdrażanie Inteligentnego Systemu Transportowego w Katowicach

Jak informuje katowicki magistrat, właśnie ruszył rozruch systemu.

Już teraz kierowcy mogą zobaczyć komunikaty wyświetlające się na 14 z 17 znakach zmiennej treści – na pozostałych trwają jeszcze prace techniczne. System obejmuje także ponad 1,7 tys. miejsc postojowych, a informacje na temat ich zajętości są wyświetlane na 12 tablicach rozmieszczonych w mieście - dowiadujemy się.

Ponadto, do testowania oddana została internetowa platforma komunikacyjna, która ułatwia znalezienie wolnych miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania czy na terenie Centrów Przesiadkowych.

Platforma w czasie rzeczywistym informuje o warunkach na drodze czy prowadzonych robotach. Dostępna jest pod adresem its.katowice.eu. Obecnie trwa jej rozruch, a mieszkańcy do 28 marca mogą ją testować. Wszelkie uwagi dotyczące działania platformy należy kierować na adres [email protected] lub [email protected].

- W ramach wdrożenia ITS wybudowano także 25 kilometrów nowej kanalizacji światłowodowej oraz zaprojektowano aplikację do sterowania ruchem drogowym SPRINT/SCATS. Pozwala ona zarządzać ruchem poprzez sterowanie sygnalizacją świetlną i pracuje w czasie rzeczywistym – tłumaczy Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów.   

Sterowanie ruchem drogowym w Katowicach – zmiany na 112 skrzyżowaniach

Na podstawie ciągłej analizy danych spływających z detektorów, SCATS dobiera odpowiednie parametry. Sterowanie ruchem jest w pełni automatyczne, ale operatorzy Centrum Sterowania Ruchem mogą w każdej chwili przejąć kontrolę nad działaniem systemu. W tej chwili system zbiera i analizuje dane dotyczące charakterystyki ruchu w Katowicach, dlatego pełne efekty jego działania mogą być jeszcze niewidoczne.

Katowicki system jest zintegrowany z Systemem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego, w celu zapewnienia priorytetu przejazdu pojazdom komunikacji publicznej. Przyczyni się to do ulepszenia funkcjonowania komunikacji zbiorowej.

Dodatkowo innowacyjna integracja systemów ITS pomiędzy Katowicami a miastami ościennymi, w których działają systemy zarządzania ruchem, pozwoli na przekazywanie informacji o ruchu drogowym na kluczowych drogach łączących te miasta. Zainstalowanie oprogramowania symulacyjnego pozwoli na weryfikację wpływu nowych inwestycji oraz sprawdzenie zasadności zmian organizacji ruchu.

Za zaprojektowanie i wdrożenie systemu odpowiada wyłoniona w przetargu firma Sprint z Olsztyna. System o wartości ok. 88,6 mln zł jest dofinansowany ze środków unijnych kwotą ponad 67,2 mln zł.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 541

Prezentacje firm