Firma Alstom Polska ogłosiła, że chce budować lekkie metro w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), zapewniając gotowy produkt i finansowanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. GZM zapowiedziała na razie przetarg na opracowanie koncepcji kolei metropolitalnej.
- Chcemy zbudować metro w aglomeracji śląskiej - zadeklarował podczas środowej konferencji prasowej w chorzowskim zakładzie Alstom Konstal prezes Alstom Polska Lesław Kuzaj. - To największa w Polsce aglomeracja, która nie dość, że nie ma metra, to nie ma dyskusji na temat metra w przestrzeni publicznej - zaznaczył.
Od połowy ub. roku 41 samorządów centralnej części woj. śląskiego zrzesza powołana mocą specjalnej ustawy Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Działający od początku br. związek ma zajmować się m.in. transportem publicznym i zagospodarowaniem przestrzennym. Rozpoczął już proces przejmowania organizacji komunikacji miejskiej od dotychczasowych organizatorów; przygotowuje się m.in. do opracowania koncepcji kolei metropolitalnej.
Jak diagnozował uczestniczący w środowej konferencji Alstomu prof. Janusz Ćwiek z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej, obecnie system transportu w Metropolii na granicy wydolności, a jedynym rozwiązaniem jest metro, czyli kolej jeżdżąca po liniach niezależnych od innych środków transportu.
Prof. Ćwiek uściślił, że choć metro często kojarzy się z liniami podziemnymi, coraz częściej na świecie korzysta się z tańszych rozwiązań wykorzystujących np. estakady. Jak ocenił, w regionie powstały ostatnio sprzyjające takiej inwestycji okoliczności: rozpoczęła pracę GZM z rolą tworzenia spójnego systemu transportu; działają też producenci, którzy są w stanie wyprodukować na miejscu całą potrzebną infrastrukturę.
Prezes Alstom Polska zaproponował dla regionu tzw. lekkie metro – jeżdżące na poziomie jezdni, na estakadzie, bądź ew. koniecznymi odcinkami - pod ziemią. Jak zaznaczył, takie rozwiązanie kosztuje mniej, niż połowę kosztów budowy metra tradycyjnego. Linię o długości ok. 20 km buduje się ok. 3-4 lata; w przypadku budowy np. prefabrykowanej estakady nad dwupasową drogą, zajmując na czas realizacji jeden z jej pasów.
- Składam deklarację przystąpienia do przetargu, jeżeli zapadnie decyzja wśród władz. (…) Możemy stanąć w przetargu, doprowadzić prywatny kapitał i zaoferować najnowsze metro, jakie w tej chwili jest osiągalne - w pełni zautomatyzowane - zapewnił Kuzaj, dodając, że Alstom jest gotowy włożyć kapitał w tego typu przedsięwzięcie – w formule PPP.
Niezależnie od zapowiadanego przez zarząd GZM przetargu na opracowanie koncepcji kolei metropolitalnej, dla terenu Metropolii powstaje od ub. roku studium transportowe, które ma być w pełnym zakresie gotowe do końca 2019 r. Jak powiedział PAP w środę prof. Ćwiek, Politechnika Śląska nie jest zaangażowana w przygotowanie tego opracowania. Uczelnia tego dnia natomiast organizuje w Szczyrku – wespół m.in. z Alstomem – cykliczną ogólnopolską konferencję nt. pojazdów szynowych.
Naukowiec zaznaczył, że ze względu na wyzwania regionu jedną z sesji konferencji poświęcono rozwiązaniom metra dla Metropolii (zapraszając m.in. przedstawicieli zarządu GZM). Prof. Ćwiek zapewnił, że Politechnika dysponuje zarysami koncepcji w tym zakresie do dyskusji, jak i kadrą z kompetencjami do przygotowania rozwiązań. Ocenił też, że przebieg ew. linii metra w regionie będzie dziś „sprawą bardziej polityczną niż techniczną”.
Koncern Alstom z siedzibą główną we Francji produkuje w kilkudziesięciu krajach m.in. tabor szynowy: tramwaje, wagony metra oraz pociągi. W jego ofercie są zarówno pociągi wielkich prędkości, jak i kompletne rozwiązania dla metra czy komunikacji tramwajowej, a także usługi, jak utrzymanie i modernizacja infrastruktury oraz systemy sterowania ruchem kolejowym i infrastrukturą. Koncern jest światowym liderem zintegrowanych systemów kolejowych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6863,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
610Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
567Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
489Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
464Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -05 powodów, dla których warto przejść na wirtualną kasę fiskalną ACLAS
0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0
~lokalny 2018-05-24
13:32:25
Dla mnie to znów wyciąganie kasy. Alstom już nam dostarczył Pendolino za ciężki miliardy. Za granicą są oskarżani za łapówkarstwo. Z daleka od takich firm.