Inwestycje i nieruchomości

Alstom proponuje Metropolii budowę "lekkiego metra"

2018-05-24, Autor: ww, nettg

Firma Alstom Polska ogłosiła, że chce budować lekkie metro w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), zapewniając gotowy produkt i finansowanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. GZM zapowiedziała na razie przetarg na opracowanie koncepcji kolei metropolitalnej.

Reklama

- Chcemy zbudować metro w aglomeracji śląskiej - zadeklarował podczas środowej konferencji prasowej w chorzowskim zakładzie Alstom Konstal prezes Alstom Polska Lesław Kuzaj. - To największa w Polsce aglomeracja, która nie dość, że nie ma metra, to nie ma dyskusji na temat metra w przestrzeni publicznej - zaznaczył.

Od połowy ub. roku 41 samorządów centralnej części woj. śląskiego zrzesza powołana mocą specjalnej ustawy Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Działający od początku br. związek ma zajmować się m.in. transportem publicznym i zagospodarowaniem przestrzennym. Rozpoczął już proces przejmowania organizacji komunikacji miejskiej od dotychczasowych organizatorów; przygotowuje się m.in. do opracowania koncepcji kolei metropolitalnej.

Jak diagnozował uczestniczący w środowej konferencji Alstomu prof. Janusz Ćwiek z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej, obecnie system transportu w Metropolii na granicy wydolności, a jedynym rozwiązaniem jest metro, czyli kolej jeżdżąca po liniach niezależnych od innych środków transportu.

Prof. Ćwiek uściślił, że choć metro często kojarzy się z liniami podziemnymi, coraz częściej na świecie korzysta się z tańszych rozwiązań wykorzystujących np. estakady. Jak ocenił, w regionie powstały ostatnio sprzyjające takiej inwestycji okoliczności: rozpoczęła pracę GZM z rolą tworzenia spójnego systemu transportu; działają też producenci, którzy są w stanie wyprodukować na miejscu całą potrzebną infrastrukturę.

Prezes Alstom Polska zaproponował dla regionu tzw. lekkie metro – jeżdżące na poziomie jezdni, na estakadzie, bądź ew. koniecznymi odcinkami - pod ziemią. Jak zaznaczył, takie rozwiązanie kosztuje mniej, niż połowę kosztów budowy metra tradycyjnego. Linię o długości ok. 20 km buduje się ok. 3-4 lata; w przypadku budowy np. prefabrykowanej estakady nad dwupasową drogą, zajmując na czas realizacji jeden z jej pasów.

- Składam deklarację przystąpienia do przetargu, jeżeli zapadnie decyzja wśród władz. (…) Możemy stanąć w przetargu, doprowadzić prywatny kapitał i zaoferować najnowsze metro, jakie w tej chwili jest osiągalne - w pełni zautomatyzowane - zapewnił Kuzaj, dodając, że Alstom jest gotowy włożyć kapitał w tego typu przedsięwzięcie – w formule PPP.

Niezależnie od zapowiadanego przez zarząd GZM przetargu na opracowanie koncepcji kolei metropolitalnej, dla terenu Metropolii powstaje od ub. roku studium transportowe, które ma być w pełnym zakresie gotowe do końca 2019 r. Jak powiedział PAP w środę prof. Ćwiek, Politechnika Śląska nie jest zaangażowana w przygotowanie tego opracowania. Uczelnia tego dnia natomiast organizuje w Szczyrku – wespół m.in. z Alstomem – cykliczną ogólnopolską konferencję nt. pojazdów szynowych.

Naukowiec zaznaczył, że ze względu na wyzwania regionu jedną z sesji konferencji poświęcono rozwiązaniom metra dla Metropolii (zapraszając m.in. przedstawicieli zarządu GZM). Prof. Ćwiek zapewnił, że Politechnika dysponuje zarysami koncepcji w tym zakresie do dyskusji, jak i kadrą z kompetencjami do przygotowania rozwiązań. Ocenił też, że przebieg ew. linii metra w regionie będzie dziś „sprawą bardziej polityczną niż techniczną”.

Koncern Alstom z siedzibą główną we Francji produkuje w kilkudziesięciu krajach m.in. tabor szynowy: tramwaje, wagony metra oraz pociągi. W jego ofercie są zarówno pociągi wielkich prędkości, jak i kompletne rozwiązania dla metra czy komunikacji tramwajowej, a także usługi, jak utrzymanie i modernizacja infrastruktury oraz systemy sterowania ruchem kolejowym i infrastrukturą. Koncern jest światowym liderem zintegrowanych systemów kolejowych.

Oceń publikację: + 1 + 12 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~lokalny 2018-05-24
    13:32:25

    3 3

    Dla mnie to znów wyciąganie kasy. Alstom już nam dostarczył Pendolino za ciężki miliardy. Za granicą są oskarżani za łapówkarstwo. Z daleka od takich firm.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm