Wiadomości

Bezpieczna podróż na ferie. OIP apeluje do szefów śląskich firm transportowych

2024-01-26, Autor: mz

Od 29 stycznia do 11 lutego 2024 r. w województwie śląskim będą trwały ferie zimowe. W związku z tym Piotr Kalbron, Okręgowy Inspektor Pracy w Katowicach, zwrócił się z apelem do pracodawców o zapewnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży podczas feryjnych podróży autokarem. W szczególności postuluje o przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących czasu pracy, czasu jazdy, odpoczynków i przerw.

Reklama

OIP w Katowicach apeluje do pracodawców ze Śląskiego

Jako Okręgowy Inspektor Pracy podkreślam, że to na pracodawcy spoczywa obowiązek zaplanowania czasu pracy kierowcy autokaru, a w konsekwencji zapewnienie bezpieczeństwa podróżujących z nim osób, z uwzględnieniem obowiązujących zasad - przypomina pracodawcom z woj. śląskiego Piotr Kalbron w wystosowanym piśmie.

Piotr Kalbron przypomina przy tym podstawowe unijne zasady, obowiązujące na terenie naszego kraju w przypadku podróży autokarem. Oto one:

Przestrzeganie limitu czasu jazdy

Zasada nr 1 - czyli przestrzeganie limitu czasu jazdy. Dzieli się on na:

  • dzienny, który nie może przekroczyć 9 godzin, a nie częściej niż dwa razy w tygodniu dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do 10 godzin;
  • tygodniowy, który nie może przekroczyć 56 godzin;
  • dwutygodniowy, który nie może przekroczyć 90 godzin.

W tym punkcie pamiętać należy także o zapewnieniu wymaganej przerwy przy prowadzeniu pojazdu przez okres dłuższy niż 4,5 godziny.

Kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej 45 minut po 4,5 godzinach prowadzenia pojazdu, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku. Przerwę tę może zastąpić przerwą o długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa co najmniej 30 minut, rozłożone w czasie w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami - przypomina Piotr Kalbron.

Zapewnienie odpowiednich odpoczynków

Przerwy przerwami, a kierowcom należy się także dzienny i tygodniowy odpoczynek.

Odpoczynek dzienny:

  • regularny, trwający nieprzerwanie co najmniej 11 godzin. Odpoczynek ten może być alternatywnie wykorzystany w dwóch częściach, z których pierwsza musi nieprzerwanie trwać co najmniej 3 godziny, a druga co najmniej 9 godzin;
  • skrócony, trwający co najmniej 9 godzin, ale krócej niż 11 godzin, nie częściej niż trzy razy pomiędzy dwoma odpoczynkami tygodniowymi;
  • w przypadku załogi kilkuosobowej, w każdym 30-godzinnym okresie, od zakończenia dobowego lub tygodniowego odpoczynku kierowca musi skorzystać z kolejnego dziennego okresu odpoczynku trwającego co najmniej 9 godzin.

Odpoczynek tygodniowy:

  • regularny, trwający co najmniej 45 godzin,
  • skrócony, trwający minimum 24 godziny.

Ponadto, planując czas pracy kierowcy należy również uwzględnić zasadę, zgodnie z którą w ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej 2 regularne tygodniowe okresy odpoczynku, tj. odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku oraz jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu - przypomina OIP w Katowicach.

Piotr Kalbron zaznacza przy okazji, że tygodniowy okres odpoczynku rozpoczyna się nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24-godzinnych, licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku. Odpoczynek wykorzystywany jako rekompensata za skrócony tygodniowy okres odpoczynku wykorzystuje się łącznie z innym okresem odpoczynku trwającym co najmniej dziewięć godzin.

Czas pracy kierowców

Piotr Kalbron wylicza też inne zasady, o których należy pamiętać przy planowaniu czasu pracy kierowców. Należą do nich:

Limitacja czasu pracy

W przypadku, gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin między dwoma kolejnymi okresami dziennego odpoczynku albo dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku, a pora nocna to w tym przypadku okres czterech godzin pomiędzy godziną 00:00 i godziną 07:00.

Powyższa pora nocna powinna być w sposób jednoznaczny określona w wewnątrzzakładowych przepisach prawa pracy.

Planowanie przerw na odpoczynek w czasie pracy

  • po sześciu kolejnych godzinach pracy w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin,
  • w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin.

Co ważne, wyżej wymienione przerwy mogą być także dzielone na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie 6-godzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie.

W takim przypadku, przerwy te ulegają skróceniu o przerwę trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin - czytamy.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 551

Prezentacje firm