Od 29 stycznia do 11 lutego 2024 r. w województwie śląskim będą trwały ferie zimowe. W związku z tym Piotr Kalbron, Okręgowy Inspektor Pracy w Katowicach, zwrócił się z apelem do pracodawców o zapewnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży podczas feryjnych podróży autokarem. W szczególności postuluje o przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących czasu pracy, czasu jazdy, odpoczynków i przerw.
Jako Okręgowy Inspektor Pracy podkreślam, że to na pracodawcy spoczywa obowiązek zaplanowania czasu pracy kierowcy autokaru, a w konsekwencji zapewnienie bezpieczeństwa podróżujących z nim osób, z uwzględnieniem obowiązujących zasad - przypomina pracodawcom z woj. śląskiego Piotr Kalbron w wystosowanym piśmie.
Piotr Kalbron przypomina przy tym podstawowe unijne zasady, obowiązujące na terenie naszego kraju w przypadku podróży autokarem. Oto one:
Zasada nr 1 - czyli przestrzeganie limitu czasu jazdy. Dzieli się on na:
W tym punkcie pamiętać należy także o zapewnieniu wymaganej przerwy przy prowadzeniu pojazdu przez okres dłuższy niż 4,5 godziny.
Kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej 45 minut po 4,5 godzinach prowadzenia pojazdu, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku. Przerwę tę może zastąpić przerwą o długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa co najmniej 30 minut, rozłożone w czasie w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami - przypomina Piotr Kalbron.
Przerwy przerwami, a kierowcom należy się także dzienny i tygodniowy odpoczynek.
Odpoczynek dzienny:
Odpoczynek tygodniowy:
Ponadto, planując czas pracy kierowcy należy również uwzględnić zasadę, zgodnie z którą w ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej 2 regularne tygodniowe okresy odpoczynku, tj. odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku oraz jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu - przypomina OIP w Katowicach.
Piotr Kalbron zaznacza przy okazji, że tygodniowy okres odpoczynku rozpoczyna się nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24-godzinnych, licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku. Odpoczynek wykorzystywany jako rekompensata za skrócony tygodniowy okres odpoczynku wykorzystuje się łącznie z innym okresem odpoczynku trwającym co najmniej dziewięć godzin.
Piotr Kalbron wylicza też inne zasady, o których należy pamiętać przy planowaniu czasu pracy kierowców. Należą do nich:
Limitacja czasu pracy
W przypadku, gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin między dwoma kolejnymi okresami dziennego odpoczynku albo dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku, a pora nocna to w tym przypadku okres czterech godzin pomiędzy godziną 00:00 i godziną 07:00.
Powyższa pora nocna powinna być w sposób jednoznaczny określona w wewnątrzzakładowych przepisach prawa pracy.
Planowanie przerw na odpoczynek w czasie pracy
Co ważne, wyżej wymienione przerwy mogą być także dzielone na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie 6-godzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie.
W takim przypadku, przerwy te ulegają skróceniu o przerwę trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin - czytamy.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Siemianowice Śląskie: gigantyczny pożar składowiska odpadów. Trwa akcja gaśnicza (foto, wideo)
840Ceny gazu w lipcu poszybują. Rachunki wyższe nawet o połowę
673Tankowanie na majówkę: w długi weekend na stacjach paliw taniej nawet o 30 groszy na litrze
628Rzecznik MŚP apeluje do rządu w sprawie KSeF. "Brak pojęcia o realnej gospodarce"
595Najgorszy wynik PLK od 2005 roku. Spółka odnotowała rekordową stratę finansową
573"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+8 / -13,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Senat również za językiem śląskim. Teraz czas na decyzję prezydenta Dudy
+1 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
+1 / -0Siemianowice Śląskie: gigantyczny pożar składowiska odpadów. Trwa akcja gaśnicza (foto, wideo)
0Dodatkowe pociągi na długi weekend. Koleje Śląskie podsumowały majówkę
0Śmiertelny wypadek w kopalni JSW. Nie żyje 42-letni górnik
0System kaucyjny w Polsce jednak później? Eksperci przeciwni zmianie daty
0Senat również za językiem śląskim. Teraz czas na decyzję prezydenta Dudy
0