- Nie będzie podatku od samochodów spalinowych. Przyjmujemy zupełnie inną logikę, logikę dopłat, czyli logikę zachęty, a nie logikę kary. Dopłat dla tych, którzy zechcą kupić samochody elektryczne - wskazała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. To efekt przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Programu Odbudowy.
30 kwietnia Rada Ministrów przyjęła, przedłożoną przez minister funduszy i polityki regionalnej, uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Założeniem rewizji KPO jest jej ograniczenie do zmian niezbędnych do skutecznej realizacji reform i inwestycji szczególnie istotnych dla dalszego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski.
Zmieniony KPO nie przewiduje już m.in. wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych. Nową taktyką rządu, której celem będzie zachęta do zakupu elektryków, będzie system dopłat - do 40 tys. zł dla osoby fizycznej. W przypadku leasingu wysokość wsparcia nie będzie mogła przekroczyć wielkości opłaty wstępnej.
- Przeznaczamy na to 1,5 mld zł z grantu. To będą środki na trzydziestotysięczne dopłaty, jako bazowe, dla samochodów nie tych z najwyższej półki, tylko tych ze średniej półki - wyjaśniła minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
Jak wynika z komunikatu MFiPR, wsparcie będzie podwyższone o 10 proc., jeśli korzystająca z niego osoba złoży zaświadczenie o zezłomowaniu pojazdu spalinowego, który był w jej posiadaniu od co najmniej 3 lat. Jeśli zaś dochód osoby był niższy niż 135 tys. zł (za rok poprzedzający złożenie wniosku o dotację), wsparcie będzie zwiększone o kolejne 10 proc.
Z kolei w celu ograniczenia wsparcia najdroższych pojazdów elektrycznych, wprowadzony zostanie limit cenowy. W przypadku pojazdów nowych będzie to 225 tys. zł, a w przypadku pojazdów używanych – 150 tys. zł, przy czym pojazd używany nie będzie mógł być starszy niż 4 lata.
Program ma ruszyć jeszcze w tym roku. Szczegóły systemu dopłat dopracuje resort klimatu i środowiska.
Jak wyjaśnia MFiPR, przeprowadzenie rewizji KPO wynika z przeglądu stanu realizacji reform i inwestycji KPO, który został dokonany w styczniu i lutym 2024 r. przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz resorty odpowiedzialne za ich realizację. Jej założeniem jest zminimalizowanie ryzyka otrzymania z Komisji Europejskiej niepełnych refundacji za wnioski o płatność z KPO. W komunikacie opublikowanym przez kancelarię premiera podkreślono, że rewizja KPO jest konieczna ze względu na opóźnienia i zaległości pozostawione przez poprzedni rząd.
#RewizjaKPO
— Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (@MFIPR_GOV_PL) April 30, 2024
Przenosimy Fundusz Elektromobilności z grantów do pożyczek - ok. 4,9 mld zł.
Uwolnione pieniądze idą na:
▪️ ok. 2,6 mld zł - bezpieczeństwo żywności i rolnictwa 4.0
▪️ ok. 605 mln zł – ocieplenie bloków i kamienic,
▪️ ok. 1,6 mld zł - dopłaty do zakupu aut… pic.twitter.com/c12rdy2aoC
Środki unijne zostaną przeznaczone m.in. na opiekę długoterminową, bon senioralny, Krajową Sieć Onkologiczną, budowę terminalu technicznego w Darłowie czy laptopy dla nauczycieli klas 1-3.
300 mln euro przenosimy z pożyczki na opiekę długoterminową, bo szpitale powiatowe nie mogą się więcej zapożyczać, potrzebują grantów. Ponad 1 mld 200 mln złotych trafi na opiekę długoterminową, a to niezwykle ważna sprawa, do szpitali powiatowych – poinformowała minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
2,5 mld zł trafi na wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw oraz na wsparcie sektora rolnego w Polsce. O 120 mln euro wzrosną również środki na termomodernizację budynków wielorodzinnych.
Zmian jest więcej. Przesuwamy bardzo wiele inwestycji i reform do przodu, żeby po prostu zdążyć. Będziemy nadrabiać te dwa stracone lata pracując podwójnie. (...) Podwójny wysiłek, ale też mamy nadzieję podwójny efekt. Jeżeli będziemy efektywnie działać – to środki z drugiej i trzeciej wpłaty wpłyną do końca tego roku – mówiła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Gigantyczna strata JSW. Spółka tłumaczy się trudną koniunkturą
554Podatek Belki wciąż drenuje kieszenie Polaków. W 2024 roku fiskus ściągnął prawie 11 mld zł
539JSW: wypadek zbiorowy w kopalni Knurów-Szczygłowice. Trzech poszkodowanych w szpitalach
489Kiedy paczka brzęczy. Pszczoły na pokładzie - innowacja w transporcie
485Ceny i dostępność jaj przed Wielkanocą 2025. Czy Polsce grożą braki w sklepach?
470Wielkanoc 2025: Święta droższe niż zwykle – jak radzą sobie polskie gospodarstwa?
+4 / -0"Dyrektor terroryzuje pracowników". Związkowcy mówią o skandalu w JSW, spółka zabiera głos
+4 / -0Wojna celna USA - czy uderzy w polski i śląski biznes? Eksperci: Największym zagrożeniem niepewność
+3 / -0Miliarder ze Śląska: liczba biurokratycznych absurdów jest przytłaczająca
+2 / -0W Polsce aptek jak na lekarstwo. Trzech na pięciu mieszkańców kraju zaopatruje się u sąsiadów
+1 / -0Renta wdowia: tylko w Śląskiem ponad 89 tys. wniosków. Termin tylko do końca lipca!
0Wesołych Świąt!
0W Wielkanoc 2025 Polacy mocno tną budżety na alkohol. Blisko 1/4 nie postawi go na świątecznym stole
0Wielki Piątek na stacjach paliw. Na Śląsku najtańsze benzyna i diesel, LPG też w dobrej cenie
0PGG otwarta na współpracę z Rudą Śląską. Kolejne rozmowy o transformacji
0