Prace nad budową połączenia kolejowego między Zawierciem, Pyrzowicami i Tarnowskimi Górami dobiegają końca. Budowa linii do lotniska w Pyrzowicach to jedna z najważniejszych inwestycji PLK w województwie śląskim, za ponad 660 mln zł, której efektem ma być nowa oferta podróży.
Budowa linii do lotniska w Pyrzowicach to jedna z najważniejszych inwestycji PLK w województwie śląskim.
Przypomnijmy, dla sprawnej realizacji tak dużego przedsięwzięcia - właściwego zarządzania, sprawnego nadzoru i terminowego wykonania, w tym koordynacji wszystkich kontraktów zawartych w ramach projektu oraz prowadzenie nadzoru środowiskowego, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na pełnienie nadzoru nad opracowaniem projektów wykonawczych i wykonaniem robót budowlanych.
Teraz prace nad budową linii dobiegają końca.
Podróże do lotniska w Pyrzowicach oraz m.in. do stacji Siewierz i Zawiercie zapewni nowy peron w Tarnowskich Górach. Obiekt został wybudowany i wyposażony w wiatę, ławki, oświetlenie oraz tablice informacyjne. Peron będzie dostosowany do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację ułatwi winda.
Budujemy połączenia kolejowe do polskich lotnisk. Inwestycja na linii Tarnowskie Góry – Pyrzowice – Zawiercie zapewni większą dostępność do kolei i lepszą komunikację. Usprawnią się także przewozy towarowe. To impuls dla rozwoju gospodarczego w regionie – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
- Połączenie Tarnowskie Góry – Pyrzowice – Zawiercie zwiększy dostępność do kolei w woj. śląskim. W znaczący sposób poprawi się skomunikowanie portu lotniczego z miastami w regionie. Projekt ma również istotne znaczenie dla rozwoju sprawnych przewozów towarowych. Inwestycja pozwoli na efektywne połączenie transportu kolejowego i lotniczego – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W ramach zadania realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odbudowany został 30-kilometrowy odcinek linii między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Powstały bezkolizyjne skrzyżowania, m.in. wiadukty kolejowe w Miasteczku Śląskim nad drogą 908, nad autostradą A1 oraz w Pyrzowicach nad drogą 913. Ruch pociągów towarowych jest prowadzony do obsługi dwóch bocznic na stacji Siewierz od strony Tarnowskich Gór. Tym samym, pociągi wróciły na ten odcinek linii po 30 latach.
Wybudowano perony w nowej stacji Pyrzowice Lotnisko oraz na nowych przystankach Miasteczko Śląskie Centrum i Mierzęcice. Korzystnie zmieniła się stacja Siewierz, gdzie powstało lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego na całej linii. Na odcinku Siewierz – Zawiercie wymieniono 14 km torów, wybudowano sieć trakcyjną. Powstały perony w stacjach Poręba i Zawiercie oraz nowy przystanek Zawiercie Kądzielów.
Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie nowa oferta podróży pociągiem do lotniska Katowice Airport od strony Tarnowskich Gór lub Zawiercia.
Przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 min, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie około 1h.
Dostęp do kolei zwiększy stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Wygodne podróże zapewnią nowe perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie.
W ramach zadania jest odbudowa 30-kilometrowego odcinka toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczy łącznie ok. 48 km linii. Pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmuje 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Wartość zadania „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł.
Jak dodaje Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowa spółki PKP PLK, aktualnie prowadzone są prace wykończeniowe, odbiory i pozyskiwanie certyfikacji.
Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w IV kwartale 2023 roku. W listopadzie planowane jest oddanie linii Tarnowskie Góry – Zawiercie do eksploatacji. Uruchomienie połączeń pasażerskich planowane jest od grudniowego rozkładu jazdy pociągów - dowiadujemy się.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
701Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. ARP ujawniła miliardową stratę
597Była świadkiem sukcesów i górniczych tragedii. Kluczowa kopalnia JSW fedruje już 50 lat
483Bielsko-Biała: na terenie kultowej Befamy – dawnej ikony przemysłu – powstaną mieszkania
447Frankowicze lekko wyhamowali. W sądach mniej pozwów niż rok temu
403Chorzowski Alstom dostarczy do Niemiec 130 elektrycznych piętrowych pociągów
+4 / -0Woda dołowa odnawialnym źródłem energii. Kopalnia PGG będzie odzyskiwać ciepło
+2 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0"Skomunikuje tereny inwestycyjne". Bliżej budowy węzła Klimontów na S1 w Sosnowcu
+2 / -0Woda dołowa odnawialnym źródłem energii. Kopalnia PGG będzie odzyskiwać ciepło
0Nie tylko wielkie areny. Prawie 38 mln złotych na inwestycje sportowe w Śląskiem
0Szef zakładowej "Solidarności" o przedłużeniu działania konwencjonalnej Elektrowni Rybnik: Krok w dobrą stronę, ale tylko krok
0159 mln zł dla śląskiego na realizację zadań wspierających sprawiedliwą transformację
0"Przejdźmy od słów do czynów". Deweloperzy chcą wspierać budownictwo społeczne
0