Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała porozumienie ze spółką PKP PLK w sprawie opracowania studium wykonalności dla budowy osobnej pary torów na trasie Gliwice-Katowice. Opracowanie tego dokumentu jest jednym z najważniejszych etapów, przygotowujących do rozpoczęcia inwestycji. Dzięki podpisanemu porozumieniu, Metropolia sfinansuje połowę kosztów studium wykonalności.
Budowa osobnej pary torów na trasie Gliwice-Katowice ma na celu oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co przyczyni się do zwiększenia przepustowości na jednej z najpopularniejszych tras w regionie. Podpisane porozumienie określa wszystkie zasady współpracy pomiędzy Metropolią i PKP PLK, a także pozwala występować Metropolii w charakterze współzamawiającego.
– Budowa odseparowanego torowiska na trasie Gliwice-Katowice ma ogromne znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii GZM, w którym odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.
– Dzięki jego powstaniu, możliwe będzie wprowadzenie standardu, do którego dążymy, by pociągi wewnątrz metropolii kursowały co kilkanaście minut, a pasażerowie nie musieli patrzeć w rozkład jazdy, by wiedzieć, że „zaraz coś przyjedzie”. Właśnie ze względu na tak duże znaczenie tej inwestycji, Metropolia w połowie sfinansuje powstanie tego opracowania – dodaje.
– Warto dodać w tym miejscu, że podobne prace studialne trwają lub zostały ukończone dla odcinków Katowice–Tychy oraz Będzin–Katowice, zatem będzie to logiczne uzupełnienie działań studialnych wokół węzła katowickiego przed przystąpieniem do etapów projektowych i inwestycyjnych – dodaje Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu w GZM.
PKP PLK zapowiada, że opracowane w ramach studium wstępne propozycje zostaną skonsultowane z przewoźnikami, którzy realizują lub zamierzają realizować połączenia kolejowe na linii Gliwice-Katowice. Studium wykonalności ma dać odpowiedź, jak rozwijać infrastrukturę kolejową i przygotować dokumentację przedprojektową, umożliwiającą realizację robót. Prace studialne mają być prowadzone w latach 2021-2023 i określą zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Brzmi jak szaleństwo: właśnie teraz warto brać kredyty hipoteczne
87510Obwodnica Ustronia zyska nowy przebieg. Łatwiej dojedziemy DW 941 do Wisły (mapa)
14433Rynek biurowy się zmienia. Ale Katowice wciąż w czołówce
2349Brenna: na Hali Jaworowej powstanie baza hotelowa z trasami narciarskimi
1577DK78. Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w toku. Zobacz postęp prac (wideo)
1130PLK: wiadukt zapewni dojazd koleją do lotniska w Katowicach
+21 / -1W Zabrzu będzie produkowany niebieski wodór. Wspólny projekt PGNiG i 3 firm ze Śląska
+5 / -0Powstanie 120 km velostrad w Metropolii. Budowa pierwszych ruszy w 2023 roku
+4 / -0Katowice, Bielsko-Biała i Ożarowice wśród liderów biznesu, inwestycji i pracowitości
+4 / -0Katowice Airport: ogromny, trzeci hangar niemal gotowy
+3 / -0Powstanie 120 km velostrad w Metropolii. Budowa pierwszych ruszy w 2023 roku
0Trwają ostatnie prace na Autostradowej Obwodnicy Częstochowy. Co z resztą odcinków A1?
0Ceny mieszkań w Polsce wzrosną? Problemem inflacja, stopy procentowe i "podatek" ukryty w ustawie
0Powstaną nowe drogi przy MCK i Muzeum Śląskim. Katowice szykują sześć inwestycji
0W Zabrzu będzie produkowany niebieski wodór. Wspólny projekt PGNiG i 3 firm ze Śląska
0