Dzięki współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przejazdy Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi nadal będą sprawne i bezpieczne. Szyny i elementy toru trafiły do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Organizacja będzie mogła przeprowadzić remont torowiska m.in. w Tarnowskich Górach.
Darowizna PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości ponad 435 tys. zł to wsparcie dla utrzymania podróży Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi. Kolej wąskotorowa jest wyjątkową atrakcją regionu. Składy prowadzone są m.in. parowozem na ponad dwudziestokilometrowej trasie między Bytomiem a Miasteczkiem Śląskim, zapewniając dogodny transport między centrami górnośląskich miast, zabytkową Kopalnią Srebra wpisaną na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, rezerwatem przyrody Segiet czy Zalewem Chechło-Nakło. Szyny, uzyskane podczas wymiany torów, będą wykorzystane na trasie kolei wąskotorowej pod zarządem Stowarzyszenia.
Darowizna PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to korzyść dla pasjonatów kolei i turystów. Działania związane z zachowaniem tradycji i historii dróg żelaznych w regionie są niezwykle ważne. Wspieramy tę działalność przekazując niewykorzystywane już na „dużej” kolei elementy infrastruktury – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Przekazane przez PLK szyny pozwolą na utrzymanie przejezdności jednego z odcinków wąskotorowej trasy: Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie, wykorzystywanego w ruchu turystycznym. W ciągu roku koleją podróżuje ponad 21 000 osób. Dzięki wymianie szyn podróże będą bardziej komfortowe i bezpieczne. Rozpoczęcie prac planowane jest w kwietniu. Będą prowadzone najpierw w Tarnowskich Górach, a następnie na terenie Bytomia, w dzielnicach Sucha Góra i Stroszek-Dąbrowa Miejska.
Dla kolejarzy ważne jest, aby przyszłe pokolenia mogły znać historię kolei. Wspieramy instytucje i organizacje zajmujące się ochroną zabytków techniki oraz promujące kolej. Materiały, które nie pełnią już swojej roli na sieci zarządzanej przez PLK, służą działaniom związanym z podróżami lub historią kolei. Również w województwie śląskim wspieramy stowarzyszenia związane z historią i tradycją kolei – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, będące zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem kolejowym, jest operatorem Górnośląskich Kolei Wąskotorowych od 2003 r. To najstarsza nieprzerwanie działająca kolej wąskotorowa na świecie, uruchomiona w połowie XIX wieku. Pierwotnie służyła głównie do transportu surowców i półproduktów między zakładami przemysłowymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
Od 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ponad 100 razy przekazały niewykorzystywane już elementy infrastruktury kolejowej i urządzenia do jednostek kulturalnych, oświatowych i ośrodków promujących kolejowe tradycje w różnych rejonach Polski.
Tylko w tym roku zarządca infrastruktury przekazał semafor kształtowy dwuramienny „R” oraz dwustawną tarczę ostrzegawczą „ToE” Stowarzyszeniu Miłośników Kolei Ok1 w Żaganiu. Urządzenia pochodzące ze stacji Sulechów z linii kolejowej Zbąszynek - Gubin zostaną ustawione na stacji w Żaganiu obok zabytkowego parowozu, będącego pod opieką Stowarzyszenia. Urządzenia przekazane przez PLK oraz parowóz, po renowacji staną się ciekawą atrakcją muzealną i edukacyjną.
Do Miejskiego Ośrodka Kultury w Terespolu trafiły w tym roku: aparat blokowy dwunastookienkowy z 1955 r. i aparat blokowy czterookienkowy z 1928 r. oraz tarcza manewrowa. Przekazane przedmioty wzbogaciły zbiory Prochowni Terespol – lokalnego mini-muzeum, organizującego ekspozycje historyczne, militarne i rękodzielnicze. Otrzymane od PLK urządzenia umieszczono w sali historii Kolei Warszawsko-Terespolskiej.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
3677Rząd rozwiewa wątpliwości ws. podatku od ogrodzeń. "Nie kuriozum, a fake news"
1264O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
1192Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
1184Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
920Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
+2 / -0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
+2 / -0Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
0W kopalni JSW powstanie jedna z najnowocześniejszych instalacji w światowym górnictwie
0Katowice i PLK idą na noże ws. przebudowy węzła. Kolejarze reagują na miejskie fake newsy
0Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
0